Kategória: Képes hír és Kutatás.

Admin kategória: Képes hír.

Nagyon fiatalok, díjazzák a kreativitást, és szívesen hagyatkoznak arra, amit az algoritmus felkínál nekik – derült ki a közösségimédia-applikáció hazai felhasználóiról. A Ringier Axel Springer Magyarország médiavállalat 2020 szeptemberében kezdeményezett átfogó online TikTok-kutatást, amelyben több mint tízezren vettek részt. A felmérés rávilágított: az újabb és újabb videók ajánlásával a TikTok még a korábbi toplistás alkalmazásoknál is jobban magához köti a jellemzően tinédzser felhasználókat, akiknek közel a fele nyilatkozott úgy, hogy szinte képtelen letenni az applikációt.

Magyarországon 1,6 millióan használják aktívan a TikTokot, amely rövid videóival a fiatalok körében legalább annyira népszerű, mint az Instagram: aki Magyarországon TikTokot használ, leggyakrabban az Instagramot és a Messengert futtatja még napi rendszerességgel (97%, illetve 92%).

A TikTok a legfiatalabbak platformja: az online felmérésben önkéntesen részt vevők mindössze 17%-a töltötte be a 21. életévét.

A magyar TikTok-felhasználók sűrűn látogatják a felületet, a férfiak 56%-a, a női kitöltők 64%-a legalább naponta belép, túlnyomó többségük naponta többször is. Arra a kérdésre, hogy mit kedvelnek a felhasználók a TikTokban, túlnyomórészt a kreativitás hívószavai kerültek elő: a „vicces videók”, a „humor”, a „tánc”, a „zene” és a „sokoldalúság” a legvonzóbb benne.

A visszajelzések együttesen azt mutatják, hogy a kreatív tartalom-előállítás lehetősége az egyszerű használattal kombinálva kiemelkedően fontos az aktív felhasználóknak.

Érdekes minta rajzolódik ki abból, hogy mennyire engednek a felhasználók a TikTok ajánlásainak: 88%-uk kizárólag vagy leginkább az algoritmus által megjelenített, For You / Neked szekcióban megjelenő tartalmakat nézi, és csupán 12%-uk figyeli gyakrabban az általa követett tartalomkészítőket. Tehát a személyes érdeklődési körbe tartozó újabb és újabb videók ajánlásával a TikTok nemhogy kielégíti a felhasználók igényeit, de magához is köti őket. A válaszokból kiderült, hogy meglehetősen addiktív hatással van a kérdőívet kitöltők közel felére (43 százalékára), akik szinte képtelenek letenni az alkalmazást, miután megnyitották azt. Csupán 11 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy nem jelent gondot számára, hogy félretegye az applikációt.

Tartalom tekintetében a zenés-táncos (72%), a humoros (66%), illetve a trendekre reagáló (57%) videókat nézik a legszívesebben. A teljes mintának csupán az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy szokott videókat feltölteni, közöttük is többségben vannak azok, akik havonta vagy ritkábban publikálnak saját tartalmat.

A válaszadók négyötöde olyan tiktokereket követ, akiket személyesen nem ismer ugyan, de tetszenek neki a videói. Emögött kicsivel marad le az influenszerek és celebek követése (65%). Családtagokat, barátokat és ismerősöket is több mint a tiktokozók fele követ (55%).

Érdekes piaci sajátosság ugyanakkor, hogy egyelőre mindössze hat százalék azok aránya, akik cégeket, márkákat figyelnek az alkalmazásban. Márkák esetében leginkább ruhamárkákat, a divat- és szépségipar képviselőit követik a felhasználók, a spontán említések között a Nike, az Adidas, a Netflix, az Aldi, a Florence, a Glamour, valamint az Oxo Bubble Tea jelent meg legnagyobb arányban.

A válaszadói vélemények kb. egynegyed-egynegyed arányban oszlottak meg abban a tekintetben, hogy egy négyfokú skálán mérve mennyire aggódnak a kínai üzemeltető által gyűjtött személyes adatok és információk sorsáért.