Kategória: Aktuális.

A legújabb Gemius publikációban olyan témákról esik szó, mint az internetező közönség jellemzői, a legfontosabb tartalomszolgáltatók  rangsora és a régió jellemző technológiai trendjei.

A régió piaci növekedésének a vizsgálatát az adriai piacok sokszínűsége teszi igazán érdekessé. Szlovénia, a régió legérettebb piaca, büszkélkedhet a 45-55 és 55 -os korosztály legnagyobb részesedésével internet-felhasználói között, az előbbi 13% míg az utóbbi 14%; ugyanezek az adatok Horvátországra nézve 13% és 5% (Az adatok a gemiusAudience kutatásból származnak.). Bosznia-Hercegovinában, Szlovéniához hasonlóan, szembetűnő a férfiak magasabb jelenléte, ellentétben Horvátországgal, ahol mindkét nem egyformán képviselteti magát az online világban. 

A legfontosabb piaci szereplőket tekintve a bosnyák éllovas, a sarajevo-x.com horizontális portál (51,18% reach-csel). Az első hely megszerzésében egy helyi blog oldallal való együttműködése segítette, mely maga is szerepel a lista harmadik helyén. A második helyet erősen tartja a pik.ba, egy apróhirdetés oldal. A szlovén és horvát piac dobogósait tekintve sokkal homogénebb a kép, mivel mindkét országban a horizontális portálok foglalják el az első három helyet. Az adriai internethasználók által alkalmazott eszközök közül a Microsoft Windows terméksorozata vezeti az operációs rendszerek listáját, ahol megfigyelhető a Windows 7 térhódítása. Böngésző fronton nem volt jelentős átrendeződés a legnépszerűbb alkalmazások (Firefox és MSIE) között, ugyanakkor érdemes megfigyelni, hogy a Chrome-mal és mobilböngészőkkel történő oldalletöltések száma nőtt. Utóbbi a mobil eszközökkel történő egyre népszerűbb internethasználatnak köszönhető.

A mobil eszközök gyártóinak rangsorát nézve Horvátországban egyértelműen az Apple a listavezető, a mobil eszközökről történő oldalletöltések 68%-átt birtokosaként, mely szám várhatóan tovább fog nőni a Nokia rovására. Szlovéniában az Apple már 2010 elején letaszította a Nokiát a  trónról és a részesedése azóta is egyenletesen növekedett.

Az oldalletöltések százalékos megoszlása a mobileszközök gyártói szerint rangsorolva – Szlovénia

szlovenia_gemius
Forrás: MOSS-SOZ – Valicon/Gemius, Q2 2010 – Q2 2011

Az elemzés alapjául szolgáló adatokat a Gemius és partnere a Valicon (Horvátország és Szlovénia), valamint az alábbi szervezetek szolgáltatták: ABC Srbija (Szerbia), SOZZ (Szlovénia). Az internet felhasználók szocio-demográfiai profiljára vonatkozó információkat a Gemius online kutatása, a GemiusAudience (Szlovéniában MOSS-SOZZ néven) nyújtotta. A jelenlegi online trendekre vonatkozó adatokat a Gemius webanalitikai kutatása, a GemiusTraffic biztosította. A horvát és szlovén online populáció által használt eszközökre vonatkozó naprakész információk szolgáltatását az elkövetkező hónapokban kezdi meg az erre hivatott gemiusRanking weboldal.

Az "Itt a nyár, irány az Adria" című jelentés teljes verziója ITT tölthető le

(BrandTrend)