Kategória: Képes hír és Reklámpiac.

Admin kategória: Képes hír.

Exkluzív beszélgetés Prágában Pőcze Balázzsal, a MITO kreatívigazgatójával, a PIAF Nemzetközi Reklámfesztivál magyar zsűritagjával.

BrandTrend
Balázs, egy közép-kelet európai fesztiválon vagyunk. Hogyan látod a volt szocialista országok kreatív eseményeit, munkáit? Hol helyezkedik el a PIAF Fesztivál a világ fesztiváljai között, milyen nívója, milyen rangja van?

Pőcze Balázs
Nevezések nemcsak a régióból érkeztek, hanem az USA-ból, az Egyesült Királyságból, Németországból, Olaszországból, Portugáliából. Nem valószínű, hogy más régiókban ez egy kiemelkedően kedvenc verseny, de ezt gyakran az is vezérli,  hogy egy adott országban az ügynökségek közötti rangsorba beleszámít-e egy adott fesztiválon elért eredmény. A legtöbb munka Oroszországból jött, és a legjobb anyagok is onnan érkeztek. Általában látszott, hogy az anyagaik elég progresszívak. Volt több olyan munka, ami nemcsak itt számíthat díjra, hanem innen nyugatabbra is, akár Cannes-ban is. Ha szűkebben nézzük a régiót, a cseh és magyar kreatív megoldások színvonala elég közel van egymáshoz. A szlovák munkáknál érződik valamennyi lemaradás.

piaf
dr. Jánosy Zsuzsanna (BrandTrend, ügyvezető), Pőcze Balázs (MITO, kreatívigazgató), Kőszegi András (BrandTrend, ügyvezető)

A reklámszakma rangja az elmúlt években átértékelődött, demokratizálódtak az önkifejezés csatornái, átalakul a kreativitás fogalma. Mi látható ebből a PIAF Fesztiválon?

A szakma változik és bejönnek olyan eszközök, amik korábban nem voltak vagy nem volt akkora szerepük. Ilyen fesztiválon inkább a ma klasszikus eszközökkel lehet találkozni a munkák között.  Érdekes, hogy egy különlegesebb banner megoldás a tradícionális megoldások kategóriában lett nevezve, tehát  látszik, hogy a klasszikus display hirdetéseken átmozdultunk.  Egy retargeting eszköz okos használata jól tud szerepelni akár itt, akár Cannes-ban.

Az, hogy az alkotó folyamatban honnan jön az ötlet, az számít? Korábban a kreatívok visszavonultak és prezentáltak. Mi azt gondoljuk, hogy ma már ez másképp is lehet, a kampányötlet bárhonnan és bármilyen eszközre megszülethet.

A nevezésekben a kreatív ötletek születéséről sokszor nagyon keveset írnak. A napi munkában azonban azoknál az ügynökségeknél, akik progresszívebb munkákat hoznak, már teljesen hétköznapi, hogy bárkitől származhat az ötlet. Egy más kérdés, hogy van egy felelőse az ötletnek, tehát ha nincs ötlet, az az ő felelőssége. De ha egy PPC-s kolléga toppan be a szobába egy javaslattal, ami megfejti a kampányt, azt nem hiszem, hogy kikergetik, legalábbis remélem, hogy ez így van.

Sok helyen zsűrizel, sok fesztiválon jársz. A PIAF Fesztivál közel áll-e hozzád, illetve mit tudsz mondani az itteni zsűrizés folyamatáról?

Otthon sokat szoktam zsűrizni, külföldön most először. Itt ugyanolyan fegyelemmel és determináltsággal dolgozik mindenki, mint amit Magyarországon tapasztalok. Sokat segít, hogy a zsűrielnökünk, Ben Tollet, aki a londoni adam&eveDDB kreatívigazgatója, egy nagyon laza légkört hagyott uralkodni az értékelési folyamatban és nagyon egyszerű szabályokat fektetett le. Nagyon gyorsan tudtunk dolgozni, három-négy órával a megadott határidő előtt kész voltunk. Nagyon izgalmas, hogy itt ül 11 ember különböző háttérrel, különböző országokból és van egy olyan része a munkáknak, ahol mindenki egyetért, és van egy olyan rész, ahol az egyes szereplők egészen más szempontokat tudnak behozni.

Amikor beszélgetünk, nincs még nyilvános eredmény. Van-e személy szerint kedvenc munkád az áttekintett anyagok közül ?

Amit a legjobban szerettem, mely munka jól is szerepelt, az egy DACIA kampány volt Olaszországból. A DACIA márka a kevésbé affluens rétegeket célozza. Ebben a kampányban a márka a saját  és a futball erejét arra használta, hogy a figyelem középpontjában álló labdarúgás mellé behozzon olyan sportokat, melyek kevésbé népszerűek. Beemelték a foci mellé a kézilabdát, közös mezben vonultak ki a játékosok, a kézilabda mérkőzést a futball meccsel egyidőben a képernyő sarkában követni lehetett. Tehát a kampány azért volt kedvencem, mert pont arra használta a DACIA márka befolyását, amire kell, azokra az értékekre fókuszált, amikben a márka  hisz.
(dr. Jánosy Zsuzsanna, Kőszegi András, BrandTrend)