Kategória: Képes hír és Kutatás.

Admin kategória: Képes hír.

Online adatbiztonság témában végzett Magyarországon is felmérést a Google megbízásából a YouGov elnevezésű piackutató cég. A kutatásból kiderül, hogy a magyarok nagy része még mindig nem fordít elég figyelmet online szolgáltatások igénybevételekor (bank, vásárlás, közösségi média) jelszavainak megóvására és nem készült fel az adathalászok elleni védekezésre sem.

A Google megbízásából készült hazai, reprezentatív, online kutatásban több mint ezer, 18 év feletti felnőtt vett részt. A kutatás online kérdőív segítségével zajlott, melyben öt, jelszóval kapcsolatos kérdést kellett megválaszolniuk a résztvevőknek.

A felmérés alapján  a magyarok:

  • 33 százaléka használ különböző jelszavakat különböző online szolgáltatáshoz. A magyarok 28 százaléka néhány online felületen, 27 százalék a legtöbb online felületen, 7 százaléka pedig minden felületen ugyanazt a jelszót alkalmazza.
  • 13 százaléka használ úgynevezett erős jelszót, mely betűket (melyek nem állnak össze egy értelmes szóvá), számokat és szimbólumokat is tartalmaz
  • 24 százaléka aggódik valamilyen szinten, hogy feltörik a jelszavát az általa használt online felületen (4 százalék nagyon aggódik és 20 százalék eléggé aggódik)
  • 56 százaléka használ kétfaktoros azonosítást bármely online szolgáltatás fiókjához
  • 10 százaléka azoknak, akik nem használnak kétfaktoros azonosítást nem tudják, hogy hogyan kell beállítani, míg 13 százaléka a felmérés előtt még soha nem hallott a kétfaktoros azonosításról, 12 százalék pedig nem hiszi, hogy ez biztonságosabbá teszi a fiókot.

online biztonsag

Mit lehet tenni a biztonságosabb jelszóhasználatért?

A kutatási eredmények tükrében a magyar lakosságnak érdemes nagyobb hangsúlyt fektetnie online szolgáltatások igénybevételekor jelszavaik megóvására.

  • Erős jelszó létrehozása: Egy erős jelszó alapszabályai, hogy legalább nyolc karakterből álljon, olyan szót vagy szavakat tartalmazzon, amit másnak nehéz kitalálnia ugyanakkor a tulajdonosa nem felejti el.
  • Egyedi jelszóhasználat minden fiókhoz: Javasolt minden online szolgáltatáshoz (például közösségi média, webshopok, internetbank, stb…) tartozó fiókunkhoz eltérő jelszót alkalmazni, így ha egy felületen veszélybe kerül a jelszó, az nem befolyásolja a többi fiók biztonságát. Tehát ne használjuk például egy online hírlevél igénybevételekor ugyanazt a jelszót, mint a bankszámla azonosításakor.
  • Több jelszó menedzselése: Természetesen ha több jelszót is használunk, egy idő után nehéz számon tartani őket, menedzselésükre a Google például a Smart Lockot ajánlja.
  • Ha mégis egy adott jelszót elfelejtenénk, érdemes a helyreállításról is gondoskodni, illetve a helyreállításra szolgáló e-mail cím működéséről újra és újra meggyőződni. Néha érdemes telefonszámot is megadni a helyreállításhoz, mivel az sms-ben küldött kód nagyobb biztonságot jelent, hiszen fizikailag is tulajdonunkat képezi saját telefonunk, az e-mail fiókunkkal ellentétben.
  • Kétfaktoros azonosítás: A kétfaktoros azonosítás egy fokozattal nagyobb védelmet jelent jelszavainkra nézve, mivel beiktat plusz egy lépést a felhasználónév és a jelszó megadása után, így hiába jut valaki ezen adatok birtokába, még nem fog tudni belépni az ilyen formán védett felületre. A kétfaktoros azonosításnak több formája létezik, függően a szolgáltatótól. A Google-nél ez lehet a megbízható készülékről való bejelentkezés, biztonsági hardverkulcs, igény szerint sms-ben vagy hívás alkalmával érkező kód beírása vagy Google értesítés. A biztonsági kulcs egy olyan kézzel fogható eszköz, amely USB-n keresztül lehet csatlakoztatni a számítógéphez vagy csatlakozik a mobil eszközökhöz Bluetooth vagy NFC segítségével. Mindemellett a Google Hitelesítő alkalmazása is ezt a célt szolgálja, segítségével az app generál azonosításra szolgáló kódot. A legtöbb közösségi média felület, pénzügyi szolgáltató lehetővé teszi a Hitelesítő app használatát a kétfaktoros azonosítás alkalmával.

(BrandTrend)