Kategória: Márkás beszélgetések.

Admin kategória: Márkás beszélgetések - kerekasztal.

Jánosy Zsuzsanna

Gábor, a Filmpartners tulajdonosaként, producerként, a sikeresek közé tartozol Magyarországon. A ma is aktívan működő produkciós házak  közül talán a legrégebben vagytok a piacon (24 év), több mint 1000 reklámfilm mellett több tucat játék-, és dokumentumfilmet, tévésorozatokat is gyártottál. Olyan filmeket vezényeltetek, mint az Üvegtigris,  a Fehér Tenyér, a Biblitheque Pascal, a Nejem, nőm, csajom, a Hunky Blues, a Magyar Csapat, Válótársak tv sorozat.

Fontosnak tartottam ezt elmondani, hiszen ilyen rálátással könnyebb mozogni, előrelátni folyamatokat a reklámfilmezés, és a játékfilmek trendjei és a pénzek mozgása terén. Ehhez kapcsolódik a kérdés is. Márka-e a magyar film ma külföldön és Magyarországon ?

Kovács Gábor

Némi túlzással, de szakmai alapon a magyar film az egyik legerősebb hazai brand a zene mellett. A sportban is jók vagyunk, de most a kultúráról beszélünk.

Minden ’világversenyen’, minden komoly nemzetközi megmérettetésben ott vagyunk  – legyen az Oscar, Cannes, Berlin, Karlovy Vary stb.   Az imént posztoltam a Facebook oldalamon, hogy  Enyedi Ildikó filmjét  meghívták az idei Berlinale verseny szekciójába!

kovgab

Jánosy Zsuzsanna

Ez jó hír, hiszen a  magyar márkák pont abban szenvednek, hogy beszállítóként jók, és gyakran csak beszállítóként. Ami  a filmezésben jól működik, hogy Magyarország mint színhely és infrastruktúra  világhírű, de itt nem áll meg a dolog. Ráadásul  régen volt Szabó István, volt Koltai Lajos, az alkotói oldal is méginkább komplex lett.

 

Kovács Gábor

Valóban sokkal tágabb lett a történet. A filmszakmán belül ketté kell választani azt, amiről én beszélek, a kreatív magyar filmalkotást és a szervizmunkákat. A kettő persze szorosan összetartozik.

A világ minden tájáról jönnek ma Magyarországra filmet forgatni, a nagy része úgynevezett  bérmunka.

De ha itt van egy Bruce Willis, Ryan Gosling vagy éppen a napokban érkezett Jennifer  Lawrence és a producereik dollármillókat költenek, foglalkoztatják a szakmát, akik nem mellesleg sokat tanulnak, az jó az egész hazai filmgyártásnak. A magyar régóta híresen  ’film-okos’,  ezt tudják külföldön is.

Kőszegi András
Magyarország a beszállítók országa. Mindenki büszke arra, hogy beszállít az Audiba, a Mercedesbe, de közben a beszállítók elvesztik a saját arcélüket, márkájukat.

Kovács Gábor

Saját autógyártásunk nincs, de filmjeink vannak, legtöbbször jobbak, mint amiket szolgáltatunk!

De amikor Ryan Gosling dicséri Budapestet, az Aldiban ’vásárol’ és Magyar Nemzetet ’olvas’,  ez jó poén és még jobb image az országnak.

Kőszegi András

Idejönnek filmet csinálni, nyilván jó szakemberek vannak olcsón, de hogyan alakult az, hogy a magyar filmezésnek az alkotó részét is elfogadták a világon ?

Kovács Gábor

Mert évtizedek óta van alkotó része! Mi a jancsói, a makki világot, majd Tarr Bélát  erősítjük a fiatalokkal. Magyarországnak nem csak az a vonzereje, hogy olcsó és jó szakemberek vannak, hanem, hogy jók a  filmjeink,  friss Oscarunk van és élünk egy gyönyörű, vonzó  városban.

Sok filmessel beszélgetek. Pl. Bukarest, Szófia nagyon jön fel bérmunkában és stúdióépítésben, csak ha itt bemész egy péntek este a Gozsdu udvarba, akkor a fiatalabb filmesek több jó csajt látnak, mint egy nagy és jól beharangozott castingon Los Angelesben. A producernek nyilván a számok a fontosak, de egy külföldi stáb hónapokat tölt itt, vagyis az is fontos, hogyan érzik magukat.

