Kategória: Aktuális.

Szakválasztásnál ne legyünk kedvelt tantárgyak rabjai, a diploma megszerzése után pedig ne csak hagyományos karrier utakban gondolkodjunk – javasolja Juhos Andrea karrier-tanácsadó, aki maga is angol szakon végzett bölcsészként csöppent bele az üzleti világba. Előbb fejvadászként választotta ki az üzleti élet vezetőit, tíz éve pedig karrier-tanácsadóként és felsővezetői trénerként (coach) segíti a menedzsereket. Szerinte javulhat a fiatalok pályaválasztása egy országos diplomás pályakövető rendszerrel.

Juhos Andrea az Eötvös Loránd Tudományegyetem angol és portugál szakán végzett, és itt is doktorált. A diploma megszerzése után angolt tanított az ELTE-n, a Külkereskedelmi Főiskola angol tanszékén, majd az USA budapesti Nagykövetségének sajtóosztályán dolgozott hat évig. 1997-ben úgy gondolta, a privát szférában próbál szerencsét, és a hazai fejvadász piac akkoriban egyik legnagyobb cégéhez jelentkezett, ahová fel is vették. Három évet foglalkozott közép- és felsővezetők kiválasztásával, majd megalapította saját cégét, ahol egyebek mellett elbocsátott felsővezetők újbóli elhelyezkedését segíti. Az outplacementként ismert szolgáltatást cégek nyújtják leépített dolgozóiknak, "humánus elbocsátásként" is aposztrofálják. Az outplacement tanácsadó egyengeti az állástalanná vált felsővezetők útját és segíti őket újbóli elhelyezkedésükben, mindezt volt munkaadójuk finanszírozásával.

Kiváló angoltudás: belépőt érhet
A legnagyobb váltás akkor következett be karrierjében, amikor az állami szférából a versenyszférába váltott. Követségi sajtósból hirtelen a közép- és felsővezetők világában találta magát fejvadászként. "Amikor jelentkeztem az Accord fejvadász céghez, nem ismertem a szakmát. Valószínűleg jó angoltudásom és személyes kompetenciáim miatt vettek fel."- meséli a versenyszférába jutásáról Juhos Andrea. Hasznos karrierlépcső volt ez számára, ugyanis itt tanulta meg az üzleti élet működését.
Hozzáteszi: nagy problémának tartja, hogy sok egyetemista, főiskolás elhanyagolja a nyelvtudás fejlesztését, ugyanis ez az egyik legfontosabb tényező nemzetközi és egyre több magyar cégnél. Emellett fontos a személyes képességek fejlesztése és a munkatapasztalat-szerzés. Javítja a hallgatók elhelyezkedését, ha minél többet kóstolnak bele a munka világába, ha külföldön is kipróbálják magukat – például az Erasmus program keretében – magyarázza. A személyes képességek – például kommunikáció, előadói készség, a meggyőzőerő, a szervezés, asszertivitás – pedig olyan kezdeményezésekkel is fejleszthetőek, mint például főiskolai rendezvények szervezése, diákönkormányzat munkájában való részvétel, önkéntes munka, tartalmas szakmai gyakorlat egy jó nevű cégnél. 

Diplomás pályakövetés: megelőzhető a rossz pályaválasztás
A karrier-tanácsadó hasznosnak és hiánypótlónak tartja egy olyan központi Diplomás Pályakövető Rendszer kidolgozását (ezen dolgozik az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.), amelyből megtudható lesz, hogy egy adott intézmény adott szakán végzettek hol helyezkedtek el, mit tudtak hasznosítani az iskolában tanultakból, milyen kompetenciákat kellett később elsajátítaniuk, és milyen egzisztenciát tudtak teremteni maguknak.
"Tudatosabb döntést lehetne hozni ilyen információk birtokában a szakválasztásnál. A diploma megszerzése ugyanis még tandíj nélkül is több millió forintos befektetés a szülők és szintén ilyen nagyságrendű az állam részéről. Sajnos a mostani pályaválasztásnál még mindig erős a felvételi tantárgyak alapján történő döntés. Pedig sok rossz választás megelőzhető lenne, ha felmérnénk saját érdeklődésünket és a sikeres pályakezdéshez szükséges tudást, kompetenciát." – magyarázza.
(BrandTrend)