Kategória: Aktuális.

A lengyel internet-felhasználók szívesen vásárolnak online, böngésznek apróhirdetéseket, használják mobileszközeiket vásárlásra és gyakran fizetnek e-fizetési rendszereken keresztül – többek között ezekre is fény derült a Gemius és Lengyelország egyik vezető árösszehasonlító portálja, az Okazje.info közös kutatásából. 

A megkérdezettek 70%-a saját bevallása alapján már vásárolt online. Ez az arány kismértékű növekedést jelent az elmúlt évek 66% körüli értékeihez képest. Az e-kereskedelem legvonzóbb tulajdonsága között a válaszadók a megtakarításokat (38%), a magas minőségű termékek elérhetőségét (17%) és az időtakarékossági tényezőt (15%) jelölték meg a legtöbben.

Az alacsonyabb árak jelentőségét jól mutatja, hogy az árösszehasonlító oldalak, fogyasztói véleményeket tömörítő oldalak és közösségi vásárlási oldalak népszerűsége mind emelkedett (56%, 53% és 18%-os használati arány a megkérdezettek között). Az aukciós oldalakon tapasztalt legjelentősebb trend a "Azonnali vásárlás" opció használata a licitálás helyett. Ezt a viselkedést az aukciós oldalakat használó megkérdezettek 85% vallotta magára jellemzőnek.

Az férfi és női internet-felhasználók vásárláshoz való hozzáállásában jelentős eltérések mutatkoznak. Míg a nők hajlamosabbak kihangsúlyozni a vásárlás örömét, addig a férfiak inkább fókuszálnak az olyan praktikai tényezőkre, mint az időtakarékosság és a termékek magas minősége.
 
Hozzáállás a vásárláshoz – mi a fontos a nők és a férfiak számára?

lengyel_eker
Forrás: "E-kereskedelem Lengyelországban" gemiusReport.  N=1300 (összes válaszadó).

A lengyel internet-felhasználók egyre inkább preferálják a virtuális pénztárcák (pl.: PayPal, DotPay, stb.) használatát. A webáruházak vásárlóinak 23%-a választotta ezt a fizetési formát, mely 4 százalékpontos növekedés a megelőző kutatási periódushoz képest. Az aukciós oldalak felhasználói között ugyanez a mutató 6 százalékponttal, 22%-ra növekedett.

A felhasználók által használt fizetési módok

lengyel_fizetesi_modok
Forrás: „E-kereskedelem Lengyelországban” gemiusReport. N=204 (összes vizsgált webshop)

További bizonyítéka, hogy a lengyel felhasználók már otthonosak az online vásárlás világában, hogy egyre növekvő gyakorisággal használják mobilkészülékeiket az internetes vásárláshoz. A mobileszközön vásárló felhasználók aránya tavaly több mint másfélszeresére (10%-ról 16%-ra) növekedett.

A korábbi évek kutatási eredményeihez képest jelentős változás következett be a közösségi vásárlási oldalak ismertségében. Korábban azon válaszadók 60%-a, akik hallottak a közösségi vásárlásról, nem tudtak megnevezni egyetlen ilyen weboldalat sem. 2011-re ez arány mindössze 20%-ra csökkent. A Groupon.pl (66%), a Citeam.pl (38 %) és a Grouper (26%) a legismertebb közösségi vásárlási oldalak a lengyel internet-felhasználók között. A közösségi vásárlás a 25-34 éves korcsoportba tartozók, a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, és önmagukat jó anyagi státuszúnak (3.000-5.000 ezer PLN; ~ 750–1.250 EUR jövedelem) vallók között a legnépszerűbb.

A kutatás az apróhirdetési oldalakra is kiterjedt. A vezetők ebben a szegmensben a Gratka.pl, a Tablica.pl és a Gumtree.pl. Az 20-24 éves korcsoportba tartozó 1.000 PLN (250 EUR) alatti vagy 2.000-3.000 PLN (500-750 EUR) jövedelemmel rendelkezők az apróhirdetési oldalak leggyakoribb felhasználói.

Legismertebb apróhirdetési oldalak (támogatott ismertség)

lengyel_aprohirdetes
Forrás: "E-kereskedelem Lengyelországban" gemiusReport. N=862 (válaszadók, akik halottak az apróhirdetési oldalakról)

A webáruházak többsége pozitívan ítéli meg saját pénzügyi és piaci helyzetét. Majdnem 3/4-ük forgalmának növekedéséről számolt be, míg 2/3-uk nyeresége is emelkedett. Továbbá, a vizsgált weboldalak közel 40%-a úgy nyilatkozott, hogy az e-kereskedelmi piac helyzete javult a kutatást megelőző előző évhez képest, 34% szerint pedig nem történt jelentős változás.

Webáruházak pénzügyi helyzete

lengyel_webaruhazak_penzugy
Forrás: "E-kereskedelem Lengyelországban" gemiusReport. N=204 (összes vizsgált webshop)

A kutatás arra is rávilágított, hogy a legtöbb e-kereskedelmi oldal a virtuális pénztárcák bevezetésében látja a fogyasztók megtartásának és körük bővítésének lehetőségét. Több, mint 75%-uk bevezette, vagy tervezi bevezetni ezt a fizetési formát.
(BrandTrend)