Kategória: Márkás beszélgetések.
Admin kategória: Márkás beszélgetések - kerekasztal.

A 2012.03.07. BrandTrend “Mi a helyzet?” beszélgetés írott változata.

Kőszegi András:
Az internet, egyáltalán a digitális platformok előnye tulajdonképpen eddig is az volt, hogy globálisak, oda bárki bármikor bekerülhet, publikálhat. Most a YouTube szempontjából mi ebből a nóvum, hogy lokális csatornák, megoldások születnek?

Oren Hefetz:
Igen, a YouTube eddig is itt volt, viszont most ami történt az az, hogy a helyi tartalmakat tettük relevánssá a magyar felhasználóknak, és a magyar URL, tehát a YouTube.hu is elérhetővé vált,.

Kőszegi András:
Az internet világában egy domain név végződés mennyiben jelentős, hiszen ha beütjük a YouTube.com-ot, ugyanúgy egy keresővel bármikor bármire rátalálhatunk a világon. Mi ennek a jelentősége?

oren_hefetz_google_youtube_

Oren Hefetz:
Három oldalról lehet megközelíteni ezt a dolgot. Egyrészt a felhasználók részéről, a userek részéről, másrészt a hirdetők részéről, illetve a helyi tartalom előállítók részéről.  A magyar YouTube.hu-nak a létrehozása egyben tartalmi együttműködéseket is jelent, különböző tartalom előállítókkal, mint a TV2, vagy az MTV, ill. a Magyar Jégkorong Szövetség, ill. más zenei kiadók. Másik oldalról a hirdetők, akik eddig nem tudták célozni, csak a YouTube-ot, tehát a hirdetők, a tartalom előállítók, ill. a felhasználók.

Kőszegi András:
Ezek az együttműködések miben nyilvánulnak meg? Itt nagyon különbözőféle területeket említettél, a Jégkorong Szövetség vagy egy TV2 az egy egészen más típusú tartalomgyártás. Amikor pont arról van szó, hogy bárki bármikor megjelenhet a YouTube-on, akkor bárkivel bármikor nem lehet szerződést kötni. Kik azok, akikkel direkt együttműködések  alakulnak ki, vagy mi alapján?

Oren Hefetz:
A YouTube egy nyitott platform, igazából bárkinek megvan a lehetősége arra, hogy feltöltse a saját tartalmát, ugyanúgy te is feltölthetsz bármilyen videós tartalmat és kreálhatsz egy un. felhasználói csatornát a YouTube-on. Emellett ami a lokalizációval együtt történt az az, hogy ezekkel a partnerekkel olyan megállapodást kötöttünk, amelynek keretében ők a saját tartalmuknak a feltöltésével együtt lehetőséget kapnak arra is, hogy értékesítsék ezeket a felületeket. Pontosabban az értékesítést a Google-nek a csapata végzi, ill. a YouTube csapat, a bevételből részesednek ezek a tartalom előállítok és tartalom szolgáltatók, akik szóba is kerültek. Hasonlóképpen ugyanez a helyzet a különböző tévés együttműködőkkel és tévés partnerekkel, mint a TV2 és az MTV.

Kőszegi András:
Van-e valami újszerű az üzleti modellben? Én azt látom, hogy a klasszikus modell működik. Van egy tartalom valamilyen platformon és oda a hirdetőket kell a tartalomhoz akvirálni. Tehát alapvetően, amire várt a világ – hogy a digitális platformok által merőben új üzleti modellek jönnek – azt én személy szerint nem látom.

Oren Hefetz:
Igazából a forradalom, az evolúció – inkább egy forradalomról beszélünk – a reklámozásban van. A Google számára mindig is az elsődleges fókusz a felhasználó volt. Az az új forma, amivel ezt szem előtt tartva újat hozunk ezen a téren, annak a neve a True View, ami gyakorlatilag egy olyan hirdetést jelent, ami egy  videó megtekintése előtt jelenik meg annyi különbséggel, hogy egy bizonyos idő eltelte után, pár másodperc után megjelenik egy kis ablak, ahol felkínálja a lehetőséget a videó, hogy a felhasználó kihagyja azt a hirdetést, vagy ne nézze tovább. A forradalom ott van ebben az egészben, hogy a felhasználó eldönti, hogy végig nézi-e a hirdetést vagy sem. Abban az esetben, hogyha nem nézi végig a hirdetést, akkor a hirdetőnek semmit nem kell fizetnie a hirdetése után. Hangsúlyozom, hogyha végig nézi. Tehát ha valaki belenéz a hirdetésbe, de utána kikapcsolja, akkor azért nem kell a hirdetőnek fizetnie.

Kőszegi András:
Ezt mennyire fogják szeretni a hirdetők, a márkák? Hiszen a nézőnek az ingyenes tartalomért mégiscsak azzal kellene fizessen, hogy reklámot néz. Így nehezen tervezhető és a timing nagyon nehéz!

Oren Hefetz:
Bízunk benne, hogy nagyon sikeres lesz. Ezt a típusú formátumot 2011 elején vezettük be az Egyesült Államokban, és a bevezetés után több más országban lévő lokalizált YouTube oldalon is megjelent ez a True View formátum. A hirdetők nagyon-nagyon szeretik ezt a típusú hirdetési formát, rengeteg információt és visszajelzést kapnak a reklámokról, különböző korcsoportokról, melyek azok a korosztályok vagy célcsoportok, akik azonosulni tudnak, vagy minél jobban bevonódni tudnak a különböző hirdetésekbe, és ezáltal egy nagyon hasznos információhoz jutnak. Annak érdekében, hogy felmérjük mennyire hatékony ez a formátum, készült egy kutatás is, amely azt mérte, hogy a felhasználók mennyire tudnak azonosulni, mennyire vonódnak be egy-egy reklám nézésekor egy-egy reklám nézésébe. Különböző fiziológiai mérőszámok alapján néztük meg azt, hogy mi történik akkor, amikor valaki egy ún. skippelhető – átugorható – hirdetést néz vagy pedig egy sima normál reklámot, és azt az eredményt kaptuk, hogy 75%-kal jobban bevonódnak a felhasználók egy True View formátum nézésekor, mint egy normál reklám nézésekor.

