Napjainkban egyre több szó esik arról, hogy Európa fejlett országainak lakossága egyre öregszik. A GfK Roper Jelentése szerint a világ népességének 31 százaléka azonban valós koránál fiatalabbnak érzi magát. E kutatási eredmény jelentőséggel bírhat, hiszen ez alapján felmerülhet a kérdés, vajon a kor mindig egyértelműen befolyásolja-e az egyén megjelenését, a megjelenésről közvetlenül következtethetünk-e az egyén korára. A felmérési eredmény arra enged következtetni, miszerint az életkor csupán gondolkodásmód függvénye.
A globális fogyasztót körvonalazó kutatásban résztvevő mintegy 31 ország közül Dél-Korea az, ahol a legtöbben (41 százalék) gondolják úgy, valós koruknál fiatalabbnak néznek ki és Indonézia végzett az utolsó helyen, ahol a válaszadóknak csupán 14 százaléka nyilatkozott hasonlóképpen.
Dél-Korea mellett a brazilok és japánok bizonyultak nagyon, India, Thaiföld és Indonézia pedig a legkevésbé magabiztosnak; az európai országokban kirívó véleménnyel a kutatók nem találkoztak.
Az öt ország, melynek lakosai legnagyobb arányban nyilatkoztak úgy, hogy "fiatalabbnak látszom a koromnál" (az adatok százalékban kifejezve)
Dél-Korea 41
Belgium 39
Japán 39
Brazília 38
Ausztrália 37
(Forrás: GfK Roper Jelentés, 2007)
Az öt ország, melynek lakosai legkisebb arányban nyilatkoztak úgy, hogy "fiatalabbnak látszom a koromnál" (az adatok százalékban kifejezve)
Ukrajna 25
India 22
Portugália 18
Thaiföld 16
Indonézia 14
(Forrás: GfK Roper Jelentés, 2007)
Az eredmények összességében pozitív globális énképet mutatnak. "Ezt a trendet felismerve indította a globális szépségipar egyik szereplője kampányát, mely középpontjában a nő áll, aki korától, alakjától és méreteitől függetlenül jól érzi magát a bőrében" – mondja Nick Chiarelli, a GfK NOP Roper Consulting igazgatója.
Az életkor kultúránként eltérő megítélése okán jelentős különbségek fedezhetők fel az egyes országok között.
Magyarországon a megkérdezettek többsége – 59 százalék – úgy véli, korának nagyjából megfelelően néz ki. Valós koránál fiatalabbnak a válaszadók közel harmada (31 százalék), idősebbnek pedig csupán 5 százalékuk látja magát.
"Közép- és Kelet-Európában, így Magyarországon is az emberek az időskor felé közeledve, nyugdíjba vonulás előtt mentálisan és pszichológiailag is inkább "leépítik magukat és társadalmi kapcsolataikat", azaz visszahúzódnak, bezárkóznak és nem életük megújításán dolgoznak" – mondta el Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója.
Hazánkban a kor előrehaladtával történő fizikai állapotváltozás kapcsán a magyarok közül legtöbben látásuk romlásától (29 százalék) és súlyos betegségek bekövetkeztétől (28 százalék) tartanak. A kifejezetten a megjelenést befolyásoló jelek feltűnése fölött érzett aggodalmak között – a teljes népességen belül – az elhízástól való félelem vezet (25 százalék). Egyébként ez az egyetlen olyan tényező, mely az 50 éves és ennél idősebb korosztályt kisebb arányban (19 százalék) tölti el aggodalommal, mint az a teljes lakosság körében jellemző. A haj őszülése (16 százalék), az időskori jelek, nyomok vagy látható visszerek megjelenése és az izmok tónusának csökkenése (15-15 százalék), vagy éppen a ráncosodás, megereszkedő bőr (12 százalék) a teljes lakosságnak ennél lényegesen szűkebb körét aggasztja.
A kutatásban résztvevő európai országok lakosságának véleménye saját korának és megjelenésének viszonyáról (az adatok százalékban kifejezve)
Ország Fiatalabbnak látszik Idősebbnek látszik Korának megfelelően néz ki
Belgium 39 8 49
Olaszország 37 8 53
Egyesült Királyság 35 11 50
Németország 33 6 55
Franciaország 32 6 57
Spanyolország 32 12 50
Törökország 32 14 51
Magyarország 31 5 59
Svédország 30 6 59
Oroszország 29 11 55
Lengyelország 27 10 5
Horvátország 26 6 66
Csehország 25 7 60
Ukrajna 25 7 56
Portugália 18 14 61
Globális átlag 31 11 54
(Forrás: GfK Roper Jelentés, 2007)
A kutatásról
A GfK NOP Roper Jelentése 1997 óta évente mintegy 30 országban készül és 30,000, a 13 éves és ennél idősebb korosztály körében végzett személyes interjú eredményét összegzi. A tanulmány átfogóan elemzi a globális fogyasztói trendeket és bepillantást enged a globális fogyasztó életmódjába, attitűdjeibe, értékeinek világába és viselkedésébe.
Az interjúk 2006 novembere és 2007 januárja között készültek az egyes országokban reprezentatív mintavétellel.
(BrandTrend)