Kategória: Aktuális.
A most közzétett szabályozás fontos újdonsága, hogy – a korábban már elérhető hagyományos réz hálózati infrastruktúrán túl – megteremti a lehetőségét az új generációs hálózatokhoz való hozzáférésre a nagykereskedelmi piacokon. Ez azt jelenti, hogy a jelentős piaci erejű szolgáltatók kötelesek lesznek a versenytársaik számára elérhetővé tenni meghatározott feltételek mellett a vezetékes elektronikus hírközlési infrastruktúrájukat.
Az új generációs hozzáférési hálózatokat azért fontos elérhetővé tenni az alternatív szolgáltatók számára is, hogy a versenyképességük javuljon. Ezeknek a hálózatoknak ugyanis jóval nagyobb az elérhető legmagasabb adatátviteli sebessége, mint a hagyományos, réz érpáras hálózatnak. A nagyobb átviteli sebesség pedig lehetőséget nyújt arra, hogy a jogosultak nagy sávszélességű internet-, vagy akár televíziós műsorszolgáltatást nyújthassanak az előfizetők számára. Erre csak korlátozottan lenne lehetőségük a réz érpáras hálózatokon. A nagykereskedelmi hozzáférés feltételeinek javítása elősegíti azt, hogy több olyan szolgáltató legyen, amelytől az előfizetők egyidejűleg különböző szolgáltatást (TV, internet, telefon) is igénybe vehetnek.
A határozatok a szabályozó szándéka szerint hozzájárulnak a szélessávú piaci verseny további erősödéséhez. A fogyasztóknak mindez azt jelentheti, hogy több szolgáltató között választhatnak, szélesebb lesz a szolgáltatás-kínálat, és csökkenhetnek az árak is. A szélessávú kiskereskedelmi piacon az elmúlt években az árak tartósan és folyamatosan csökkentek, illetve javult a szolgáltatások ár-érték aránya (hasonló árért magasabb sávszélességű szolgáltatások érhetőek el). A mostani szabályozás célja az, hogy a versenyfeltételek javításával biztosítsa, hogy ez a tendencia folytatódhasson, s ezáltal lehetővé tegye a szélessávú szolgáltatások gyorsabb ütemű elterjedését.
A piaci szabályozás a verseny támogatásán keresztül kapcsolódik a szélessávú lefedettség javításáról, illetve az internethasználat mértékének növeléséről szóló uniós, illetve magyar kormányzati célkitűzésekhez is.
Összességében elmondható, hogy a szabályozás – amely mostantól kiterjed az új generációs hálózatokra is – ösztönzi a versenyt, és lehetővé teszi az alternatív szolgáltatók számára, hogy a korábbinál jobb esélyekkel jelenjenek meg a kiskereskedelmi piacon. Ez pedig a fogyasztók számára a szolgáltatás-kínálat javulását, az árak további csökkenését eredményezheti. 
(BrandTrend)