Kategória: Aktuális.

A Manufaktura Bt. ellen azért indult eljárás, mert a GVH azt gyanította, hogy a társaság két termékének („SPA méregtelenítő készülék”, „SymBioGel”) reklámozása során megtévesztette a fogyasztókat. A Manufaktura Bt. által adott tájékoztatások egészét áthatotta az a törekvés, hogy a két terméknek gyógyhatást tulajdonítson. Például a méregtelenítő készülékről a társaság azt állította, hogy megszünteti és/vagy csökkenti az álmatlanságot, fejfájást, menstruációs fájdalmat, puffadást, székrekedést, súlyfelesleget, alkohol-, drog- nikotinfüggőséget, bőrproblémákat, magas vérnyomást, vesebetegséget, cukorbetegséget, májproblémákat stb. A SymBioGel pedig a tájékoztatások szerint megszünteti a felfúvódást, a vastagbélgyulladást, rendben tartja az emésztést és alkalmas a rákos megbetegedések megelőzésére.

A GVH vizsgálata feltárta, hogy a két termékről nyújtott tájékoztatással kapcsolatban az Országos Gyógyszerészeti Intézet több kifogást fogalmazott meg. Ráadásul a SPA méregtelenítő készülék hatásossága a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kara Orvosi Genetikai Intézetének véleménye szerint nem bizonyítható. Felmerült az is, hogy hosszabb távon, rendszeres használat mellett a készülék mérgezést és fémallergiát okozhat. A versenyhatóság feltárta azt is, hogy a SymBioGelt a Manufaktura Bt. saját felelősségre forgalmazza, mivel a készítmény étkezési rostját adó cellulózt gyártó mikroorganizmus hazai forgalmazású termékben eddig még nem fordult elő.

Mivel a vállalkozás nem tudta igazolni, hogy két terméke gyógyhatással rendelkezik, a Manufaktúra Bt.-nek 10 millió forint bírságot kell fizetnie. A hatóság súlyosbító körülményként értékelte, hogy az érintett termékek az egészség megőrzésével, helyreállításával kapcsolatos bizalmi jellegű termékek, a jogsértő magatartással érintett fogyasztói kör pedig egészségügyi problémákkal küzdő, s ebből adódóan fokozottan kiszolgáltatott.

A GVH egy másik egészségre ható termékekkel foglalkozó vállalkozással kapcsolatban is megállapította, hogy annak hirdetései alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére. A Bennovum Kft. ugyanis az általa működtetett Herbaház nevű egészségmegőrző termékeket árusító boltjáról óriásplakáton valamint az Interneten piac elsőséget kifejező állításokkal hirdeti. A reklámok szerint a Herbaház „Az ország legnagyobb bio- és gyógytermék szakáruháza”.

A versenyhivatal vizsgálata feltárta, hogy a két legnagyobb választékú és legnagyobb alapterületű egészségmegőrző termékeket kínáló áruházat a Bennovum Kft. és Mediline Kft. működteti Magyarországon. Éppen ezért az eljárás alá vontnak azt kellett volna igazolnia, hogy az általa üzemeltetett Herbaház a nagyobb alapterületű és választékú a két bolt közül, ahhoz hogy piacelsőségi állításai ne legyenek megtévesztőek. Mivel a Herbaház választéka és alapterülete is valamelyest elmarad a Mediline Üzletházétól, a GVH a fogyasztók megtévesztése miatt elmarasztalta a Bennovum Kft.-t. A versenyhatóság nem fogadta el a azt a védekezést, hogy a Herbaház szakáruházként a legnagyobb, mivel a versenytárs által működtetett áruház is bio- és gyógytermékek értékesítésére szakosodott. Bírság kiszabására azonban nem került sor, mivel a megtévesztő tájékoztatás kevés fogyasztóhoz jutott el, az eljárás alá vont pedig önként felhagyott jogsértő magatartásával.
(BrandTrend)