Kategória: Aktuális.

A Magyar Turizmus Zrt. idei marketingtevékenységében a kultúra területén is meghatározó irányelv a stratégiai partnerekkel történő szoros együttműködés. Ennek kiváló fórumot biztosított július 3-4-én, a Balassi Intézetben tartott külföldi magyar kulturális intézetek éves igazgatói értekezlete, amelyen Dr. Niklai Ákos, az MT Zrt. igazgatóságának elnöke előadásában hangsúlyozta a kulturális turizmus jelentőségét.

Az új tendencia okaként az általános képzettségi szint emelkedését jelölik meg, amelynek köszönhetően folyamatosan nő a kulturális céllal utazók száma: a városlátogatások tekintetében ez a motiváció az első helyen szerepel. A Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiában az egészségturizmus után a második kiemelt turisztikai termék az örökségturizmus.

Fentieknek megfelelően a Magyar Turizmus Zrt. is nagy hangsúlyt fektet a hazai épített és szellemi örökségek, a világörökségi helyszínek, a hagyományok és turisztikai vonzerőt jelentő események népszerűsítésére, valamennyi marketingeszközét felhasználva, többek között: 
– 2007-ben is számos nemzetközi újságíró tanulmányutat szervezett és szervez a kiemelt kulturális eseményekhez és témákhoz kapcsolódóan (pl. Budapesti Tavaszi Fesztivál, Sziget Fesztivál, vagy a Budapestet új oldaláról bemutató "Trendy, modern fiatalos Budapest" és a különleges "Nosztalgiautazás Budapesten" témákban),
– megjelentette (első alkalommal 2007-ben) a magyarországi világörökségeket bemutató Világörökség leporellót,
– öt nyelven, frissített formában jelentette meg a Kultúra kiadványt,
– a kulturális eseményeket folyamatosan népszerűsíti honlapjain, televíziós programajánlójában és nyomtatott esemény-naptárában,
– az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Turisztikai Szakállamtitkárságával közösen hirdette meg a Vendégbarát Múzeum pályázatot a hazai kulturális intézmények számára. A Program célja, hogy az elmúlt években történt látogatóbarát fejlesztések híre eljusson mind a belföldi, mind a külföldi potenciális vendégekhez,
– aktívan közreműködik a külföldi Magyar Kulturális Évadok megszervezésében,
– jelentős szerepet vállal a jövőben a Pécs – Európa Kulturális Fővárosa projekt népszerűsítésében,
– kiemelt marketingkampányokat folytat a főváros kulturális turizmusának népszerűsítésére (Budapest vendégül várja Magyarországot; Budapest Winter Invasion kampány).

A turisztikai vonzerővel bíró nagyrendezvények támogatása az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium és a Nemzeti Kulturális Alap közös pályázatán keresztül valósul meg. Többek között a Budapesti Tavaszi Fesztivál legnagyobb pénzügyi támogatója is a turizmuságazat.

A partnerség jegyében zajlott a külföldi magyar kulturális intézetek éves igazgatói értekezlete is, amelyen a közönség meghallgathatta Dr. Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. elnöke prezentációját is a kultúra és turizmus összefüggéseiről.
A kulturális tárca és a turizmusirányítás a következő években számos területen egyesíti szaktudását és forrásait, szorosabbra fűzi együttműködését.  Ennek keretében többek között:
– közösen szervezik a magyarországi kulturális értékek bemutatását célzó nemzetközi újságíró tanulmányutakat, 
– folytatják a jelentős turisztikai vonzerővel bíró országos és regionális rendezvények közös támogatását, 
– együttesen készítik elő a Kultúra Magyar Városa programot (ennek pályázati felhívása már elérhető az MT Zrt. honlapján a Szakmai oldalak>Felhívások, pályázatok menüpont alatt),
–  folytatják együttműködésüket a Magyar Kulturális Évadok megszervezésében,
– összehangolják tevékenységüket a 2010 Pécs – Európa Kulturális Fővárosa projekt népszerűsítésében.

A kultúra és a turizmus szinergiahatásainak kiaknázása érdekében az összefogás kiemelt területét képezik az elkövetkezendő két évre tervezett kulturális tematikus évek is: 

Az Oktatási és Kulturális Minisztérium 2008-ban a reneszánsz jegyében szervezi eseményeit: a "Reneszánsz Év" előkészítésében az MT Zrt. szakmai segítséget nyújt.
A Magyar Turizmus Zrt. pedig a 2009-es évet szenteli a kulturális turizmusnak:
a Kulturális Turizmus Évében is több közös akcióval jelentkeznek majd az együttműködő partnerek.
A "Kulturális Turizmus Éve" kampányév célja Magyarország kulturális értékeinek, örökségének megismertetése és az erre épülő turizmus élénkítése lesz. A Zrt. a 2009-es kampányév témáját annak érdekében tartotta fontosnak már most kijelölni, hogy a turisztikai szolgáltatók és programgazdák mihamarabb elkezdhessék a felkészülést a csatlakozásra. 
Az összefogás nagymértékben meghatározhatja a következő években tervezett események sikerét, a kulturális turizmus alakulását.
(BrandTrend)