Kategória: Aktuális.

Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója az innováció elkötelezettjeként azt vallja magáról, hogy a marketinghez és a pénzügyekhez ért leginkább.

Az elnök-vezérigazgató az idei BrandFestival előadója lesz. Az interjú a BrandNews-ban, a rendezvény hivatalos kiadványában jelent meg.

BN.: Köztudott Önről, hogy a legfrissebb technológiai trendek, eszközök, alkalmazások elismert szakértője. Hogyan tudja kamatoztatni ezt a tudást az egyik legnagyobb hazai nagyvállalat felsővezetőjeként?

C.M.: A info- és telekommunikáció alapvető eleme a technológiai  fejlődés, így a technológiai trendekben, folyamatokban és eszközökben otthon kell lenni ahhoz, hogy igazán jó és sikeres stratégiát lehessen alkotni és kivitelezni. A hazai telekommunikációs piac fejlett és a piaci verseny magával hozza, hogy az tud igazán sikeres lenni, aki ezen a piacon is megfelelő időben vált, fejleszt és mindezt valós piaci igények alapján teszi. Mindehhez  stratégiai szintű, marketing orientált gondolkodásmódra is szükség van. Ugyanakkor azt kell, hogy mondjam, hogy az elmúlt időszakban – adódóan a gazdaság nehéz helyzetéből – különösen aktívan használtam a pénzügyi-közgazdaságtani alapokat. Igen alaposan elemeztük és elemezzük a hazai gazdaság minden számunkra releváns főbb mutatóját, változását és trendjét. E mellett meg vagyok győződve, hogy mindhiába a vezető jó stratégiája bármelyik téren, ha azt a csapat nem teszi magáévá. Hiszek abban, hogy felhatalmazást kell adni a kollégáimnak  ahhoz, hogy merjék felvállalni, megcsinálni az újat.

A Magyar Telekom a négy magyar tőzsdei blue chip közül az egyetlen, amely ebben az évtizedben vezérváltást vitt véghez. A kinevezése óta elég idő telhetett el, hogy megállapítsa mi a legfőbb különbség az amerikai és a magyar cégkultúra, valamint a menedzsment szellemisége között?

Közel húsz éve ismerem Magyarországot, s e mellett az USA-ban  és számos európai országban is szereztem tapasztalatotokat. Amikor először töltöttem be pozíciót Magyarországon a kilencvenes években, még azt tapasztaltam, hogy kevés hazai vállalkozásra volt jellemző a nyugati vagy amerikai üzleti kultúrában inkább megszokott marketing szemlélet. Ez mára jelentősen megváltozott. A jó marketing fontos versenyképességi tényező, mert jelentősen növelheti a cég értékét. A stratégiai tervezés és gondolkodásmód, s a gyakorlati marketing és értékesítés együtt tud sikert és eredményeket hozni. A hazai menedzsment szellemiségében azt kell, hogy mondjam, nem tapasztaltam negatív eltérést. Sőt, a magyarok jellemzően nyitottak voltak változásokra, befogadóak mások iránt és ez lehetőséget adott a közös fejlődésre. E nélkül pedig semmilyen cég nem lehet sikeres.

A technológiai fejlődés minden korábbinál nagyobb ütemű, és a válság csak tovább fokozta a hatékonysági versenyt. Melyek most a legnagyobb kihívások a magyar telekommunikációs szektor előtt?

