Kategória: Márkás beszélgetések.

Admin kategória: Márkás beszélgetések - kerekasztal.

A World Brand Congress és a World CSR Congress világot átívelő rendezvények, melyek nemzetek vállalatainak és civil szervezeteinek párbeszédét katalizálja. Az alapítóval Dr. R. L. Bhatia-val beszélgettünk a vezetők szerepéről, társadalomról, márkákról és fenntarthatóságról. 

Ön számos világmárka tanácsadója márka, fenntarthatóság és humán erőforrás területen, egyben az Egyesült Nemzetek intézményeivel is együtt dolgozik. Mi volt a célja ennek a kongresszusnak az útnak indításával?
A World Brand Congress és a World CSR Congress lényege, hogy összehozzunk személyiségeket, gondolkodókat. Amikor szakképzett és nagy szaktudással bíró emberek találkoznak egy helyen, és megosztják egymással tudásukat, ezáltal új készségeket és akár a világot befolyásoló irányokat teremtenek. A kongresszus célja az eljárások, a tudás és a különbözőségek egyesítése. Ha a célokat sikerül egységesítenünk, akkor azzal a világot jobb hellyé tehetjük. Ha van cél, akkor van szándék, és ha van szándék, akkor az emberek produktívabbá válnak olyan dolgokban, amit korábban nem nagyon csináltak, ez az érték pedig hozzájárul az üzlet hatékonyságához.

Talán soha nem volt tapasztalható ennyi mozgás a világban. Márkák és vállalatok erőteljes növekedése, régiókban válságok mélyülése, így a fenntarthatósági kérdések fontosságának előtérbe kerülése, technológiai forradalom és sok tekintetben paradigmák labilizálódása a világon. Mit gondol, hogyan járulhatnak hozzá vezető márkák, véleményformáló személyiségek ahhoz, hogy a világ élhető maradjon, a lemaradás csökkenjen, és mégis legyen egy szellemi elit, aki az erejét jó irányban használja a világ formálásában?
-Nem szükségszerű, hogy ami a múltban sikeres volt, a jövőben is az lesz. A gazdasági forradalom új paradigmákat hoz létre. Az új paradigmák a korábbi paradigmákat lenullázzák. A múlt sikere semmire sem garancia. Minden személyiség, aki egy márkáról beszél, vagy lehetővé teszi, hogy piacvezető legyen, azt a célt és értéket tükrözi vissza, amit a márka képvisel. A márkának is van személyisége, csakúgy, mint az embereknek. A márkákra hatással van a technológia. Ahogy az emberiségre is hatással volt. A világ lakosságának nagy részénél úgy tűnik, inkább félelem, mint szükség kapcsolódik egy márkához. A félelem kell ahhoz, hogy éljünk, de nem ez az, amiért élünk. Tehát amikor félelemben élünk – pl. a tengerparton élő emberek tartanak a szökőártól, akik alföldeken élnek, aggódnak, hogy eltűnik-e az otthonuk a Föld színéről árvíz miatt. Ez túlzott félelem attól, mit „akar” tenni a természet. Saját magunknak kell kezünkbe venni a világ dolgait. Ez a fajta tudatosság több lelkiismeretességet szül. Amikor az ember lelkiismeretes lesz azzal kapcsolatban, amit csinálni akar, akkor jól fogja csinálni, és úgy, hogy annak lesz hatása, célja, és benne lesz a személyisége. Ez pedig visszatükröződik a világon. Végső soron: a világ csak akkor válik jobbá, ha valami jelentős dologgal járul hozzá az ember. Ha nincs ilyen jelentős hozzájárulás, akkor nem lesz jobb élni. Tehát az, hogy a vezető márkák, a vezető személyiségek élhetőbbé teszik a világot, azon múlik, hogy a márkájukba beépítik a fenntarthatóságot. Ha egy márkába beépítik a fenntarthatóságot, akkor hatással lesz a világra. Ha egy márkába beépítik a fenntarthatóságot, akkor értéket teremtenek. Ha egy márkába beépítik a fenntarthatóságot, akkor annak a márkának valódi jelentősége lesz. Ha nem ilyen márkákat építünk, értelmetlen lesz mindaz, amit a márkák tenni próbálnak. Legyen cél. Persze hulladék, lemorzsolódás, téves irányok mindig lesznek, de ami fontos, az a gazdaságos működés és akkor a nemzetek jólétben fognak élni.