A sztárok, Ryan Gosling, Eva Mendes, Tom Hanks, Charlize Theron, Harrison Ford  is járja a várost, A Wall Street farkasának a női főszereplője, Margot Robbie  a foci EB-t nézte a Szabadság téren a tömegben. Mindegyik viszi a jóhírünket.

Jánosy Zsuzsanna

Ezek szerint jót tett nyilván Vajna jelenléte is. Biztosan húz ide külföldi produkciókat, bár a magyar filmhelyszínek korábban is népszerűek voltak a külföldiek számára. Mit hozott Vajna a pénzek elosztása terén ?

Kovács Gábor

Az, hogy ez mennyiben köszönhető neki, nem tudom.

Viszont Vajna egy alapjaiban átlátható, normális rendszert csinált. Annyi pénz van a filmszakmában, mint még soha, egy  transzparens támogatási és elszámolási rendszerrel, azt kell hogy mondjam, hogy a magyar kulturális élet legkevésbé átpolitizált területe a film.

Ha megnézzük kik kaptak pénzt, és milyen filmek készülnek, egyetlenegy úgynevezett kurzusfilm nem készült.

Ez az egyik oldal. A másik az én ’privát’ problémám és némileg tudathasadásos állapot, miszerint egy olyan ember vezeti a magyar filmművészetet és a magyar filmszakmát, aki közben a média, a kaszinók és átláthatatlan pénzmozgások közelében van. Gondolom van egy deal, ami arról szól, hogy tiéd a filmszakma, rakd rendbe – amit ő szakmailag egyébként többé-kevésbé teljesít is….

Jánosy Zsuzsanna

Ez nehéz. Mi is mindig azt mondjuk, a brandingben nincs demokrácia.

Kovács Gábor

Ha  verem a  mellem, hogy én egy önazonos és következetes magyar állampolgár/filmes vagyok, akkor a támogatás elfogadása necces… ezt sokan gondolják így, de azért pályázunk, ahogy én is. Közpénzen értéket és minőséget hozunk létre, ez ’vigasztal’.

Így indult az Filmalapos történet. Az egész filmszakma fel volt háborodva, aztán szépen lassan kevesebben lettek felháborodva, aztán nagyon-nagyon kevesen lettek felháborodva, ma meg mondjuk hárman-négyen verik a mellüket. Nyilván lecsendesedik mindenki ebben a történetben.

Kőszegi András

Nem akar Andy Vajna egy nagy, Terminátor sikerű, típusú filmet?

Kovács Gábor

Biztos, de az annyi pénz azért nincs.

Jánosy Zsuzsanna

Akkor a foci egyszerűbb!

Kovács Gábor

Így van. Meg lehet magyarázni, majd a jövő generációja, az utánpótlás, és ez igaz is. A Kincsem több mint 2 milliárdja már egy első lépés ebben az irányba és ahogy a trailert nézem, hozni is fogja a 300-400 ezer nézőt, amit illik.

Kőszegi András

A Kincsem sikere szerintem nagyon erősen kommunikáció, branding kérdése, hogy bejön-e ennyi ember, vagy nem. Vélhetően egy nagyon jó film lesz.

Kovács Gábor

Ez részben  branding, meg sok minden más, pl a téma kérdése. A film biztos jó lesz, de a kérdés, hogy a moziba járó embereket érdekli-e egy kosztümös film,  lóról és szerelemről.  De melyik az a film, amelyikre biztonsággal el mersz költeni 10-20 milliárdot? Ha meg behozod a Mel Gibsont vagy Brad Pittet főszereplőnek, akkor meg mitől magyar?

Kőszegi András

A színházasok szokták mondani, hogy a színháznak feladata, hogy a napi politika, vagy a társadalmi témákat visszatükrözze. A filmnek nem feladata ez?

Kovács Gábor

A társadalmi valóság tükrözése feladata, de nem politikai orientációval. De azt nem is követelik meg tőlünk. Ezért mondom, hogy nincsenek kurzusfilmek.

Kőszegi András

Nem arra gondoltam, hogy csak a Fideszről szólót, hanem a politikai valóságot.

