A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) is csatlakozott a francia Comité Colbert hamisítás elleni kampányához. Az akció keretében határátkelőhelyekre és a NAV ügyfélváróiba kerültek kihelyezésre a figyelemfelhívó plakátok. Suller Attila őrnagy, a NAV vám- és jövedéki szóvivője elmondta, azt várják az együttműködéstől, hogy a magyar fogyasztókat is elgondolkoztassa, hol és milyen körülmények között találkozhatnak hamisítványokkal.
Francia luxusmárkák mellett neves európai gyártókat, így a magyar Herendi Porcelánmanufaktúrát is a tagjai között tudja a Comité Colbert szervezete, amely a hamisítás elleni kampányt meghirdette. Az akcióhoz a cseh, szlovák, román, horvát és francia vámszervek mellett Magyarország is csatlakozott. A figyelemfelhívó kampány keretében határátkelőhelyekre, Magyarországon a NAV ügyfél váróiba is kerültek ki figyelmeztető plakátok, amelyek a hamisítás veszélyeire és büntethetőségére mutatnak rá.
Suller Attila őrnagy, a NAV vám- és jövedéki szóvivője a kampány kapcsán elmondta, egy éve kezdődött az együttműködésük a Comité Colbert szervezetével, amelynek keretében a francia fél részvételre kérte, majd megküldte a kampányanyagot a hazai vámszervnek. A plakátok a francia vonalat követve alapvetően hamis luxustermékeket ábrázolnak, amelyek Magyarországon kevésbé jellemzőek, de Suller Attila szerint így is alkalmasak arra, hogy felhívják a potenciális vásárlók figyelmét a problémára. Mint mondta, ha látják az emberek a felhívást, elgondolkodnak azon, hogy az általuk látogatott bevásárlóhelyeken milyen hamis áruval találkozhatnak. A szóvivő szerint sajnálatos módon a magyar fogyasztók még mindig keresik az olcsó termékeket, zömmel ruhaneműket a piacokon, ahol viszont folyamatos a hamisítványok jelenléte.
A vásárlóknak azonban fontos tudni, hogy például egy piacon beszerzett hamis póló a vásárlás pillanatában jó vételnek tűnhet, ám néhány mosás után rendre kiderül, hogy nem éri meg fizetni érte, hiszen az anyaga megnyúlik, a festés kikopik, a varrás elfeslik már rövid használat után is.
A szóvivő hozzátette, azt hogy a plakátok nem kifejezetten piacspecifikusak, a NAV rendszeres közleményeivel igyekszik ellensúlyozni, amelyekben tájékoztatja a lakosságot a hazánkban előkerülő hamisítványokról. A vámhatóság részéről a hazai piacokon folyamatos az ellenőrzés, a bevetési főigazgatóságok pedig rendszeres mélységi vizsgálatot végeznek a határokon. Ezek során gyakorlatilag heti rendszerességgel kamionnyi hamis termék kerül elő, köztük ruhák, lábbelik, ruházati kiegészítők, tisztítószerek és kozmetikumok, gyakran elektronikai termékek és gyógyszerek is.
(HENT, BrandTrend)