Már az OECD (Gazdasági és Együttműködési Szervezet) is foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy az önszabályozás hogyan szolgálja a fogyasztók érdekeit. Nem csak a reklám szakmában ismert az önszabályozás, de az itteni tapasztalatok kiemelt hangsúlyt kaptak az OECD vizsgálatában.
Jó hír a reklámszakmának, hogy az önszabályozást már nem csak az EU Bizottságai, és az EU Szociális és Gazdasági Bizottsága vizsgálja, mint a szabályozási eszköztár részét, hanem immár az OECD is riportot tett közzé, amelyben górcső alá vették, hogy az önszabályozás milyen szerepet játszhat a fogyasztói ügyek rendezésében. És itt nem pusztán a reklámra kell gondolni, mert a tanulmány 23 esettanulmányt csatolt az anyaghoz, amelyben a reklámé ugyan a főszerep, de az ausztrál pénzügyi ipar, a dán telekommunikációs szektor mobiltartalomra, a japánok biztonságos játékokra vonatkozó ipari önszabályozásától az USA szórakoztató szoftverek besorolási módszereire vonatkozó ipari bizottságig igen széles körből vett példák segítségével vizsgálták az önszabályozás gyakorlatát és szerepét.
Külön figyelmet fordítottak arra, hogy megfogalmazzák, milyen esetekben jelenthet előnyt a fogyasztók számára az önszabályozás, és milyen lépéseket kell tenni annak érdekében, hogy az ügyet sikerre vigyék, valamint arra is, hogy a kormányoknak milyen szerepük lehet abban, hogy az önszabályozás betölthesse szerepét a fogyasztók védelmében. Az OECD szerint a kormányok az ipar bátorításával és/vagy a fogyasztói-társadalmi problémák önszabályozás révén történő megoldására vonatkozó javaslataival, illetve feladatkörök delegálásával, és az önszabályozás munkájának és eredményeinek monitoringozásával tudnak hatékony segítséget nyújtani.
“Jó látni, hogy az önszabályozást már nem pusztán egy-egy iparág saját ügyének tekintik, hanem a társadalmi ügyek megoldásának fontos szereplőjeként tekintenek ránk. 2015 tavaszán sorra jelennek meg a szabályozásban kiemelkedő nemzetközi szereplők témát érintő állásfoglalásai. Ebben a sorban újabb fontos lépés az OECD tanulmánya. A nagyobb lehetőség persze nagyobb felelősséggel is jár, amelyre – bizton állíthatom, hogy – a reklámszakma teljes mértékben felkészült” – hangsúlyozza Fazekas Ildikó, az ÖRT főtitkára, az EASA igazgatósági tagja.
(BrandTrend)