Kategória: Hír és Kutatás.

Admin kategória: Hír.

A műszaki cikkek, ezen belül is elsősorban az okostelefonok és számítógépek egyre fontosabb szerepet játszanak az életünkben. A GKI idei mérései szerint az internetező magyarok 81%-ának már van saját okostelefonja, 68% rendelkezik valamilyen laptoppal és 59%-nak pedig asztali számítógép is van az otthonában.

Azonban a kiskorú gyermekkel rendelkező családok megosztottak azzal kapcsolatban, hogy mikor áll készen a gyerek az okos eszközök használatára.

A GKI és az Euronics közös kutatása szerint a magyar szülők úgy látják, az okoseszközök, valamint a számítógép használatának elkezdésére kiváló terep az általános iskola, sőt a többség véleménye szerint ezek az eszközök hatékonyan támogatják a tanulás folyamatát is. Az alsósok esetében jellemzően még csak kiegészítőként kerülnek képbe a kütyük, de a szülők szerint az 5. osztálytól felfelé – azaz felső tagozatban – már egyértelmű igény van az iskolai élet és tanulás során is az elektronikai eszközök használatára.

GKID_Euronics_BTS_2018_abra2

A kutatás szerint az alsós kisiskolások körében csaknem minden második gyermek használ már valamilyen okostelefont, a felsősök – azaz a mai 10-14 évesek – körében ez az arány pedig már 80% feletti.

GKID_Euronics_BTS_2018_abra1

Az okoseszközök használatának ilyen magas aránya kiváló alapot ad ahhoz, hogy ezeket a kütyüket már ne csak játékra, netezésre, tartalomfogyasztásra, illetve közösségi média böngészésre használják a diákok, hanem része legyen akár tanulási folyamatnak is.

Az 1,3 millió magyar diák által használt összesen csaknem 950 ezer okostelefon és 630 ezer számítógép már komoly alapot ad a digitalizált tanuláshoz és akár magához az oktatáshoz is. A tanévkezdés pedig az év végi akció dömping után a második legideálisabb időszak az évben ezen eszközök beszerzésére, cseréjére. Augusztus közepe és szeptember vége között ugyanis rengeteg célzott, kedvezményes ajánlat közül választhatnak a szülők.

A műszaki cikkek tanulásban betöltött – egyre erősödő – szerepét jelzi, hogy az idei tanévkezdés alkalmából minden ötödik szülő vásárolt (vagy tervezi, hogy vásárol) valamilyen műszaki cikket gyermekének. Mindössze 17% azoknak a szülőknek az aránya, akik úgy gondolják, az iskolai feladatokhoz, tanuláshoz egyáltalán nincs szükség „kütyükre”, ők jellemzően az alsós gyermekek szülei közül kerülnek ki.

A GKI és az Euronics szerint az idei tanévkezdés során műszaki cikkek tekintetében a beszerzési listák élén az okostelefonok (13%) és a számítógépek (16%) állnak. Ezek mellett népszerűek a nyomtatók és szkennerek is (12%), melyek a házi feladatok elkészítéséhez nyújtanak nagy segítséget, felsőbb évfolyamokban pedig sokszor már elengedhetetlenek.

Érdekesség, hogy a magyar szülők körében alacsonyabb népszerűségnek örvendenek a tabletek, legalábbis tanulás és oktatás vonatkozásában. A szülők mindössze 7%-a tervez ilyen eszközt adni gyermeke kezébe, kifejezetten tanulási céllal.

A tanuláshoz szükséges műszaki eszközök vásárlásakor a szülők jellemzően nem csak az ár alapján döntenek. A legfontosabb választási szempont a gyerekeknek szánt elektronikai cikkeknél a minőség, azaz kiemelten fontos, hogy márkától és trendektől függetlenül jó minőségű, több évig megbízhatóan működő eszközöket vásároljunk. Bár alapvetően a gyerekek fogják használni ezeket az eszközöket, 10-ből csupán 4 esetben veszik a választáskor figyelembe a gyerekek véleményét is.

Az elektronikai cikkek minőségi jellemzőit követően az ár a második legfontosabb szempont.

“Az iskolakezdéshez szükséges műszaki jellegű cikkek kiválasztásnál fontos hangsúlyozni, hogy az ár mint választási szempont már nem minden esetben csak az olcsóságot jelenti, sokkal inkább a megfelelőnek vélt ár-érték arányt nézik a vásárlók. A termékek használhatóságát figyelembe véve a szülők hosszabb távú (2-3 éves) befektetésben gondolkodnak, ezért ilyenkor a termék minőségi jellemzőit is szem előtt tartva hajlandóak magasabb összeget áldozni ezekre a kiadásokra” – hangsúlyozza Hunyady László, az Euronics Műszaki Áruházlánc marketing és értékesítési igazgatója.

GKID_Euronics_BTS_2018_abra3

Az Euronics és a GKI felméréséből kirajzolódó eredmény is ez utóbbi szempontot igazolja, hiszen akik nem vásároltak elektronikai cikket, többnyire azzal indokolják döntésüket, hogy a céloknak a jelenlegi eszközeik is teljesen megfelelnek.

Hunyady László kiemelte, hogy az Euronics statisztikái szerint az iskolakezdés időszakában az éves átlaghoz képest érezhetően jobban a zsebükbe nyúlnak a háztartások: ez a mobiltelefonok esetében akár 10%-os ár-többletet is jelenthet. A hardver típusa és a garancia ideje mellett az eszközök mérete is közepesen fontos választási szempont: “Míg az okostelefonok esetében egyértelműen a – lehetőségekhez képest – kisebb méretet preferálják a szülők (5,0”-5,5”), addig a laptopok tekintetében nincs éles különbség a kisebb (14,1”-15,6”) és a közepes méretű (16”-17,3”) termékek népszerűsége között” – összegzi a vásárlói preferenciákat Hunyady László.

Műszaki cikkek kapcsán, az alsós gyermekek iskolakezdésére, a szülők átlagosan 25 ezer forint körüli összeget szántak. Ez az összeg az egyszerűbb készülékek beszerzését fedezi.

A felsősök esetében ezek a tételek már érezhetően magasabb kiadással járnak. A jellemzően okostelefont lefedő vásárlások átlagosan 66-70 ezer forinttal növelték az érintettek kiadásait.

Középiskolában a telefon mellett már egyértelműen megjelenik a számítógép iránti igény is, illetve gyakoriak a monitor és nyomtató beszerzések is. Ezek összességében átlagosan 72-75 ezer forinttal emelik a tanévkezdéshez kapcsolódó költségeket.

A felsőoktatásban tanulók esetében ilyenkor leginkább a laptop és az otthoni nyomtató beszerzése a leggyakoribb, átlagosan 115-120 ezer forintos költséggel emelve a háztartás terheit.

A GKI lakossági mérései szerint bár a műszaki cikkek tekintetében az online vásárlás súlya kimagasló (2017-ben már meghaladta a 14%-ot), az iskolakezdéshez szükséges eszközöket többségében még mindig leginkább valamelyik nagy elektronikai áruházban szerzik be a háztartások (69%).
(BrandTrend)