Kategória: Aktuális.

A vásárlási kedv hanyatlása minden nagy autómárkát érintett, csak egymás kárára tudták növelni piaci részesedésüket, de ez is csak a Volkswagennek és a Fordnak sikerült. Az unió új tagországaiban jobban visszaesett az eladás, mint Nyugat-Európában.

Ezzel megfordult az irányzat: a nyugat-európai értékesítés már tavaly év eleje óta kókadozott, miközben Kelet-Európában még kiugróan nőtt. Az ACEA szerint januárban kilencedik hónapja csökkent az új kocsik értékesítése: 958 517 új autó kapott rendszámot Európában, 27 százalékkal kevesebb, mint tavaly januárban, miután tavaly évi átlagban 7,8 százalékkal szűkült az európai autópiac. Az év első hónapjában is kevesebbet dolgoztak az autógyárak, átlagosan heti 1,4 nappal.

Nyugat-Európában az európai átlagnak nagyjából megfelelő, 26,5 százalékkal kevesebb autó, összesen 891 505 kapott rendszámot januárban. A visszaesés a válság sújtotta Izlandon volt a legnagyobb, 88,1 százalék, majd Írország következik 66,5 százalékkal. Franciaországban 7,9 százalékkal, Németországban 14,2 százalékkal, Nagy-Britanniában 30,9 százalékkal, Olaszországban 32,6 százalékkal, Spanyolországban 41,6 százalékkal kevesebb új autó kapott rendszámot, mint tavaly januárban.

Az új EU-tagországokban 34 százalékkal estek vissza az eladások, 66 994-re, a legkisebb mértékben Lengyelországban, 5,3 százalékkal. A többieknél ennél nagyobb mértékű volt a visszaesés: Romániában 53,2 százalékkal 13 813-ra, Magyarországon 52,3 százalékkal 5962-re, Csehországban 12,3 százalékkal 8842-re, Szlovákiában 39,2 százalékkal 2907-re csökkent az eladott új autók száma tavaly januárhoz képest. Európa egészét tekintve a vezető márkáknál a csökkenés 20-35 százalék között volt januárban, miközben a Volkswagen 1,8 százalékkal 20,8 százalékra, a Ford 0,7 százalékkal 10,7 százalékra növelte piaci részesedését.
(Gazdasági Rádió)