Kategória: Aktuális.

A vásárlók a kuponok segítségével komoly összegeket spórolhatnak meg; az üzletek, az áruházak pedig a kedvezményekkel igen sok vásárlót vonzanak, tehát a válság okozta forgalomcsökkenést némileg ellensúlyozni tudják.

A gazdasági recesszió miatt a vevők kevesebbet tudnak költeni, ezért minden takarékossági lehetőségnek örülnek. Az eladók pedig újabbnál-újabb eszközöket keresnek arra, hogy az egyre apadó pénztárcájú vevőket vásárlásra ösztönözzék. Éppen ezért a kereskedelem eladónak és vevőnek egyaránt remek lehetőséget nyújtanak a kuponok.

A kedvezményre jogosító utalványokban rejlő távlatokat az USA-ban már mintegy százötven évvel ezelőtt meglátták. Amerikában, Asa Candler gyógyszerész és üzletember, aki 2300 dollárért megvette a Coca-Cola formuláját, először kézzel írott kuponokat osztogatott, amelyért az új üdítő italból egy pohár ingyen járt. Ezt követően futótűzként terjedtek a kuponok, és rövid idő alatt az amerikai háztartások részévé váltak. 1930-ban, a nagy gazdasági világválság idején, a depressziós időszakban mindenki spórolt, és a kivágható kuponok erre a célra tökéletesen megfeleltek.

Ennek köszönhetően a kuponok egy egészen új iparágat, s egyben tradíciót hoztak létre. A szupermarketek kiterjesztették a kuponokat az egész országra, hamarosan az amerikaiak fele használta azt. Az 1990-es években megjelennek az első kuponok az interneten, Amerika pedig már egyenesen ünnepli az első nemzeti kupon hónapot a "National Coupon Month"-t. Később szinte a nevelés részévé vált a kupon, hiszen egyre több szülő vonja be a gyerekeket, hogyan lehet spórolni ezzel az eszközzel, sőt a tanárok is használják a kuponokat az iskolákban, a pénz értékének illusztrálására. Emiatt a fogyasztók 77%-a – a18-24 év közötti fiatalok 71%-a – alkalmazza a kedvezményes bónokat, így a kuponok használata az egyik legnépszerűbb vásárlási szokássá vált Amerikában.

Az USA-n kívül a világ más részein is igen kedvelt vásárlásösztönző módszer a kupon. Főleg napjainkban van nagy jelentősége – hasonlóan a nagy gazdasági világválsághoz -, amikor a recessziót mindenki a saját bőrén érzi. Karácsony előtt Nagy-Britanniában számos cég emelte hirdetési kiadásait, remélve, hogy így növekszik majd a forgalma is. Egyedüli kivétel volt a Morrisons, amely 29%-kal csökkentette reklámköltését, piaci részesedését mégis növelte. Sikerét a kuponoknak köszönhette, ugyanis az ünnepek előtt olyan akciót hirdetett, hogy minden 40 font felett fizető vevőt, 20 font értékben levásárolható kuponnal ajándékozott meg. Erre a többi versenytárs is fellelkesedett, számos kupon akciót hirdettek, sőt emiatt sokan a 2009-es marketing stratégiájukat erre építik. Nem csoda, hiszen egy felmérés szerint Amerikában a fogyasztók több mint 70%-kal több kupont használtak fel, mint fél évvel ezelőtt.
A kuponláz Kínát is elérte. A kínai nép igen takarékos, azonban ez az egyébként igencsak követendő szokás most egyenesen akadályozza azt, hogy az ország kilábaljon a gazdasági válságból. A kormány eddig dollármilliárdokat költött arra, hogy a kínaiakat fogyasztásra buzdítsa, de módszereik nem hozták meg a kívánt eredményt, ezért óriási kupon-akciót hirdettek. A Kommunista Párt aktivistái keresik fel a lakosságot, és élelmiszer, használati cikk, ruha, szépségápolási termék vásárlása esetén kedvezményre jogosító bónokat osztogatnak. Sőt, még az is felmerült, hogy a kormányzati tisztségviselők bérének egy részét kuponokkal fizetik ki.

A világ számos országában tapasztalható kuponláz Magyarországon sem ismeretlen, sőt a nagy áruházláncoktól a kis üzletekig rengetegen használják. Az online kinyomtatható, akár bevásárlóközpontokban is beváltható kuponoknak azonban még nincs nagy hagyományuk. A megnehezedett gazdasági helyzetben vélhetően hazánkban is egyre többen felismerik az ebben rejlő óriási lehetőséget, és az üzleti döntéshozók is belátják: a kupon olyan nagy vásárlásösztönző erő, hogy érdemes hosszú távon beépíteni a marketingstratégiába.
(BrandTrend)