Kategória: Márkás beszélgetések.

Admin kategória: Márkás beszélgetések - kerekasztal.

Van egy vállalat, aminek a vezetői, rendhagyó személyiségek, szeretnék, ha a világ emlékezne a nevükre. Nem tettek mást, mint létező  vezető technológiákból egy új rendszert hoztak létre, hogy megváltoztassák  a világ közlekedési, szállítási szisztémáját, és ezzel sok tekintetben revolucionálják a gazdaságot, és az emberek közlekedésről alkotott eddigi gondolkodását. Mindez látszólag futurisztikus gondolat, ők mégis konkrét tervekre és évszámokra hivatkoznak. Bibop L. Grestával, a Hyperloop Transportation Technologies egyik alapítójával beszélgettünk.

Bibop L. Gresta
Köszöntök mindenkit az interjúban. Maradjatok velünk, mert igazán csodálatos dologban lesz részetek. Úgy tudom, van itt egy srác, aki egy nagyon furcsa dolgot épít. Azaz, hogy hogyan szállítsunk embereket egyszerűen egy csövön keresztül. Lebegtetünk egy utasszállító kapszulát, és hangsebességgel mozgatjuk. Hát nem őrület? Dehogynem!

Rendben, ez jó. Szóval valóban meg akarod változtatni a világot?
Nos, a világ megváltoztatása már a következmény lenne. Örülnék, ha nem kellene megváltoztatni a világot, de ez csak akkor lehetne így, ha egy jobb világban élnénk. A jelenlegi világunk nem halad jó irányba, így változtatnunk kell rajta. Ha csak a közlekedést vesszük figyelembe, látjuk, hogy nem működik. Gondolj csak arra, hogy mire megérkezel a repülőtérre, és kiállod a sorod mindenhol… Ezeknek a dolgoknak a 70%-át lerendezhetnéd egyszerűbben is. Nézzük meg a közlekedési rendszert. Minden állami támogatásból működik. Ez rendben is van, viszont az ok, amiért mi ezt csináljuk, az az, hogy már 200 éve nem történt fejlődés. Most változtatunk ezen. Egy biztonságosabb, fenntarthatóbb és jövedelmezőbb közlekedési rendszerre van szükség.

bibop
Bibop L. Gresta, alapító, Hyperloop Transportation Technologies

Biztos, hogy ez egy fenntartható megoldás? Tehát az egész rendszer, vagy csak bizonyos elemei rendelkeznek ilyen pozitív tulajdonságokkal a fenntarthatósági szempontokat figyelembe véve? Mert az elektromos autók esetében is azt látjuk,  hogy sok kérdésre nincsenek „fenntartható” válaszok ma. Az elemeket újra kell hasznosítani, és ez számos új problémához vezethet. Szóval, ha van egy új megoldás, azzal gyakran  új problémák is keletkezhetnek.
Ahhoz, hogy meg tudjam válaszolni ezt a kérdést, számos dolgot kell számításba vennünk. Az első kérdés, hogy hogyan termeljük az energiát. Mi megújuló energiák kombinációját használjuk. Napelemeket, szélenergiát, sőt energia-visszanyeréssel történő fékezést, illetve geotermikus energiát olyan helyeken, ahol nem hatékonyak a napelemek. Ezeket  a szempontokat kell figyelembe venni, és azt, hogy mennyi energiát fogyasztunk, illetve a 400 kilowattos kapszulánkat, a szivattyúkat, és máris levonhatjuk a következtetéseket. 30%-kal több energiát tudunk termelni, mint amennyit elhasználunk. És csak most jön a dolog jó része. Minden, amit előállítunk, az anyag, a távvezeték oszlopok, a csőrendszer, mind környezetbarát. Nem akarunk hippiként viselkedni, de próbálunk egy olyan dolgot létrehozni, ami nemcsak gazdaságos, de egyben jövedelmező is. Amikor majd elmegyünk egy telektulajdonoshoz, és közöljük, hogy 32 oszlopot szeretnénk elhelyezni 60 méterenként, de cserébe biztosítunk neki vizet, elektromosságot, sávszélességet, sőt még a természetet is tiszteletben tartjuk, hiszen minden csendesen működik, és nem bocsát ki semmit. Az oszlopok köré függőkerteket építünk, és az állatok is szabadon kószálhatnak, hiszen nem zavarja őket semmi.  Ellenben az autókkal vagy vasutakkal nem ez lenne a helyzet. Mindent figyelembe véve, ez az eddigi legfejlettebben és fenntarthatóbban megtervezett infrastruktúra.

