Kategória: Márkás beszélgetések.
Admin kategória: Márkás beszélgetések - kerekasztal.

A délelőtti programon elsőként Fertetics Mandy (Alternate) ismertette a CSR kommunikációs szemmel c. kutatás eredményeit. Egy új szemüvegen keresztül – a CSR-rel foglalkozó vállalati szakemberek nézőpontjából – ismerhettük meg a CSR mai helyzetét és problémáit.

mandy_1

Választ kaptunk többek között arra, mit jelent általában a CSR a vállalatoknak, mi motiválja a őket a CSR tevékenységre és mi az ami (még) problémaként jelenik meg a vállalati társadalmi felelősségvállalásban, avagy mitől lesz jó és mikor nem jó a CSR. A médiában való megjelenés a válaszadók szerint egyfajta hitelesítése is a CSR programoknak, így feltétlenül szükséges azokat kommunikálni.

De “beszéd helyett beszélgetés” legyen ez a kommunikáció, mondta Radácsi László (SmartLab). Szerinte nem csupán szükséges a kommunikáció, hanem a CSR-ben maga a kommunikáció az egyik legfontosabb tartalom.

radacsi_1

Azonban “hiába lövünk fel az űrbe CSR-nek látszó objektumokat, ha nincs meg a gravitáció – azaz az érintettek érdeklődése – felesleges az egész.” Ennek kiküszöbölése érdekében pedig a párbeszéd kialakítása és az érintettek bevonása szükséges, hiszen így derül ki, mi az amit a különböző érdekcsoportok elvárnak az adott cégtől. Nem hírgyárakra van tehát szükség, hanem olyan őszinte beszédre, ami valóban érdekli az embereket.

Ligeti György (humanrobot.biz) a CSR kommunikáció minőségének különböző problémáira hívta fel a figyelmet: a vállalatok kifelé történő CSR kommunikációjának legnagyobb hibája, hogy a CSR üzenet sok esetben nem koherens a többi üzenettel, hiszen nem egy olyan céget ismerünk, mely felelősen működőnek definiálja magát, reklámjai viszont másfajta attitűdöt sugallnak.

ligeti_1

Egy másik szempontból pedig a CSR-rel foglalkozó szakemberek gyakran elkövetik azt a hibát, hogy egy-egy bevált CSR példát jól működő sémaként definiálnak, márpedig a CSR-ben sem létezik egy általános jó módszer, az egyénre szabottság, életszerűség nagyon fontos a programok során.

A kávészünet után az esettanulmányoké volt a főszerep.

Beke Zsuzsa (Richter Gedeon) a kommunikáció mikéntjével foglalkozott leginkább előadásában. Szerinte az nem vitatható, hogy “ma a CSR az adott vállalat/márka sikerének igen fontos tényezője”.

beke_zsuzsa_richter

Így a CSR kommunikáció szükségessége nem is kérdéses, a dilemma csupán a “hogyan”-ra vonatkozik. Egy konkrét esettanulmányon – a Richter Egészségváros programjának, kommunikációjának bemutatásán – keresztül nyerhettünk betekintést abba, hogy a brand építése és a felelős vállalati magatartás összeegyeztethető, és a CSR-t akár klasszikus ATL eszközökkel is lehet kommunikálni.

Szintén konkrét CSR gyakorlatot mutatott be Györke Orsolya (Magyar Telekom), aki elsőként a Magyar Telekom fenntarthatósági stratégiájának kulcstényezőit mutatta be. A vállalatnál a klasszikus Triple Bottom Line – azaz a gazdasági, a szociális és a környezeti dimenziók – mentén alakították ki a különböző CSR programokat, figyelembe véve az érdekgazdák elvárásait.

gyorke_orsi_helloholnap

A fenntarthatósági aktivitások kommunikációja szerinte is szükséges, hiszen a hosszú távú hatékonyság mellett többek között lehetőséget ad a példamutatásra, a jó gyakorlat terjesztésére is. A vállalatnál a CSR kommunikációban az ATL és BTL eszközöket egyaránt igénybe veszik.

Civil és nagyvállalati együttműködésre hozott jó példát Buru Éva (Coca Cola HBC) és Farkas Emese (Önkéntes Központok Alapítvány) akik az önkéntes munka népszerűsítését tűzték ki közös célként, hagyományos és nem hagyományos kommunikációs csatornákon keresztül.

buru_eva_cocacola_civil

Saját példájukon mutatták be, mi az ami feltétlenül szükséges ahhoz, hogy a CSR programok jól működjenek egy vállalatnál, és mi az amiben a civil szektor segíteni tud.

“Itt az R- generáció!” hangzott el a délutáni programok nyitó előadásán. Sas István (Kommunikációs Akadémia) egy merész kijelentéssel kezdett, mely szerint az e-generáció után, immár az r-generációé, azaz a responsible (felelős) generációé a főszerep. Elmondta, manapság már nem az a lényeg, hogy a termék kiváló legyen, hanem elsősorban az a fontos, hogy az azt előállító vállalat legyen kiváló.

sas_istvan_1

Ahhoz pedig, hogy ezzel a kiválósággal tisztában legyenek a vásárlók, igenis kommunikálni kell, persze nem mindegy, hogy hogyan. A kommunikáció eszköze lehet, az ún. társadalmi célú reklám, melynek ma még nincs megfelelő jogi szabályozása, így számos paradoxonnal találkozhatunk a megjelenésekkel kapcsolatban.

