Kategória: Aktuális.

Földes Ádám szerint a most alkalmazott módszer instabil és olyan bizonytalanságokat rejt magában, amelyek komoly kockázatokat hordoznak a teljes radiós piac számára. Azt a kutatást végző szakemberek is elismerik, hogy a célcsoportszűkítésekkel és a havi adatközléssel nagyon lecsökkenhet az eredmények megbízhatósága, és túl nagy az ingadozás hónapról hónapra.

Mióta világ a világ, folyik a számháború a hazai kereskedelmi rádiók közt s ígyekszik mindegyik a hallgatottsági adatokból azokat a szeleteket kivágni, amelyek a legelőnyösebb számokat mutatják számukra.

"Az egészséges rivalizálás szinte természetes, ez akár fejlesztheti is a piacot, azonban az már kérdéses, hogy milyen kutatásra és az ebből következő milyen adatokra hivatkozunk hónapról hónapra." – nyilatkozta Földes Ádám, aki szerint már régóta időszerű lenne változtatni a Magyarországon az elmúlt két évben követett kutatási módszertanon, az olykor komoly anomáliákat mutató kutatási elven. A szereplőkben is megvan a hajlandóság a váltásra és a rádiók közt régóta folyik a diskurzus egy új metódusról, sőt van olyan rádió, ami kilépett a mostani a rendszerből és a budapesti regionális piac más résztvevőivel együtt az idei évtől egy új, budapesti mérésben vesznek részt. Földes szerint az új szereplők belépése, a közeljövőben várható frekvenciatenderek, valamint a hosszútávú iparági kutási szerződések 2011 évvégi lejárta miatt ez most egy egyszeri lehetőség, a legalkalmasabb pillanat a változtatásra. "Szerencsére a konkurenseinknél (Class FM, Magyar Rádió,) olyan komoly, a piaci viszonyokat jól ismerő szakemberek a döntéshozók, akikkel minden eddiginél nagyobb az esélye a megfelelő szakmai konszenzus kialakításának."

"A kutató cég hozzáértését nem kérdőjelezem meg, de az alapelv, amiben a rádiók korábban közösen egyeztek meg, sokszor olyan eredményeket produkál, amelyek egyáltalán nem a valós helyzetet mutatják. Azt például mindenki józan ésszel beláthatja, hogy egy hónap alatt több 10%-ot nem változhatnak a hallgatói preferenciák." – mondja Földes. "Ez a módszer tehát elbizonytalanítja a hirdetői piacot és silány számháborúvá süllyesztheti a rádiók versengését, miközben a hazai rádiózás olyan eredményeket produkál, amikkel bátran felveheti a versenyt a tévés piaccal." – teszi hozzá a szakember, aki szerint a rádiók összefogásával és egy megbízhatóbb eredményeket produkáló kutatással elérhető lenne, hogy a hirdetők méltó helyén kezeljék a rádiós megjelenéseket. Azt a kutatást végző szakemberek is elismerik, hogy a rádiós piac szempontjából jóval szerencsésebb lenne negyedéves átlagolt adatközlés – ahogy ez külföldön, a fejlettebb piacokon is bevett szokás -, mert így az óhatatlan, mintavételből, elemszámból eredő havi torzulások csökkenthetők lennének.
(BrandTrend)