Az Ön konferenciáira több mint száz országból érkeznek résztvevők, előadók. Hogyan lehetséges ennyi márka “történetét”, értékrendszerét és vízióját megérteni? Hogyan tudja szinte percenként átállítani a gondolatait, hiszen különféle vállalati kultúrák, értékrendek, vallások és gondolkodás van jelen.
-Szakmai vezetők világszerte, nem kevesebb, mint 130 országból érkeznek.  Kérjük, értsék meg, hogy mindegyik országban van valamilyen vallási forma. Tegnap a CNN-en volt egy muszlim asszony, aki hidzsábban teniszezett. Ez a világ figyelmének a középpontjába került. Nekünk embereknek nagy érték, ha felépítünk egy világmárkát, és azt a közös társadalmi felelősség céljaira használjuk. A társadalmi értékek nem azonosak mindenhol. Ám a vallásosságnak van egy célja, amely megmondja nekünk, mit kell tennünk: létfenntartás,  túlélés és növekedés. Hasonló ez a márkák esetében is: létfenntartás, túlélés, növekedés. Mert ha nem ez lenne, nem volna értelme a létezésüknek. Azért léteznek, mert a társadalom rá van utalva a használatukra. Hadd mondjak egy példát: a Child Relief globális munkája gyermekeken segíteni. Nézzék meg a nemrég bekövetkezett paradigmaváltásokat. Gyermekek milliói kapnak élelmet, gyermekek milliónak van hol aludnia, és gyermekek milliói részesülnek oktatásban. Amikor valaki a társadalomra gyakorolt hatását a hozzájárulás céljával egyesíti, akkor változást fog elérni. Ez az, amikor különböző országokból és kultúrákból, más-más márkák felől érkező emberek mind beleadnak valamit a közösbe. A társadalom ezekből épül fel. Mert ha nem ezekből épülne, a civilizációnak nem lenne értelme. A hagyományos múlt és az éppen történő jelen mind ugyanarra mutatnak: hozzájárulni, hozzájárulni, hozzájárulni, visszaforgatni, visszaforgatni, visszaforgatni, újra felhasználni, újra felhasználni, újra felhasználni, a veszteséget megszüntetni, a veszteséget megszüntetni, a veszteséget megszüntetni. Szükségünk van valamilyen célra, és a márkáknak meg kell adniuk ezt. A jövő civilizációi akkor fognak fennmaradni, ha a jelen vezetői és az őket követő emberek értékkel járulnak hozzá a világhoz. Így ha a márkák alátámasztják ezt, a történetek is alá fogják támasztani. Büszke vagyok arra, hogy a „yahoo” generációhoz tartozom: szívében ifjú, egyébként öreg. Ez a generáció abban hisz, hogy minden a WhatsApp-on megy, minden mobilon működik. A számláim befizetésétől a szobámban a légkondi beállításáig bármit, amit akarok, elintézhetek a mobilommal. Az internet összeköt, de egyben meg is ront. Ezért a „yahoo” generáció tagjaként változnom kell. E generáció tagjaként agilisnak kell lennem, és gondosan kell élnem, hogy a jövő sokkal fenntarthatóbb legyen, mint amilyen a jelenünk.

Hogyan választja azokat a témákat, amik egy adott évben vivőhullámai lehetnek egy eseménynek?
-Alapeszmék. Ez bármilyen konferencia középpontja, vagy talán a célja. Az alapeszmék egyesítik a legtanultabb vezetőket azáltal, hogy megmutatják nekik, hogy amit ma meg lehet tenni, nem biztos, hogy holnap is meg lehet még tenni. A holnap a ma jelene. Ezért a ma jelenét a jövőre való tekintettel mutatja be, és megmutatja az embereknek, mit szükséges tenni. Amire szükség van, az a céltudatosság. Visszatérek oda, ahol elkezdtem, ahonnan jöttem, ahonnan származom. Az alapeszméim ezekhez térnek vissza. Ezek a kulcsok. Sokan azt mondják nekem, hogy az alapeszmét .ppt prezentációban kell előadni, de én hiszek abban, hogy prezentáció nélkül is be tudom mutatni a lényeget. Erre valók az alapeszméim. Legyenek felkavaróak, legyen hatásuk, és ha elkezdenek hatással lenni, minden elkezd változni arról, ami most van, arra, aminek lennie kellene.

