Kategória: Márkás beszélgetések.

Admin kategória: Márkás beszélgetések - kerekasztal.

A Vinicola Serena borászat 1881-ben indult. Ebben az évben ünneplik a cég  135. évfordulóját. Hagyományról és innovációról a cég tulajdonosával, Luca Serenaval beszélgettünk.

A Serena család sokkal régebbre tekint vissza. Mit őriztetek meg a régi hagyományból, mely értékek élnek tovább?
-Ami mozgat minket, az a szenvedély a bor és a természetes táj iránt, a saját munkánk és családi értékeink iránt. A hagyomány köt minket a tevékenységünkhöz és a területhez, nagyon kötődünk a Veneto régióhoz és manapság a Prosecco területhez. Az innováció az üzleti tevékenységünkben az, hogy mindig készen állunk arra, hogy hozzáillesszük a mi alap üzleti tevékenységünket a borászat trendjeihez. A bor és demizsonok kereskedelme az 50-es években kezdődött. A piacon úttörőként a hordós bor értékesítésével a 80-as évektől kezdve foglalkozunk. A palackozott bor 2000-től van jelen. Most a habzó bor és a „charmat” módszer van a középpontban fő borunkkal a prosecco-val.

A tradíció fontos érték, de ugyanakkor nagy felelősség. Hogyan tudjátok megőrizni, a napi működésbe beépíteni, amikor a világ olyan gyorsan változik és néha felületes, néha kevésbé igényes termékeket és szolgáltatásokat vár?
-Mi valóban megéljük ezt a szót, hogy hagyomány. Erősen hiszünk abban, hogy ez fontos a borászatban. A nagyapánk és a dédnagyapánk saját kezükkel szedték le a szőlőfürtöket, a szüleink személyesen töltötték meg a hordókat. Manapság szerencsésebbek vagyunk, csak nézzük a palackokat, ahogy gyorsan végigszaladnak a töltőgépünkön. Tervezünk egy új töltőgépet és egy beruházást egy új, egyutas hordóprojektbe. Emellett fenntartjuk a múlt értékeit. Ez jelenti a hagyományt. A régi értékeket tudjuk modern szempontokkal kombinálni, pusztán a munkánk iránti szenvedélyt felhasználva, egyesítve a piacra irányuló figyelemmel és a piaci fejleményekről történő hírszerzéssel.

A trendek változnak. Borosüveg dugóval, csavaros kupak és most a frizzante csapolva, ami Olaszországon kívül most nyer jelentőséget. Az egyutas hordós frizzantéval igazi gamechanger márka vagytok. Milyen esélyt látsz ezen a területen?
-Olyan bortermelő vidéken vagyunk, amely az egyik legvonzóbb és legsikeresebb nemcsak Olaszországban, de Európában és az egész világon is. Szerencsénk volt engedélyt kapni a Coengliano-Valdobbiandene és Treviso régiótól, hogy előnyt szerezzünk a Prosecco-üzletben. Másrészről fejlesztettük a hordós bor üzleti ágat, amelyben úttörők voltunk, vezetővé váltunk benne. Most megpróbáljuk kiterjeszteni a jelenlétünket egész Európára és az egész világra egy modern megoldással: az egyirányú hordóval, amely teljes mértékben újrahasznosítható. Ez egy valódi innováció, amit a piac is visszaigazol, és amely a következőket érte el számokban: 400.0000 Hl termelés/év, illetve 800.000 hordó/év. Itt persze nem a hagyományos hordókra kell gondolni, hanem egy 21. századi technológiai megoldásra. 20 millió palackot forgalmazunk, ebből 15 millió pezsgőbor.

