Kategória: Aktuális.

A gemiusAudience 2011. decemberi adatai alapján a régióban általános trend az ilyen oldalak töretlen növekedése. Három vizsgált országban – Lengyelország, Lettország és Oroszország -közös pont a növekedés, azonban mindegyik érdekes sajátosságokkal rendelkezik.
Lengyelország

A gemiusAudience adatai alapján 2011 decemberében a közösségi vásárlási oldalak a lengyel felhasználók 30%-át érték el, ami 8 százalékpontos növekedés az előző évhez képest.

Lengyelország legnépszerűbb közösségi vásárlás oldalai (reach alapján)
kozossegi_vasarlas_gemius_lengyelorszag_
Forrás: Gemius, gemiusAudience, 2010.12. – 2011.12.

A Groupon.pl a piacon jelenlévő 36 szereplő közül az egyértelmű éllovas, azonban az elmúlt év során több új szereplő is belépett a piacra.
A Groupon első helyét veszélyeztethetik ezek az új belépők, akik közül a Citeam.pl és a Happydeals.pl kivételesen magas márkaismertséget tudott elérni indulása óta. Az előbbi az Allegro Group – a lengyel e-kereskedelemi szektor piacvezető szereplője – tagja, míg az utóbbi az Agora Group – a lengyel nemzeti média szektor óriása – része.

A közösségi vásárlás dinamikus növekedése figyelmen kívül hagyhatatlan. Ezt semmi sem támasztja alá jobban, mint Citeam.pl sikere, mely 2011. februári indulása után egy hónappal 850 ezer valós felhasználót vonzott és mindössze egy évvel később több ez a szám már elérte a 2,1 milliót. Más nagy sikerrel indult oldalak, mint a deallx.pl és cuppon.pl nem voltak ennyire szerencsések és veszítettek népszerűségükből 2011- során.

Marta Krauze a Citeam.pl igazgatója, a CEE e-kereskedelmi piac jelenlegi helyzetét az alábbiakkal kommentálta: "Egy nagyon vonzó piac a felhasználók sajátos internetezési szokásai szempontjából. Egyrészt nagyon ár-érzékenyek, másrészt egyre inkább megbarátkoznak az online fizetési módokkal. 2012-ben az e-kereskedelem további előretörésére számítunk, főként az olyan nagy piacokon, mint Oroszország és Lengyelország."

A kuponláz elérte az orosz piacot is, de Lengyelországgal ellentétben itt egy helyi szereplő, a BigLion.ru dominál. Annak ellenére, hogy a BigLion.ru weboldalát sokan hasonlítják a Groupon helyi oldalához, messze lehagyta nemzetközi hátterű vetélytársát.

Oroszország legnépszerűbb közösségi vásárlás oldalai (reach alapján)

kozossegi_vasarlas_gemius_oroszorszag_

Forrás: Gemius, gemiusAudience, 2011. augusztus – szeptember

2011 januárja és decembere között a BigLion.ru elérése közel 30 százalékponttal nőtt, mely 160 millió valós felhasználót jelent mindössze 12 hónap alatt. Népszerűsége mellett magas bevonódást is magáénak tudhat az oldal – a felhasználók a hasonló oldalak közül itt töltik a legtöbb időt.

Anna Berezovska, a Groupon Russia ügyvezető igazgatója az alábbiakat fűzte a kutatási eredményekhez: "48 különböző piacról gyűjtött tapasztalatával a Groupon aktívan fejleszti szolgáltatásait Közép-és Kelet-Európában. A mi és az egész szegmens sikerének a kulcsa az üzleti modell népszerűsítése és az akciók keresésének vonzóvá és szórakoztatóvá tétele mindössze pár kattintással a felhasználók számára napi szinten."

Lettországban jelenleg nagyjából 40 közösségi vásárlási weboldal található, amely lenyűgöző egy ilyen kisméretű piachoz képest. A gemiusAudience adatai alapján 2011 decemberében a fő szereplők a Perkamkopa.lv (9,4% reach), a Citylife.lv (8,9%) és a Cherry.lv (7,8%). Érdekes megjegyezni, hogy a piacvezető oldal a Draugiem.lv helyi közösségi oldal partnere, míg a Cherry.lv 2011 decemberében egyesült a CEE egyik jelentős e-kereskedelmi szereplőjével, a cseh Slevomat Group-pal, ezzel a Groupon egyik legnagyobb vetélytársává válva régióban.
(BrandTrend)