Kovács Gábor

Igen, a politikai valóságot tükrözni kell, ilyen filmek készülnek, egyébként objektív alapon. Döntő többségben szabadelvű emberek készítenek filmeket, szemben a médiában lévő megkötésekkel.  A MTV  nézhetetlen, elfogult, pártos televízió.

Kőszegi András

A magyar film az egy márka, egy kategória, egy kifejezés. Viszont egy amerikai, vagy nyugat-európai filmes azt mondaná, a magyar film művészfilm.

Kovács Gábor

Egyértelműen magyar, és nem művészfilm még nem ütötte át a határt. Talán még a Mephisto utoljára.

Jánosy Zsuzsanna

Filmfesztiválunk nem lesz? A Sundance zseniális.

Kovács Gábor

A Sundance a legerősebb, talán a legnagyobb presztízsfesztivál. Jó lehet Oscart kapni, de egy Sundance meghívás szakmailag nagyon erős. Azért alkalmanként ott is jelen vagyunk, Mundruczó Fehér Istene,  vagy most Bucsi Réka animációs filmje.

 Jánosy Zsuzsanna

Mit csinálnál Te, ha Orbán Viktor vagy Andy Vajna megkoccantaná a vállad, hogy bármennyi pénz itt van –  egy fesztivált, egy filmet, bármit, amit jónak gondolsz, csinálj.

Kovács Gábor

A kocogtatás mikéntje nincs előttem….. Pataki Áginak volt egy elképzelése, de annyi fesztivál van a világban, nagyon nehéz beépülni. A római Filmfesztivál  viszont egy jó példa, csak pár éves, de  egyre nő a presztízse,  elsősorban a pénz és a sztárok miatt.

Kőszegi András

Párhuzamot hadd hozzak a mi szakmánkból, osztrák cégünk is van, és az osztrákok azt mondták, amikor javasoltuk, hogy csináljunk egy nagy branding konferenciát, marketing konferenciát –  ó, nem lehet, powerpointban kivetítették, hogy hány nagy marketingkonferencia van Ausztriában. Majd jött három 20 éves srác, és egy év múlva megcsinálták Európa legnagyobb branding fesztiválját. Elmész egy olyan Grazba, amely állandóan attól szenved, hogy Bécs alatt van és dögunalmas város. Mégis a Mercedes a főszponzor, Cisco, Google, New York Times, Financial Times, a világ minden tájáról a legkomolyabb high-tech cégek vezetői vesznek részt, és ott van négyezer ember egy akkora helyen, mint itthon a BNV. A semmiből három 20 éves fiú. Megcsinálták!

Kovács Gábor

A filmszakma egy kicsit nehezebb, mindenki folyamatosan dolgozik, forgat. A komolyabb fesztiválokból van 8 vagy 10 a világon. Európában kezdődik február elején Berlinnel, május közepén folytatódik Cannes-al, utána Karlovy Vary július közepén, Velence szeptember elején, Sevilla, Róma, Golden Globe és  Oscar.

Kőszegi András

Ez olyan mint a Forma 1. Egyszer kiesik a legnagyobb, legikonikusabb német és jön egy új.

Kovács Gábor

Gondolom ebbe nyúlt bele Róma, de jó példa  Szarajevo is, ami úgy tudom  már megkaphatta volna az A kategóriás rangot, ha kérik Annak idején Sean Pennel  kezdték el még a háború alatt,  alagutakban szervezkedve, azóta is nagy presztízse van a világban és mindig megasztárok mennek oda. Tavalyelőtt Mexikóban találkoztam a DeNiro féle Tribecca Fesztivál volt igazgatójával aki átvette a Dubai Filmsztivált. Ott bármelyik vendégük leszáll a gépről, kezébe nyomtak egy ajándék laptopot, de hogy ettől sikeres lesz-e, azt nem tudni.

Mitől fog egy fesztivál menni? Elsősorban attól, ha vannak sztárok. És nagyon nehéz őket odavinni, nyilván a branding szakmának is megvannak a sztárjai.

Jánosy Zsuzsanna

Milyenek az európai filmes kapcsolatok? Most például a Saul fiát mintha nem mindenhol  akarnák venni a forgalmazók Európában.

Kovács Gábor

Úgy tudom a németek nem nagyon akarták.  De jobban is járt a film Cannes-al, mint a Berlinaléval.