Olaszország országmárkájának része a minőségi bortermelés, a legendás bormárkák. A szektor sok embernek ad munkát, a cégeteknek is aktív export tevékenysége van. Milyen együttműködéseitek vannak az állami szektorral? Kaptok-e támogatásokat?
-Olaszország még mindig az az ország, ahol minden egyes cégnek saját forrásaiból kell fejlődnie, különösen gazdaságilag. Jelenleg a Prosecco területen, két konzorciumunk van (Doc és Docg, a Serena mind a kettőnek a tagja), amelyek legalább megpróbálják megismertetni ezt a bort a világgal. De még az egyéb olyan intézmények is, mint a Kereskedelmi Kamara és más magánintézmények, túl kicsik és nincsenek eléggé jól szervezve ahhoz, hogy segíteni tudják a vállalkozókat abban, hogy kiterjeszthessék az üzleti tevékenységüket az országunk határain túlra. Még mindig sok munka van.

A fenntarthatóság manapság egy nagyon divatos szó, de egy valóban fenntarthatóan működő üzem figyel a környezetére, felelős, termékspecifikus gyártási döntéseket hoz és fair kapcsolatokat épít az érintettekkel. A fenntarthatóság fontos egy olyan üzemnél, ami az értékeit generációkon át örökíti tovább. Mit jelent a fenntarthatóság a Vinicola Serena számára?
A termelési és palackozási folyamatokban is szem előtt tartjuk a fenntartható működést, számunkra ez korrekt, őszinte és fair üzleti viselkedést jelent. A fenntarthatóság a Vinicola Serena alapértékéinek egyike, de sokkal fontosabb, hogy a Serena családé is. A vevővel, a beszállítóval, a dolgozókkal, minden emberrel, aki körülvesz minket. Ezt egy nagyon fontos jellemvonásnak tartjuk.

luca-serena

Milyen irányba megy a világ? Prosecco, habzó bor, vagy a tradicionális fehér, vörös, rozé boroknak van jövőjük?
-Jelen pillanatban teljes mértékben a habzóborok felé. Mindegyik, amelyik habzik, sikeres a világban, még Kína egy részében is, ahová szállítunk. Főleg a  fehér pezsgők, a Champagne, a Prosecco, a háromcsillagos Cava, amelyekre építünk. A rosé sajnos szezonális termék, a termés sem állandó. A nem habzó borokról annyit tudok mondani, hogy a magas minőség megtartja a piacát. A közepes minőség el fog tűnni. Az alacsony minőség az árak nagy háborúját jelenti, de nagy piacot és nagy mennyiséget is jelent. Nagy potenciált látok a habzóborokról szóló teljes portfóliónk számára az egész világon. Kétféle koncepcióval biztosan tisztában kell lennie az importőrünknek. Hordós kiszerelésben, minőségi habzóbort kap, de sohasem PROSECCO név alatt. Hordós kiszerelésben, csak FRIZZANTE minőséget kaphat, sohasem SPUMANTE-t, mint palackozva, ahol a spumante jelenti a fő típust a piacon.

Nemcsak a Vinicola Serena márkái sokrétűek, hanem a kooperációitok, kompetenciáitok sport, gasztronómia és kultúra területen. Te is részt vállalsz ebben, hiszen részt veszel Európa különböző rendezvényein. Mik a céljaitok ezekkel az aktivitásokkal, személy szerint mi hajt Téged ebben?
-A bor egy különleges világ, kapcsolatban az összes szektorral, a sporttal, zenével, művészettel, kultúrával. A bor azt jelenti, hogy élvezzük az életet egy pohárban, a pohárban pedig benne van rengeteg igazság minden egyes személyről. „In vino veritas”, ez a mondás járja a mi régiónkban. Mi mint cég, nagyon érzékenyek vagyunk mindenféle sportra. A Serena család a jégkorongra, a röplabdára és a futballra. Én mint teniszező a teniszre. Hiszünk a sport fair értékeiben. Azt gondoljuk, hogy a mi üzleti tevékenységünk ugyanezt a fair, sikerhez vezető modellt képviseli. Szenvedéllyel és mindennapi gyakorlással, de közel vagyunk minden más tevékenységhez, eseményhez is, és ahogy mondtam, a bor egyesíti magát minden eseménnyel. Szeressék a bort, élvezzék a Prosecco-t, igyák a Serena-t!
(Dr. Jánosy Zsuzsanna, Kőszegi András; BrandTrend)