Az eddigi kampány tapasztalataiból azt mondhatják a kutatók és az elemzők, hogy 3-7 százalék támogatásért megy a kampányban a küzdelem.
Ez a három-hét százalék javarészt megtalálta a pártját, bár vannak választók, akik az utolsó pillanatig kivárnak a döntéssel.
A tendenciák már nem megváltoztathatóak, a működő folyamatok tehetetlensége a ma már ismert arányokat fogja leképezni vasárnap. Negatív üzenetek még hozhatnak, vihetnek támogatást.
A kommunikációs szakemberek számára az utolsó simtások elvégzése maradt hátra.
Most már csak a "pánik napok" maradtak. Ezekben a napokban azok lesznek hangosak, akik úgy érzik a létezésükért kell küzdeniük, még nagy szükségük lehet minden egyes szavazatra.
Az utolsó napok "pánik pártjai" az MDF és az LMP.
Bekerülni a nyilvánosságba az utolsó napokban csak úgy lehet, ha valaki valami nagyon "sarkosat" mond, vagy ha szaftos botrány kerül be a közbeszédbe.
Bokros Lajos a legaktívabb az utolsó napokban. Nyilván úgy érzékeli, hogy a pártja került a legnehezebb helyzetbe a kampány során. Menteni kell a menthetőt.
Bokros Lajos lekommunistázza az LMP-t, minden párt gyáva, mert nem vitatkozik vele…és ő kijelentette akkor is vitatkozik, ha senki nem ül le vele. Ez legalább akkora attrakció lesz, mint Torgyán József Szent korona hologramja amivel Kelet -Magyarországot "végighaknizta".
Egyben szinte azonosak az említett pártok: a párt vezetőit ritkán hallgatják meg egy tucatnál többen a "nagygyűléseiken".
Kérdés miért szervezik akkor őket, ha ennyire látványosan sikertelenek a választóknak szervezett fórumok. Nem mutatnak jól az ezekről készített fotók a sajtóban sem.
Az LMP azzal próbálkozik, hogy kétharmados törvényeket visz a parlament elé, hogy szinvallásra késztesse a pártokat. Előveszi a "kicsik" számára minden választáskor felmerülő slágertémát: az ötszázalékos parlamenti küszöb leszállítását. Mindezt persze a demokrácia nevében. Megígéri, hogy a következő választásokkor ő lesz a Fidesz váltópártja.
Nagy szavak, méltóak arra, hogy beszéljenek róluk.
Elvégre a szocialista pártról leszakadt szavazók csábítóan facérok lehetnek még. A kispártok egyre rámenősebb módon próbálnak udvarolni.
Új eleme az utolsó néhány hétnek Seres Mária megjelenése a Civil mozgalommal. A sikeres listaállítás után állandó szereplőjévé vált a hiradásoknak. Igazi "one man show"-t láthatunk tőle.
Megjelenéséből a parlamentbe biztosan bejutó pártok profitálhatnak. A parlamentbe jutáshoz nincs esélye, viszont képes elvinni szavazatokat azoktól a kispártoktól, akiknek minden voksra égető szükségük lenne.
Ilyen egyszemélyes show-t láthattunk azoktól a jelöltektől is akik, úgy érzik szoros a verseny várható a választókerületükben.
Szanyi Tibor igyekezett a XIII. kerületben hallhatóvá válni, Csepelen a Fideszes jelölt is erősen kapaszkodott a rendőrkapitány körül kirajzolódó szomorújátékba. Varjú László szocialista képviselőjelölt a tököli reptérben látta meg a kampánylehetőséget és nem kell hozzá nagy jóstehetség, hogy Battonyán is hamarosan elkezdődik a jótékony hatású élelmiszerosztogatás.
Amit láthatunk az utolsó napokban egy utolsó sprinthez hasonlítható, ahol a célfotó érdekében mindenki bedobja magát, néhányan még mások testi épségét sem fogják kímélni.
Az LMP-től a kampányban végig azt láthattuk, hogy nem érti a nyilvánosság működését, különösebb sikerek nélkül próbálkozott a közbeszéd formálásában.
Az LMP-nek annyit már biztosan hozott a kampány, hogy tapasztalatokat szereztek róla és úgy tűnik a kampány hajrájában ráéreztek a média működésére.
A "100 kérdés a Fidesznek" témában felvezett akciójuk kifejezetten ötletes és látványos volt. A hosszú papírtekercsre kézzel felvezetett kérdésekkel, amelyet az egyik belvárosi Fidesz iroda ajtajára ragasztottak képesek voltak a sajtó figyelmét felhívni.
A párt vezetőjének nyilatkozatai is időközbeni professzionalizálódásról tanúskodnak. Ez a párt számára biztató lehet a jövőre nézve, hiszen a tanulóképesség fontos erény a politikában.
Kétségtelen, hogy a kispártok közül annak lehet a legnagyobb esélye a parlamentbe jutni, akiről ezt leginkább elhiszik a választók. A politika megújítására nagy igény van az emberek részéről, ha valaki ezt világosan tudná képviselni annak nem lehetne gond az ötszázalék elérése. Erre most úgy tűnik az LMP-nek maradt a legnagyobb esélye. De könnyen elképzelhető, hogy a Lehet Más a Politika pártja csak a "lehet"-ek pártja marad egy soha el nem jövő időnek.
Aki viszont eddig jól élt az "elhasznált" politika megújításának ígéretével a kampányfinisben megtorpanni látszik. A botrányok elérték a Jobbikot is.
Morvai Krisztina kormánymegbízása, botrányos fotók a párt ismert alakjairól, törvénytelennek tűnő cégműködések a párt vezetőihez kötődően, pornózó gárdista hölgy. Így egyszerre képes a frissen megjelent támogatók egy részét elbizonytalanítani és azt a látszatot kelteni, hogy a friss erő sem különb az eddig megismerteknél. A Szonda legújabban publikált kutatása legalábbis efelé mutató tendenciát mutat. Láthatóan a párt vezetői nem felkészültek az ilyen krízisekre, nem is tudtak mit kezdeni velük. A gonosz ellenfelek áldozataiként próbálták megmutatni magukat. Nem meggyőző válságkezelés.
A Fidesz csendes kampánya közben úgy tűnik beérik, az unalmas és innovációmentes kampányidőszak meghozhatja számukra a várva várt arányokat. Az MSZP hamarosan saját válságával lesz elfoglalva, a Jobbikos képviselők a parlamenti büfében is elégedetten kóstolgatják majd a rigójancsit.
Mindenesetre van, amit ennek a kampánynak köszönhetünk. A vaterán is megjelent régi Nokiás dobozokat, amelyek még üresen is kapósak voltak az internetes árveréseken. Hátha még tele lettek volna pakolva…
Perlaky-Papp József,
pr specialista, a BKF docense,
a Századvég Politikai Akadémia oktatója
Politikai kommunikációs tanácsadó/elemző – 3 féléves posztgraduális képzés
Kampány elemző sorozatunk.
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.I.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.2.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.3.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.4.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.5.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.6.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.7.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.8.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.9.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.10.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.11.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.12.rész
Politikai választási kampány kommunikáció
A teljes beszélgetés ITT hallgatható meg!
A Századvég Politikai Akadémia oktatói kerekasztal beszélgetése
Résztvevők:
Perlaky-Papp József, pr specialista, a BKF docense
Wermer András, stratéga, wermer.hu
Bruck Gábor, pszichológus, politológus, kommunikációs és stratégiai tanácsadó
Stumpf István, a Századvég Alapítvány elnöke
Kőszegi András BrandTrend moderátor