Ön és vállalata Indiában honos, egy olyan országban, mely rendkívüli kulturális gyökerekkel és értékekkel rendelkezik, jelenleg is sok természeti és gazdasági kihívással kell szembenéznie. A World CSR konferenciával Ön az egész világ figyelmét Indiára fordítja és a résztvevőket, ezzel pedig az egész világot inspirálja. Hogyan látja, merre halad a világ, melyik régió lehet a húzó régió az elkövetkező öt évben?
-A vállalatom gyökerei mélyen fekszenek a történelemben. A már megtörtént dolgokat számos dolog bizonyítja, például a kialakult kultúra. Legyen az mogul vagy hindu, minden gazdag és vibráló, mint a szivárvány színei. Minden az egységességről és a különbözőségről szól, minden egy ünneplés. A vallás, a házasság, az egységesség, a család, a családi értékek, a vezetők jobb jövőért tett áldozatainak ünneplése és annak kérdése, hogy mi történne, ha vezetőink nem hoznák meg ezeket az áldozatokat. A politikai nézeteltérések, mint a világ más országaiban is, úgy itt is jelen vannak. De ha egy vezető hatalmon van, mindig követ egy bizonyos utat, mert a megfelelő ösvény követésével és az eljárások és a cél ötvözésével a világ megváltoztatható. Az eljárások és a cél ötvözésével nagyszerű tartalom állítható elő, a tartalom pedig jó vezetőket szül. A világ országai, a világ gazdaságai kénytelenek értékeket adni. A kultúra megtanít minket, hogyan változzunk át és lépjünk egy magasabb szintre. Magasabb szintre lépve elérhetjük a lehető legjobb és a lehető legpozitívabb eredményt és megértjük, hogy cél nélkül nincs értelme túlélni.

dr-r-l-bhatia

A BrandTrend képviseletén keresztül a World Brand és World CSR konferenciák történetében Magyarország és Ausztria először vesznek részt, a méretükhöz képest hangsúlyosan.
Számomra Magyarország és Ausztria fontossága egyetlen tényen alapul, mely nem más, mint a benne lakó emberek. A magyar és az osztrák emberek hozzájárulnak az országaik kultúrájához, mely oly gazdag, oly dallamos, oly tradicionális, hogy az szinte léleknyugtató. A világ vezetői számára fontos az emberiség, az emberek állapota és a túlélésük oka. Sokat tanulhatunk egymástól, nagyon örülök ennek a beszélgetésnek is Önökkel.

Az emberi erőforrás a legfontosabb a valóban felejthetetlen márkák építéséhez. Lát-e igazán nagy formátumú gondolkodókat, vezetőket a világban, legyenek akár politikusok, vállalati vezetők, vagy civilek, akik valóban jó hatással tudnak lenni a világ történéseire?
-Ezt a témát nagyon közelinek érzem a szívemhez. A vezetőknek is szükségük van törődésre. Nem csak a nők szépek, a vezetőknek is szépnek kell lenniük. A karizma és a hatalom belülről ered. Például, ha úgy látom, hogy az életem 90 százalékban jó, de képes vagyok áldozatokat hozni a maradék 10 százalékért, ami nem olyan jó. Mert ez a 10 százalék képes megváltoztatni akár a karizmát is. Az emberek, a politikusok és a cégvezetők gondolkodása a a karizmától is függ. Az átlagos emberek különleges vezetőkké válhatnak, ha megvan bennük a karizmatikus érték és egy megfelelő jövőkép. Mindig a 80-20-as szabályról beszélünk. Az esetek 80 százalékában az emberek 20 százaléka járul hozzá egy vállalat bevételéhez. Az esetek 80 százalékában az emberek 20 százaléka mond igazat. Az esetek 80 százalékában az emberek 20 százaléka gondolja úgy, hogy a világ jobb hellyé is válhat. Miért beszél mindenki a 80-20-as szabályról, miért nem beszélnek a 90-10-es szabályról? A 90-10-es szabály alkalmazásával mindenki élete jobbá válhatna.

A legutóbbi World Brand Congress, melyen a BrandTrend is személyesen részt vett,  Kuala Lumpurban került megrendezésre. Védnöke a CISCO márka vezető képviselője volt. Összefüggésben van-e ez a világ fejlődésével, az „internet of things” valósággá válásával, ezzel a márkák és fogyasztók kapcsolatának megváltozásával?
„Az internet of things”  téma,  amely összehozza az embereket, a változtatókat és márkákat, akik úgy gondolják, hogy a következő évtized a változás kora lesz. És itt igazi változásról van szó. Változás az örökkévalóságban, változás az ökoszisztémában, változás abban az irányvonalban, amely a világnak értelmet ad. És a világ értelme nem más, mint a személyes  hozzájárulás. Ez alkotja a világot, a valódi hozzájárulás. Ne legyünk csendes megfigyelők, legyünk aktívak az univerzumban, mert ha aktívak vagyunk, képesek vagyunk változtatni. Ha aktívak vagyunk, az élet olyan irányba fog haladni, amilyet még sosem láttunk. Hadd mondjak egy idézetet: „A világ szép, sötét és tiszta, nekem pedig be kell tartanom az ígéreteimet. Mérföldeket kell megtennem, mielőtt elalszom és mérföldeket kell megtennem, mielőtt betartanám.”

