Kategória: Aktuális.

Az elemzés a WHITEREPORT Financial adataira épített modell alapján készült.

A WR-index az összesített médiapiaci árbevételek alakulását mutatja évről évre, az előző évi – teljessége révén csak a WHITEREPORT – ból kinyerhető – tényadatok után többek közt erre vonatkozik a prognózis.

WR_2012_1

Médiapiac-méret alatt a médiavállalatként definiált 938 cég pénzügyi nettó árbevételét értjük, amely tartalmazza a terjesztési, a net-net reklám- és egyéb bevételeket egyaránt.
A médiapiac érték szerinti mérete a WHITEREPORT Financial adatai szerint 2008-ban 333 milliárd Ft volt, és átlagosan 5% adózott eredményt jelentett. Az összárbevétel-változás mutatójaként bevezettük a WR-indexet. A WR-index 2009-re 91, 2010-ben 99 volt, vagyis jelentős csökkenés után tavaly konszolidálódni látszott a piac.

A Mrs. White Media Consulting modellje a médiapiac összméretének előrejelzését és a WR-index alakulását a médiapiac GDP-ből számított részesedésváltozásaira alapozza, a háztartások fogyasztásváltozásához képest enyhén negatívan.
A Mrs. White Media Consulting elemzései szerint ugyanis a válság anatómiája vizsgálható, és makroszintű modellek, becslések felállíthatók  ( lásd ITT ).

A Mrs. White Media Consulting számításai szerint a WR-Index 2011-re 95, 2012-re pedig 94. Vagyis jövőre 6% csökkenés várható a médiavállalatok összárbevételét illetően, amely az egykori 333 milliárdról 276 milliárd forintot jelent. Ezzel a GDP-ből 2008-ban még 1.25%-it kitevő médiaipar 1.01% súlyúra zsugorodik az előrejelzés szerint.
Vagyis a prognózis szerint idén 11, jövőre 13 milliárd forintnyi tényleges költés tűnik el a médiapiacról. 

Ezen belül
A. a fogyasztóktól származó bevételek (ami legnagyobb részt terjesztési bevétel) várhatóan kevésbé csökkennek : 2011-ben 2%, 2012-ben 3% költésvisszaesést valószínűsítünk.

B. a reklámpiacon 2011-re 6%, 2012-re 7% net-net reklámköltés-visszaesést prognosztizálunk. Vagyis a reklámpiacról távozik a fenti összeg jelentős része: idén 8, jövőre további 8 milliárd forint net-net. A gazdasági helyzet jelentősebb romlása esetén a reklámpiaci csökkenés akár kétszámjegyű is lehet.

A bevételi nehézségek mellett optimizmusra ad okot a médiaipar szintjén, hogy

A médiapiacon a kínálat (több mint 7000 médium – WHITEREPORT, ill. médiafogyasztási kutatások a médiumok 21%-a esetében) és annak struktúrája azt mutatja, 
– a médiafogyasztással nincs gond (még ha átrendeződések vannak is)
– a  hatalmas médiakínálatból hirdetőknek lenne miből válogatniuk, szegmentálni, targetálni 
– a médiavállalatok fogyasztói bevétele kevésbé csökken, mint a b2b reklámbevétel

A médiapiac médiaszolgáltatói oldala – még a szűken vett médiavállalatokat tekintve is – koncentrált, de a long tail igen sokszínű (és üzleti lehetőséget jelenthetne a nagyoknak)
 
A médiumok számának radikális csökkenése eddig nem volt jellemző (a híre nagyobb, mint az esetek száma), bár ez 2012-ben változhat

Igen, de
A médiavállalatok profitabilitásának megtartására már racionalizálási folyamatok indultak el. Ha ezek a "források" kimerülnek, az már komoly iparági problémákat vet fel. 

Strukturálisan tehát egészségesnek tűnik a médiapiac, ugyanakkor csökkenő trendet  mutat árbevétel és eredményesség szerint. Komoly veszélyt jelent ennek további évekre lehetséges fennállása.

A médiapiac reklámpiac-része erősen percepcióvezérelt – amíg nincsenek jobb kilátások, nem változik a negatív trend. Azonban válság alatt is van élet – de mások a szabályok és más stratégiák kellenek.

WR_2012_2

(BrandTrend)