Kategória: Aktuális.

Az EFFIE célja az olyan, hatékony reklámkampányok elismerése, amelyek az adott piaci környezetben ténylegesen beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. Az EFFIE az egyetlen olyan szakmai díj, amely a kreativitáshoz hozzárendeli a marketing- és reklámcélok megvalósításának sikerét is, azaz az egyetlen, amely a reklám mögötti valódi célt, az eredményességet díjazza.

Az EFFIE nem kizárólag amerikai jelenség: 40 évvel ezelőtti megjelenése óta világszerte a hatékony reklámozás szinonimájává vált. Ennek eredményeképpen az idén már több mint 
40 országban rendezik meg ezt a rangos versenyt.

A 2009-es hazai EFFIE-n 84 olyan pályaművet értékelt a közel 80 fős szakmai zsűri, amelyek 2008. január 1. és 2009. május 31. közötti időszakban magyarországi médiumokban kerültek bemutatásra, valamint, amiket korábban még nem neveztek az EFFIE-re. A pályázatot a következő 11 kategóriában nyújthatta be megbízó vagy ügynökség: tartós fogyasztási cikkek, étel, ital, egyéb nem tartós fogyasztási cikkek, szolgáltatás, pénzügyi szolgáltatás, telekommunikációs szolgáltatás, kulturális szolgáltatás, zöld kampányok, társadalmi célú kommunikáció, image.

A pályázat kiírói – a Reklám Világszövetség (IAA) Magyar Tagozata és a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) a zsűrizést idén is környezetbarát módon bonyolították: a RentIT.hu által biztosított laptopokon olvashatták a zsűritagok a hatékonysági esettanulmányokat, ezzel közel 9000 oldal nyomtatásától tekinthettek el a szervezők. A tavalyi kiíráshoz hasonlóan idén is lehetett olyan pályaművekkel nevezni, amelyek nem tartalmaztak klasszikus ATL elemet.

A 84 pályaműből 43 jutott döntőbe, közülük kerülnek ki az Arany-, Ezüst-, Bronz EFFIE díjasok, valamint a Platina díjas, azaz a legjobb a legjobbak között.

Ebben az évben, annak ellenére, hogy a recesszió az árkommunikáció, az üzletszerzés felé tereli a hirdetőket, meglepő módon több image nevezés érkezett, mint előző évben. Ami azt támasztja alá, hogy erős márkákkal könnyebb a túlélés és ennek fontosságát bizonyos hirdetői kategóriák is felismerték. (2008:10, 2009:13)

A bankok kommunikációval próbálták kezelni a recessziót. Fókuszba került a kampányok eredményessége, a ROI, és a mérhető eredmények. Ezt tette lehetővé, hogy a bankok több nevezést adtak be, mint tavaly. (2008:7, 2009:12).

Telekommunikáció esetében nyilván a kiélezett verseny és a bizalmas adatok közlése gátolta a nevezéseket, holott a bankok mellett ez az a szektor, ahol jól mérhető a kampányok eredményessége (2008:9, 2009: 3).

Idén mindössze két céggel kevesebb nevezett, mint tavaly (2008:44 nevező; 2009:42 nevező), viszont egy-egy ügynökség kevesebb nevezést adott be, mint tavaly. A nevezések számát tekintve az OMD továbbra is tartja vezető pozícióját 8 nevezéssel. Vannak olyan pályázók is, akik idén több nevezést adtak le, mint 2008-ban: az ACG Hey (2008:2; 2009:5) és a PHD (2008:1; 2009:5).

A döntőbe jutott 43 kampányban szereplő médiahasználatról megállapítható:

TV használat a kampányok 86%-ában,
Online/interaktív médium használata a kampányok 72%-ában! volt jellemző. (Több olyan kampány is szerepel a döntőbe jutottak között, ami csak online/interaktív médiumban jelent meg.)

További eszközök használata a döntőbe jutottaknál:

Magazinok a kampányok 62%-ában
Közterület a kampányok 31%-ában
Napilap a kampányok szintén 31%-ában
PR a kampányok szintén 31%-ában
DM a kampányok 28%-ában
Promóció a kampányok 24%-ában
Rádió a kampányok 21%-ában
Esemény a kampányok 17%-ában
Szakfolyóirat a kampányok 7%-ában
Indoor a kampányok 3%-ában
Egyéb eszközök a kampányok 34%-ában voltak jellemzők.

Jelentős változás történt a tavalyi EFFIE döntőbe jutott kampányokhoz képest:

Csökkent: 41%-ról 31%-ra a közterület használata az idei döntősöknél
Nőtt viszont: a rádió14%-ról 21%-ra, a DM 11%-ról 28%-ra, és az online/interaktív médium használata 43%-ról 72%-ra!

S hogy a döntős pályaművek közül melyek kapják az idei Arany-, Ezüst-, Bronz EFFIE díjakat, – és persze a Platina díjat -, az november 6-án derül ki az EFFIE Díjátadó Gálaesten, a marketingkommunikációs szakma ünnepén, amely ez alkalommal is a Nemzeti Színházban lesz. Az esten fellép a Budapest Bár zenekar.

Az EFFIE díj birtoklása rangot, elismerést jelent a hatékony kampány alkotóinak, és bizonyíték is egyben a szakértelmen túl, az ügyfél-ügynökség közti hatékony, harmonikus kapcsolatra.
Valamint komoly referencia is egyúttal: az ügyfél ma már arra is kíváncsi egy tender kiírásakor, hogy az indulók hány EFFIE díjjal rendelkeznek. Az ügynökség pedig minden üzletszerzésre irányuló tevékenységénél hangsúlyozza EFFIE díjainak számát.
Az EFFIE egyfajta mértékegység lett, a hatékony marketingkommunikáció mértékegysége.

Az EFFIE főtámogatói: Magyar Televízió, Sanoma Budapest
Gálaest támogatói: Sláger Rádió, Pronamel
Támogatói: RentIT, Origo, MTV Networks Magyarország, New Age Media
Együttműködő partnerei: Coca Cola, Kreatív Csoport, Magyar Fogyasztó, Orient 21, Nemzeti Színház, BrandTrend

Gála-jegyrendelés: 785-8585, www.effie.hu
(BrandTrend)