A nemzeteket, márkákat, szervezeteket átívelő eseményei mindig aprólékosan és tökéletesen szervezettek, minden résztvevő felé nagy odafigyeléssel és tisztelettel.
-Az esemény a pontosságról szól. Egy nagy esemény pedig várakozásról és alapos tervezésről. Ha céltudatosak vagyunk, akkor az életünk legapróbb részleteire is odafigyelünk, mert a legapróbb részletek a legnagyobb változásokhoz vezethetnek. És amikor a legapróbb részletek a legnagyobb változásokhoz vezetnek, akkor megértjük, hogy életünk apróbb részletei eredményt hoznak. Köszönöm az elismerést, hogy mindent jól megterveztünk. Hadd mondjak egy példát: a színházban, mielőtt a függöny felemelkedik, senki sem tud semmit az előkészületekről. Mikor a függöny felemelkedik, a színészeknek, a zenészeknek, a rendezőknek egyetlen feladatuk van: előadni. Ugyanis ezért vannak ott, ez a céljuk. És az előadásnak tökéletesnek kell lennie. Az előadás a tökéletesség metaforája. Ha tökéletességre törekszünk, akkor hiszünk abban, hogy a tökéletességgel minden megváltoztatható. És ha hiszünk abban, hogy a tökéletességgel minden megváltoztatható, akkor az életben bármit elérhetünk, mert a tökéletesség az egyetlen, amivel az életet fenntarthatjuk.

A márkák, vállalatok feladata a profit. Hogyan lehet ezt összhangba hozni a támogatásokkal, adományozásokkal?
-A márkáknak általában profitot kell termelniük. A profit egy nagyon érdekes fogalom. Ha nem termelünk profitot, akkor nem tehetjük meg azt, amit meg kell tennünk és nem tudunk segíteni senkin a problémái megoldásában. Ez lehet házvásárlás, vagy hozzájárulás valamihez, vagy bármi más, akár új ruházat vásárlása is valamilyen alkalomra. A márka célja tehát a fenntartható profittermelés, a folyamatos profittermelés. A vezetőink úgy hiszik, hogy a profittermeléssel célt érhetünk, mely cél lehet a túlélés, vagy lehet fenntarthatóság, vagy akár maga a profit is. A cél lehet változás elérése. Mi egy független társadalomban élünk. A függetlenség egy bizonyos tényből adódik, hogy egy jóindulatú személy segít egy másiknak házat építeni. Egy jóindulatú személy támogatja a nők ügyét. Egy jóindulatú személy támogatja az oktatást. Egy jóindulatú személy segít másoknak jobb életet élni.

A vállalatoknak nem elég jó termékeket, szolgáltatásokat előállítani, hanem valódi, generációkat magával ragadni képes márkákat kell építeniük. Mit lát a legnagyobb kihívásnak ma a márkaépítésben?
-A jó szervezeteknek kötelességük a jó termékek előállítása. A jó termékek pedig jó márkákat hoznak létre. Jó márkák jó irányba terelik a jövő generációit. A márkaépítéssel járó legnagyobb kihívás egy szervezet számára nem más, mint az elvárások, az inspiráció és az vágyakozás kezelése. Minden fiatal vágyakozik valami iránt. A vágyakozás tárgyát bármi képezheti. Kertes házban élni vagy közösülni. A vágyakozás segít nekünk másképp gondolkodni és másképp élni. És ha úgy gondoljuk, hogy ez a szó egy másik szónak ad értelmet, akkor biztos, hogy céllal és iránnyal rendelkezünk. A márkaépítéssel járó legnagyobb kihívás a jövőbe tekintés, hogy az életet jobbá és boldogabbá varázsoljuk. Ha képesek vagyunk ezeket az elemeket kombinálni, akkor jó munkát végeztünk, máskülönben csak vesződni fogunk, ahogyan generációként mindig is vesződtünk. Éljük a életet, és azt tegyük okosan.
(dr. Jánosy Zsuzsanna, Kőszegi András; BrandTrend)