Szilvási-Stojnic Beatrix (NMHH, Tartalomfelügyeleti Főosztály) szintén a média nehéz helyzetére hívta fel a figyelmet. A megfelelő jogi szabályozás hiányában a hajdani ORTT ugyan egy együttműködési megállapodást már kötött a Magyar PR Szövetséggel, de ez még mindig kevés volt az egyértelmű döntésekhez.

Szilvasi_Stojnic_Beatrix_NMHH_

Elmondta, a napokban nyilvánosságra került új médiatörvény tervezetben (T/1747) a Hatóság már külön paragrafust szentel a társadalmi felelősség kommunikálásának, ezzel igyekszik megoldani a CSR kommunikáció megfelelő feltételrendszerének kialakítását.

“Csak nehogy visszanyaljon a fagyi!” – Lakatos Zsófia (Hill & Knowlton) a CSR kommunikáció fontossága nem megkérdőjelezhető, ugyanis maga a CSR kommunikáció is CSR tett, hiszen példát mutat a világnak. Arra azonban vigyázni kell, hogy a többi üzenetet ne helyettesítse az adott vállalat a CSR üzenetekkel.

lakatos_zsofia

Azaz nem igazán célravezető, ha “A CSR kommunikáció, mint az asszony köténye, mindent eltakar” és semmi másról nem hall a fogyasztó, csak a cég jótetteiről. Hallhattunk a CSR kommunikáció egyéb csapdáiról is, valamint a CSR üzenetek “eladhatósága” is terítékre került.

A konferenciát egy kerekasztal beszélgetés zárta, melyben az aktuális helyzetet körüljárva beszélgetett Károlyi Zsuzsanna (EON), Barth Zsuzsanna (Stop and Go) és Perlaky Papp József (BKF) Kőszegi András (BrandTrend) moderálásával a CSR szerepéről és helyzetéről, valamint a CSR kommunikáció megoldásairól  ATL és BTL eszközöket összevetve.

kerekasztal_1

Összességében elmondható, hogy egy nem szokványos konferenciát zártunk, melyen az állam, a civil-, és a vállalati szektor egyaránt képviseltette magát.

Szerző:
kurjancsek_judit
Kurjancsek Judit

(BrandTrend)

 

Főtámogató:

CC_logo

Együttműködő partnerek:

beelogo

infoteca

merci

resized__120x80_02

Média partnerek:

gazdasagiradio_logo

piac_es_profit

resized__120x37_mfor_logo

 

kreativ_csoport_logo

media.logo_ok

marketinginfo_logo

mmonline

resized__120x29_mediapiac_logo

Szakmai támogatók:

dmsz_logo

MMSZ

maksz_uj

MRSZ

mprsz_logo


resized__150x211_RAJ_CoverSas István: Reklám a jóért.
A könyvről:
“Talán ez az első nekifutás a világon, hogy valaki megpróbálja ilyen sokoldalúan, ilyen izgalmasan és ilyen nem titkolt rajongással bemutatni a Társadalmi Célú Reklámot. A reklámnak azt a fajtáját, amelynek korholó szemrehányásait, sokkoló hatású figyelmeztetéseit nemhogy elfogadjuk, de még szeretjük is. A témában mindenki érintett! Hiszen a felelősségére ébredő világban mindnyájan egyszerre lehetünk célpontjai és elindítói Ügyeknek, amelyek még fennmaradásunkra is hatással vannak.
Mégis, mi lehet a baj ezzel az egyre fontosabb szerephez jutó, mégis egyre aggasztóbb válságba süllyedő műfajjal?
Eredeti gondolatok, látványos példák a társadalmi “Jó”hirdetéséről.
Jókor. Jó helyen.
A “Jóknak”. És azoknak, akiknek fontos, hogy “Jók” legyenek.”
(Dr. Pócsik Ilona,a Reklám Világszövetség magyar tagozatának elnöke)

LGT: Vinnélek, vinnélek

“Vinnélek, vinnélek,
csak tudnám, merre vinnélek,
elmennék, elmennék,
csak tudnám, merre mehetnék,
hogyan mondjam el neked, amit nem lehet,
mert szó az nincs, csak képzelet…
Volt egy föld, messze ég,
elnyelte már a messzeség,
ismerős volt nagyon,
de lehet, hogy csak gondolom,
hogyan mondjam el neked, amit nem lehet,
mert szó az nincs, csak képzelet…
Vinnélek, jól tudod,
de nem tudod, nem is vállalod,
indulnék, indulnék,
ha egy utat, csak egyet tudhatnék,
hogyan mondjam el neked, amit nem lehet,
mert szó az nincs, csak képzelet…
Hogyan mondjam el neked, amit nem lehet,
hogy “Nélküle” élni nem lehet.”
http://www.youtube.com/watch?v=uvtGpPkom_g&feature=related