Kategória: Hír és Reklámpiac.

Admin kategória: Hír.

Az NMHH 2016 első félévében 34 tévécsatorna első alkalommal közzétett reklámjait elemezte. A televíziók műsorkínálatában ebben az időszakban 2645 új reklámszpot jelent meg, amelyek összesen 1 213 982 alkalommal kerültek képernyőre. 2015 azonos időszakához képest jelentősen megemelkedett az egy csatornára jutó összes reklám száma: 58 353-ról 69 725-re, a médiaszolgáltatónkénti összes új hirdetés pedig 29 336-ról 35 705-re. Az egy televízióra jutó új reklámfilmek száma azonban csökkent az egy évvel korábbi számhoz képest: 91-ről 78-ra. A félév legerősebb hónapjának a március számított – csakúgy, mint 2015 első felében. A hétfői napokon tették közzé a legtöbb új hirdetést, ennek aránya a hét többi napjához képest 39,1%. A hirdetők továbbra is előnyben részesítették a hónapok első napjait, az összes új reklámfilm 15%-át ilyenkor szerkesztették adásba.

Folytatódott az öt másodperces reklámfilmek arányának csökkenése, míg 2014 azonos időszakában ezek aránya az összes reklámhoz viszonyítva 7% volt, addig 2015-re 1,9%-ra csökkent, 2016-ban pedig már csak 1,3% volt. Egy átlagos hirdetés 24,2 másodpercet tett ki (2015 első félévében 24 másodperc volt).

A szektorok szerinti megoszlásban a kereskedelem és a szabadidő dominanciája továbbra is fennáll (29,9% és 14,3%), és folytatódik a gyógyhatású készítmények részesedésének lassú emelkedése is (2014-ben 8,3%, 2015-ben 9,9%, 2016-ban 10,9%). Élelmiszerek 9,5%-ban, szolgáltatások 4,9%-ban, szépségápolási cikkek pedig 6%-ban jelentek meg az új reklámokban. A hazai származású termékeket, szolgáltatásokat népszerűsítő reklámok ugyanakkor rendkívül alacsony mértékben képviseltették magukat (3,8%).

A hirdetések túlnyomó többsége továbbra is a nőket szólította meg 78,2%-os arányban. Az ide sorolható hirdetések csaknem fele (47%) a szépségápolási szektorhoz kötődött, de a férfiaknak szóló reklámok között is ez a kategória fordult elő a legmagasabb arányban (29%). 2015-höz viszonyítva jelentősen növekedett az élő szereplős hirdetések aránya, 30,9%-ról 39,1%-ra, az önálló animációt alkalmazó reklámok aránya viszont 14,6%-ról 10%-ra csökkent.

Az NMHH 2016 első félévére vonatkozóan az országos kereskedelmi televíziók – RTL Klub, TV2 – műsoraiban vizsgálta a szolgáltatók termékmegjelenítési gyakorlatát.

A tévénézőt a műsorszámok elején és végén tájékoztatni kell a műsorban szereplő kereskedelmi üzenetről. Az adatok alapján 3462 adásból 3100 esetben hívták fel a tévénézők figyelmét a termékmegjelenítésre, holott az csak 2163 műsorban fordult elő, vagyis a készítők sok esetben túlbiztosították magukat. A hatóság munkatársai összesen 10 987 termékmegjelenést azonosítottak a félévben, az RTL Klub-nál 6378-at, a TV2-nél pedig 4609-et. Napi szinten szombatonként szerepelt a legtöbb termékmegjelenítés (2199 eset), a leggyengébb napnak pedig a péntek bizonyult (1356 eset).

Ha műfaj szerinti bontásban vizsgáljuk, a különböző tematikus magazinműsorokban fordult elő legnagyobb arányban – 62% – termékmegjelenítés. A napi műsorokban és realitykben együttesen csupán 3,5%-os volt az ilyen típusú reklámok aránya. A termékmegjelenítések 48 műsorszámhoz kapcsolódtak. Ezret meghaladó kereskedelmi üzenetet az RTL Klub Fókusz (1790 eset) és a TV2 Aktív (1198 eset) című műsoraiban regisztráltak, de magas arányban jelent meg ez a típusú reklám a Story Extrában az RTL Klubon (824 eset) és a TV2 Mokka (674 eset) című műsorában. Egyáltalán nem szerepelt termékmegjelenítés a Barátok köztben és a Magánnyomozók című realityben sem. Az összesen 1682 beazonosított márkából a két csatornán az Adidas (305 eset) bukkant fel a legtöbbször, de az RTL Klubbon a Nike, a TV2-nél pedig a Dr. Oetker bizonyult a félév vezető hirdetőjének a termékmegjelenítések szempontjából.

A legtöbb kereskedelmi üzenetet feliratos formában (1998 eset, 18%) jelenítették meg a műsorok, de emellett jelentős számban (914 eset, 8%) fordultak elő verbális megjelenítések is. 854 esetben (7,7%) a szereplők ruháján volt beazonosítható a márkanév, különböző termékek csomagolásán pedig 811 alkalommal (7%). Összesen 5093-szor fordult elő olyan termékmegjelenítés, amely a műsor története, cselekménye szempontjából nem volt releváns. Itt az olyan esetekre kell gondolni, amikor a műsorszámokban a márka nem a kifejezetten rá jellemző áru kapcsán, hanem egy attól független reklámhordozó felületen, egy épületen vagy egy kirakatban jelent meg. Tényleges, dramaturgiai szempontból is fontos termékmegjelenítést 54%-ban, 5894 alkalommal regisztráltak. Ilyenkor a termék aktívan bevonódik a produkcióba úgy, hogy használatba veszik, például viselik, fogyasztják vagy a dialógusok alkalmával megemlítik a márka nevét.
(BrandTrend)