Kőszegi András:
Ez miért lehet? A fogyasztónál egy pozitívum, hogy választhat? És inkább akkor, akár tudat alatt is amellett dönt, hogy megnézze? Dönthetek, nézem vagy nem, mondjuk így sokkal édesebb a reklám?

Oren Hefetz:
Hasonló a helyzet, mint a televízió esetében a digitális videó rögzítőkkel. Ott is, amikor az ember felvesz egy bármilyen tartalmat, legyen az egy futballmeccs vagy bármilyen másik műsor, megvan a lehetősége arra, hogy adott esetben áttekerje a reklámokat. Ugyanez a helyzet a True View formátummal, az ember saját kezében tartja a döntést, és ha éppen úgy dönt, hogy nem akarja továbbnézni a hirdetést, akkor egyszerűen átugorja.

Kőszegi András:
A YouTube azt is ígéri, hogy bárkiből lehet globális sztár, hiszen bárki föltöltheti a saját zenei anyagát, vagy bármilyen performance-át. Én azt gondolom, hogy a másik fele meg az, hogy amivel promotálják a YouTube-ot mindig, hogy másodpercenként órányi anyagok kerülnek föl, ezt némi ellentmondásnak találom. Én azt gondolom, hogy a klasszikus branding és kommunikáció háttéripar nélkül – értem én hogy miről beszélnek – ez az ígéret egy kicsit talán túlzó!

Oren Hefetz:
Nem egészen ez a helyzet, ahogy Justin Bieber esetében is láttuk bárkiből lehet sztár, és egy videó feltöltésével bárki elérheti, hogy sztár legyen. Hasonló megtörtént már, nem olyan típusú emberekkel vagy fiatalokkal, mint Justin Bieber, számos egyéb példát is lehetne mondani. Egyáltalán nem fontos az, hogy valaki akár New Yorkban lakjon ahhoz, hogy sztár legyen. Számos példánk van más országokból is, amikor valaki akár egy egészen kicsi faluból, mondjuk Angliából, vagy más országból sztár lett. Pl. az Egyesült Királyságban volt valaki, aki smink tanácsadással szerzett hatalmas nagy ismertséget a videójának, ill. saját csatornájának. Ez a folyamat tulajdonképpen él és létezik, tehát Magyarországon is ezzel a lokalizációval és a magyar emberek számára relevánsabbá tett YouTube-bal még inkább elérhető.

Kőszegi András:
Értem, a lehetőség benne van, én csak azt gondolom, hogy ez kb. olyan, mint amikor egy csepp vizet a tengerbe öntünk. Akkor is ez a videó, ez a produkció, el kell hogy jusson valamilyen hubokra, csomópontokra, hogy mint egy vírus tudjon terjedni. Önmagában a számtalan feltöltésben ez elvész, mögé kell tenni akkor is az adott YouTube csatornának vagy filmnek a kommunikációt. Én ezt gondolom.

Oren Hefetz:
Az internet egy teljesen demokratikus platform, bárki bármit feltölthet, ahogy már említettem. Hogy ha valakinek a fia focizik és tehetséges és levideózza és feltölti az internetre, és valaki meglátja a tehetséget az ő fiában és sztár lesz belőle, akkor ez ugyanúgy működik, mint bármilyen más esetben.

Kőszegi András: Az én fiam bal lábas és focizik, ki fogom próbálni!

Oren Hefetz:
Ki kell próbálni mindenképpen. Fontos, hogy megfelelőképpen taggeld a videót, és megfelelő információk adj meg hozzá, és akkor biztos, hogy működni fog.

Kőszegi András:
Komolyabbra fordítva a szót, a magyar piac meglehetősen kicsi. Mit vártok ti ettől a lépéstől most?

Oren Hefetz:
Konkrét számokat nem tudunk mondani, de az egészen biztos, hogy a YouTube világszinten mindenhol nagyon sikeres, úgy hogy hasonló sikereket várunk Magyarországon is.

Kőszegi András:
A YouTube tulajdonképpen kivel versenyez? Ugye partnerei a tartalomszolgáltatók, ugyanakkor a büdzsékért meg versenyeztek a tartalomszolgáltatókkal is.

Oren Hefetz:
Nem harcolunk igazából ezekért a pénzekért, a YouTube egy kiegészítő médium lehet a televízió mellett. Hogyha a televízióban van bármilyen fajta show műsor vagy formátum, amit az emberek szeretnek és megnéznek, vagy esetleg lemaradtak róla, akkor utána azt a YouTube-on vissza tudják nézni, igazából ez a két dolog egymás mellett működik.

Kőszegi András:
Nagy lépés volt a YouTube-nak a magyarosítása. Most itt vagy Budapesten. Mikor látunk legközelebb?

Oren Hefetz:
Remélem, hogy hamarosan megint el tudok jönni, és találkozok az új kihívásokkal, ill. az új ügyfelekkel.

A beszélgetés ITT meghallgatható
(BrandTrend)