A folyamatos technológiaváltás ebben az iparágban létkérdés – az idei évben és várhatóan a következőkben is. A mobil adatforgalom robbanásszerű növekedése Magyarországot is eléri – egyre több embernek van okostelefonja, terjednek a táblagépek, amely szélessávú hálózathoz kapcsolódik, így azon egyre nagyobb az adatforgalom. Erre és az újabb eszközök, technológiák fogadására is felkészültünk, a piac kihívásait nemcsak követve, de a születő félben levő valós ügyféligényeknek elébe is menve. A fejlődés egyik motorja a nagy  lefedettséget elérő gyors (3G) és majd a szupergyors (3,5G ) mobilinternet, de nem elhanyagolható az optikai kábelrendszer fejlődése sem. A Telekom piacvezető telekommunikációs cégként azt vallja, hogy az ügyfeleknek biztonságos és magas minőségű, s számukra releváns szolgáltatásokat kell kínálni, széles körű eszközválasztékkal, könnyen hozzáférhető módon. A mobilvilág egyik  következő nagy kihívása a negyedik generációs mobilhálózat, az LTE bevezetése lesz, ami nevéből adódóan (long term evolution) egy új, hosszú távon is fenntartható dimenziót nyit.

Az infokommunikáció terén folyamatos fejlesztési kényszer uralkodik, s ez alól a Magyar Telekom sem vonhatja ki magát. Mely tényezők befolyásolják elsősorban a vállalat kompetitív?

A Telekom az egyetlen hazai szolgáltató, amely olyan integrált portfólióval rendelkezik, amely alapján  lakossági és üzleti ügyfeleinek egyedülálló módon képes magas minőségben ajánlatokat  kínálni egy kézből, mindhárom képernyőre: mobil készülékekre, televízióra és számítógépre is. Ezek  segítségével akár otthon, akár az irodában vagy útközben is bárhol és bárkivel megoszthatja élményeit, szórakozhat, informálódhat, de egyszerűen csak tarthatja a kapcsolatot szeretteivel, vagy intézheti ügyeit, dolgozhat. Ezt az egyedülálló  támogató képességünket amivel ez az úgynevezett "connected life and work" létrejöhet, szeretnénk még jobban ügyfeleink szolgálatába állítani. Ez a képesség magában foglal minden telefon, internet, tévé és IT szolgáltatást, legyen szó például valóban minőségi mobilinternetről és telefonálásról a szabadban és épületekben egyaránt vagy éppen interaktív "okostévé" szolgáltatásról, netán a kkv-k számára különösen előnyös, beruházásmentes, havi díjas teljes körű IT és infokommunikációs szolgáltatásról. Mindezekhez pedig azokat az eszközöket is biztosítjuk, amelyekkel ezek a szolgáltatások a legélvezetesebben használhatóak. Például a Telekom hozta el ügyfeleinek elsőként az iPhone-t is Magyarországra. S ez csak egy példa a sok közül. Hosszú távú versenyképességünk megőrzésében természetesen stratégiai beruházásaink, az új generációs vezetékes és mobilhálózatok is fontos szerepet játszanak. A szélessávú vezetékes internetet már több mint egymillió háztartás részére tettük elérhetővé és ez év tavaszán elindult a mobilhálózatunk újabb nagyszabású modernizációja. S hogy még több hozzáadott értéket kínálhassunk ügyfeleink számára, egyre keresettebb extrákat is kínálunk, mint például energiaszolgáltatást és biztosításokat, s az egészségügyi szolgáltatásokhoz kapcsolódó termékeket is.

Egyes feltételezések szerint a fejlesztések visszafogása mélyíti a digitális szakadékot a társadalom egyes csoportjai között, amely elvezethet Magyarország versenyképességének romlásához. Az állam által a szektorra kivetett különadó Magyar Telekomra eső hányada miatt hozzá kellett-e nyúlni az értéknövelő beruházásokhoz?
 