Jánosy Zsuzsanna

Gábor, mi a következő pár fontos projekted ?

Kovács Gábor

Elkezdünk egy elsőfilmes rendezővel dolgozni és előkészítünk újabb játékfilmeket.

Több független filmben vettünk részt. Én arra vagyok  a legbüszkébb,  amit csak alkalmanként tudok megcsinálni, hogy olyan produkciókat rakunk  le az asztalra, mint pl. a Magyar Csapat, még 50 perc című dokufilm, a Balaton Method című zenés film és a Buharovok által készített Itt élő lelkek című játékfilm.

Kőszegi András

Külön kiemelted a fiatalokat. Volt szerencsém személyesen beszélgetni többek között Törőcsik Marival meg Makk Károllyal – , nagyjából valamit még érzek belőlük.

De ezeket a srácokat néha értem, néha meg azt érzem, hogy  más világban élnek. Te mint filmkészítő mennyire érted őket, mennyire értitek egymást ?

Kovács Gábor

Nem lehet nem látni a szemléletbeli különbséget a fiatalok és köztünk. Nekem az a szerencsém, hogy benne élek a filmszakmában és  a reklámon keresztül azokkal a srácokkal is dolgozom, akik egyébként játékfilmeznek. Tehát megértjük egymást a fiatalokkal, pontosabban nem mindig, de akkor tudok úgy csinálni, mintha megérteném őket. Nem túl ifjú korom ellenére benne vagyok a svungban. Érdekel a média, érdekel a film, főállásban járok  moziba (hetente 2-3 alkalommal),

Kőszegi András

Milyen filmet kell csinálni ezeknek a youtube-ra szocializálódott, a pillanatnak élő fiataloknak?

Kovács Gábor

Erre nem tudok mit mondani, ha tudnám, csinálnám.

Reisz Gabi tavaly  leforgatta a Van valami … című, 6 milliós főiskolai vizsgafilmet és nem tudom miért nézték meg 80 ezren, azonkívül, hogy nagyon jó, de sok jó filmet pedig nem néznek.

Miért nem szedik szét a kiváló Wellhello-filmet?  Pont annak a generációnak szól aki bulizni, csajozni vagy pasizni akar és moziba jár! A mai körülmények között szépen teljesít, de 200 ezer néző felett kéne lennie.

Kőszegi András

Fociban tudjuk, hogy hogy áll össze egy jó bevétel.

Egy komoly jó film hogy jön össze, milyen eredmények kellenek? 1 milliárd vagy 500 millió?  Vállalatok adnak bele pénzt?

Kovács Gábor

Ahhoz minimum 2 millió néző kell! Egy komolyabb költségvetésű film Magyarországon szinte kizárólag  NFA és TAO forrásból készül. Annyira csekély a nézőszám, hogy ritka a magánpénz, a szponzor jelenléte.

Kőszegi András

Új idők vannak, jött a közösségi média, és hirtelen senki nem teheti meg, hogy társadalmi témáknak kvázi hátat fordít, mert lecsapódik rajta. Magyarul, most már a vállalatoknak is állást kell foglalnia. Ez új esély vagy érv a vállalatok részéről ügyek, így filmek finanszírozására ?

Kovács Gábor

Nem hiszem, hogy ilyen nézőszám mellett akár a társadalmi témájú filmek is izgatnák a magánpénzeket, esetleg  a mecenatúrát.

Kőszegi András

Kicsit visszatérünk egy mondat, vagy gondolat erejéig a reklámfilmek forgatásához. Volt a válságnak nevezett időszak, ahol eléggé behúzták a budgeteket.

Kovács Gábor

Valóban megfogták a marketingköltségeket a válság után, de alkalmazkodtunk. Nagyon jól ment nekünk előtte is, közben kicsit kevésbé, most jobban, de magasról indultunk. Leszűkült a szakma, nagyon sok gyártó cég volt, azok maradtak meg, akik presztízsben,  hitelességben és anyagilag is lépést tartottak. Ismét egyre több cég van, de abból továbbra is kevés, akikre biztonsággal lehet bízni több tízmilliós produkciókat, hogy jó minőségben, és időben el is készüljenek, tartva a költségvetést.

(dr. Jánosy Zsuzsanna, Kőszegi András, BrandTrend)