Vajon erős lesz-e a gazdasági lobby, amely ezzel szembemegy?
Készek vagyunk az autóiparral kooperálni, mivel az utazás kezdőpontján megnyomunk egy gombot és egy autó, akár egy Uber, vagy taxi elvisz a Hyperloop állomásra, ahol persze ott kell hagynunk az autót és beszállni az első kapszulába, amely elvisz a főállomásra, onnan pedig a célállomásra. Ez az első fázis. Itt jön a második. Túlnyomásos autókat fogunk építeni annak érdekében, hogy tulajdonképpen el tudjunk indulni a házunktól, és közvetlenül autóval érkezzünk a Hyperloopba.

Az országok kormányai érdekeltek a témában, vagy pedig inkább ellene vannak?
Teljes mértékben érdekeltek. 11 kormány van jelenleg a folyamatban. Egyezségeket írnak alá, hogy az államukon belül is kiépülhessenek ilyesfajta útvonalak.

A Hyperloop egy cég, egy márka, vagy egy idea?
A Hyperloop az én vállalatom. Pontosan Hyperloop Transportation Technologies a neve. A közlekedés módját  pedig „tubetransport”-nak nevezzük. A Hyperloop pedig az egyik cég, ami ezt kínálja. Ez nem vonat, nem repülő, hanem az utas-szállítás ötödik típusa. De számos más cég is van, amelyek más típusú „csőutazást” biztosítanak..

Az elmúlt évben hány országba jutottál el? És hogyan reagálnak a különböző országok? Például, India, az USA vagy Kína. Nem minden ország és ember szeretné megváltoztatni a világot.
Nos, meglepődnél, ha tudnád, hogy milyen sok érdeklődő van jelenleg a világban. 56 országban jártam az elmúlt 8 hónapban, és azt láttam, hogy mindenki tudja, hogy a jelenlegi közlekedési rendszer nem fenntartható. Egy nemzet GDP-jének nagy részét felemészti. Szóval változtatniuk kell, mert nincs elég pénzük, hogy fenntartsák ezeket a „fekete lyukakat” a mérleg egyenlegükben. Változtatásra vannak kényszerítve.

Mit gondolsz, ezzel megváltoztatod a játékszabályokat és valódi gamechanger vagy?
Úgy gondolom, hogy ez nem rólam szól, hanem a csapatról, amit összehoztunk. Közösen változtatjuk meg a világot. Ez a technológia átalakítólag hatna számos iparágra, nemcsak a közlekedésre. De mindenképp nagyon pozitív jövőre számíthatunk.

Csak az üzlet, az iparágak  működése változik meg vagy az emberek is?
Az emberek is változnak, akár akarjuk, akár nem. Az emberek el fogják fogadni, adaptálódnak majd.

Oké, az utolsó kérdésem pedig: mi az álmod globális szinten, tekintve a fenntarthatóságot, az üzletet és az embereket? Milyennek gondolod a jövőt?
Az az álmom is, amit látok. Változtatunk. A közlekedéssel kell kezdenünk, de mindez, amelyet előállítunk, az emberiség számos problémájának megoldásául szolgálhat. Először is a gazdaságot kell megváltoztatnunk, mivel a gazdaság egyáltalán nem működik. Egy limitált erőforrással rendelkező gazdaságra alapozzuk az egész világunkat. Ez butaság. Szóval ezen változtatnunk kell. És úgy hiszem, hogy a közel jövőben majd, ha visszatekintünk, látni fogjuk, hogy milyen buták voltunk. Egy jóléti gazdaságra van szükségünk. Itt most nem a kommunizmusra vagy kapitalizmusra gondolok, hanem egy új gazdaság létrehozására, ami fenntarthatóságon és megújuló energiaforrásokon alapul. És ez be fog következni.
(BrandTrend)