Ezt egyelőre átmeneti problémának tekintjük, és az elmúlt évben az osztalék terhére tudtuk megoldani. Egyelőre folytatni tudjuk fejlesztési beruházásainkat. Ami ennél egy sokkal fontosabb téma számunkra, az a  2012 utáni időszak. Kulcsfontosságú nemcsak a Telekom, de az egész iparág és az ország fejlődése szempontjából is, hogy hogyan valósulnak meg a kormányzat megfogalmazott fejlesztési tervei, hogyan alakul a belső fogyasztás és az export, a teljes gazdaság fejlődése, valamint a szabályozórendszerek kiszámíthatósága, stabilitása. Az ICT szektor, mint az egyik legfontosabb infrastrukturális ágazat, az elmúlt húsz évben kiemelkedő módon hozzájárult az ország versenyképességének fejlődéséhez. A kialakult igen erős piaci verseny hatására kiváló ár-értékarányú, európai szinten is versenyképes és magas  minőségű infokommunikációs szolgáltatások jellemzik  Magyarországot. A Magyar Telekom mindig is élen járt a legújabb megoldások bevezetésében és az infrastruktúra korszerűsítésében, s a magunk részéről a jövőben is arra törekszünk, hogy fejlesztéseinkkel elősegítsük az ország versenyképességét.

A magyar távközlési piac gyengélkedése és a lassú gazdasági fellendülés a csökkentő bevételek tekintetében is éreztette hatását. Mivel kívánják ellensúlyozni a hang alapú vezetékes és mobil bevételek csökkenését?

Sikeresen megőriztük, egyes esetekben még növeltük is piaci részesedésünket. Sikeres piaci kezdeményezéseink közé tartozik például a mobilhangot a vezetékes hang-, TV és internet szolgáltatással összekapcsoló Paletta díjcsomag, valamint a Hoppá átalánydíjas csomag, amellyel minden hazai vezetékes és T-Mobile szám korlátlanul hívható. Hasonlóan sikeres a kiskereskedelmi energiaszolgáltatásunk is, amely tudomásunk szerint világszerte egyedülálló.

Az egyre digitalizálódó világ és az "okos eszközök" térhódítása milyen kihívást jelent a társaság kommunikációjában?

Ebben egyfajta kettős kihívást látok. Egyfelől a digitális fejlődés és az okos eszközök már nálunk is forradalmasították bizonyos felhasználók kommunikációs és fogyasztási szokásait. A social media komoly szerepet kezd el betölteni, de az okos eszközök önmaguk is alakítják a viselkedést. A jelenben is, de a jövőben  egyre inkább a hagyományos  reklámoktól eltérőekre és más mechanizmusú  kommunikációra is szükség lesz – ezekkel a Telekom már ma is él – pl. a T Mobil facebook közössége ma már több, mint 65 000 "usert"  foglal magába – s folyamatosan fejleszti ezeket. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy bár sokan már szinte csak a szupergyors mobilinternetről vagy a legújabb tablet-ekről beszélnek, a magyar társadalomra is érvényes, hogy  létezik digitális szakadék, amelynek zárása, illetve szűkítés a Telekom szívügye. Az országban még nagyon sokan nem tudnak eleget az internetről és a digitális kommunikáció lehetőségeiről és használatáról. Itt még van bőven teendő az edukáció és a hozzáférés terén is. A tudomány és technológia népszerűsítésével és az oktatás sokoldalú támogatásával is hozzá kívánunk járulni a digitális felzárkózáshoz, a társadalmi esélyegyenlőség és fenntartható fejlődés erősítéséhez.

Melyek az ön személyes, szakmai céljai az elkövetkezendő 3 évre?

Az elmúlt 5 év sikeres korszak volt a Telekom életében. A szektort érintő nehézségek ellenére az elmúlt években is az adott körülményekhez képest jó eredményeket értünk el. A  közelmúltban újabb öt évvel meghosszabbították vezérigazgatói megbízatásomat – számomra ez azt jelzi, hogy vélhetően a tulajdonosok szerint is jól végeztem a dolgomat.  A következő évek bőven is tartogatnak új feladatokat és új kihívásokat, ezek közül talán a legkézenfekvőbb, hogy a Magyar Telekom sikeres, piacvezető szerepét továbbra is megtartsa itthon, s neve egyet jelentsen a minőségi, megbízható, ügyfelei által értékelt szolgáltatásokat kínáló vezető infokommunikációs céggel.
(BrandNews)