Kategória: Képes hír és Kutatás.

Admin kategória: Képes hír.

A Vodafone Family ajánlat, valamint a hozzá kapcsolódó legújabb okos megoldások, a nyáron bemutatott Kid Gyerekóra és a most debütáló Kid Mobilirányító a digitális korszak igényeire szabva igyekszik megkönnyíteni a Vodafone-os családok mindennapjait. A szolgáltató azonban nemcsak azt tűzte ki célul, hogy elhozza a családok számára a legújabb technológiai megoldásokat, hanem egyúttal partnerként is szeretné segíteni a szülőket abban, hogy eligazodjanak a gyorsan fejlődő digitális világban. Utóbbihoz járul hozzá a digitaliscsalad.hu online magazin, valamint egy magyar családok körében készült reprezentatív kutatás, hiszen a technológiai fejlődés a családok életét is forradalmasította, mélyebb társadalmi hatásait azonban most kezdjük igazán megtanulni.

A technológia soha nem látott mértékű fejlődésével a szülőknek nem egyszerű nyomon követni a digitális világ változásait. A most felnövő generációhoz tartozók már a digitális kor gyermekei, számukra az internethasználat, a technológia, az online tér és az érintőképernyők az életük szerves részét képezik. Minden szülő nap mint nap szembesül azzal, hogy gyermeke egyre több időt tölt a képernyők előtt: de tudjuk-e, hogy ezalatt milyen alkalmazásokat használ? Kikkel van kapcsolatban? Ez csak néhány kérdés azok közül, amelyek felvetődnek a szülőkben, egy 21. századi család életében.

Ezt a témát járja körül a Vodafone által Magyarországon elsőként nyilvánosan bemutatott Screenagers c. dokumentumfilm, amely egyfajta gondolatébresztőként szolgál és felhívja a figyelmet arra, hogy felelősen kell kezelnünk a digitális eszközhasználatot, kiemelt figyelmet fordítva a biztonságra és a megfelelő informáltságra.

Vodafone_kerekasztal_01

„Azt gondolom, az utóbbi években sokan indultak el a digitális családdá válás útján, így vannak már tapasztalatok, kialakult szabályok. Ugyanakkor tizenéves gyermekek szülőjeként magam is tapasztalom, hogy a mai napig nehezen lehet megbízható és egyben hasznos támogató tartalmat találni” – nyilatkozta Carra Anita, a Vodafone Magyarország Lakossági szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettese. „A Vodafone célul tűzte ki, hogy tudásával és szolgáltatásaival segítse a családokat, hozzájárulva a digitális szakadék csökkentéséhez.”

Annak érdekében, hogy a lehető legmagasabb szintű törődést nyújthassa ügyfeleinek, és a leghasznosabb szolgáltatásokat tudja kínálni számukra, a Vodafone fontosnak tartotta, hogy egy kutatás keretén belül megvizsgálja a digitális eszközhasználati szokásokat a magyar családok körében. A reprezentatív kutatásban 500 szülő véleményét kérdezték meg a 6-14 éves és a 15-18 éves korosztály digitális eszközhasználatával kapcsolatban. A kérdések többek között azt vizsgálták, hogy a szülők mit gondolnak gyermekük digitális tartalomfogyasztásáról, felvetettek továbbá a szabályozásra és fejlesztésre, valamint az internet veszélyeire vonatkozó kérdéseket. Ezen kívül olyan témákban is megkérdezték a szülők véleményét, mint a digitális eszközhasználat és az iskolai teljesítmény kapcsolata.

Vodafone_kerekasztal_02

A kutatás eredményeiből kiderült, hogy az általános iskolást nevelő családok 44%-ánál vannak kütyüzésre vonatkozó szabályok, amelyeket mindenki betart, és a családok 2/3-ánál tudatosan szerveznek a szülők közös programokat annak érdekében, hogy a gyerekek ne üljenek túl sokat a gép előtt.

A magyar szülők többsége felismerte, hogy felelős azért, mennyi időt töltenek gyermekeik a képernyők előtt, és 76%-uk szabályozza a képernyők előtt tölthető időt. A kisebb gyereket nevelő szülők ötöde érzi úgy, hogy nem mutat jó példát, mert sokat kütyüzik, sokat Facebookozik ő maga is, sőt, a szülők negyede elismeri, hogy esetenként ők maguk adják a kütyüt a gyerekek kezébe azért, hogy lefoglalják. A gyerekek minőségi időtöltésével kapcsolatban a kutatás igazolta, hogy akinek különórái vannak, azok kevesebb időt töltenek telefonozással.

Sok szülő rájött annak fontosságára, hogy nekik is ismerniük kell a virtuális világot, és igyekezniük kell képben lenni a digitális trendekkel. Fontos figyelniük arra, hogy gyermekük milyen játékokkal játszik, hiszen a kutatásból kiderült, hogy az általános iskolás korosztály több mint fele leggyakrabban egyedül szokott „telefonozni”. Ebben a tekintetben nem voltak fölöslegesek az elmúlt évek edukációs programjai: a szülők 3/4-e beszélgetett már a gyerekével az internethasználat veszélyeiről.

Vodafone_kerekasztal_03

Annak ellenére, hogy a szülők felelőssége eldönteni, megengedik-e a gyereknek a YouTube használatát, vagy esetleg tiltják, a kutatás megállapította, hogy minden illúzió ellenére az általános iskolás korú gyerekek 72%-a rendszeresen nézi a videómegosztót.

A kutatás igyekezett megvizsgálni az internetmentes táborok hazai fogadtatását is: a kicsiket a szülők 68%-a, a nagyokat 52%-a küldené el internetmentes táborba. Ezenkívül a kutatás mintegy lehetséges megoldásként felmérte a szülők véleményét a „kütyühasználati megállapodásról”: A kicsiknél 44% kötne ilyet, de a nagyoknál csak 23%.

Érdekesség, hogy a nagyobb korosztály szülei esetében csak 1/3 gondolja úgy, hogy az okostelefon használatát az órai anyag részévé kell tenni, annak ellenére, hogy a digitális világ oktatásba történő integrációja elkerülhetetlen.

Vodafone_kerekasztal_04

A kutatás rámutatott, hogy úgy lehet a gyermekeknek hatékony iránymutatást adni a digitális világban, ha elindul egy beszélgetés a szülők és a gyerekek között, és kialakul a bizalom. Ehhez tanácsokat és a további eredményeket a következő hetekben, hónapokban a Digitális Család online magazin fogja feldolgozni, a témában készült első cikk ezen a linken érhető el. A két évvel ezelőtt létrehozott oldal célja, hogy hasznos és hiteles tartalmakkal, útmutatásokkal támogassa a szülőket, és csökkentse a digitális szakadékot a szülők és a gyermekek között. A szolgáltató ezzel a felülettel is segíteni szeretné a szülőket abban, hogy mindenki megtalálja a saját válaszait, és kialakítsa a legmegfelelőbb családon belüli szokásrendszert.

A film bemutatóját követően szakértők és a témában otthonosan mozgó érintettek segítségével egy kerekasztal-beszélgetésen bontották ki a témát Tari Annamária pszichológus, Steigervald Krisztián generációkutató, dr. Lénárd András, az ELTE digitális pedagógiai tanszékvezetője, egyetemi docense, Fegyverneki Gergő tanár, digitálispedagógia-szakértő és Trunk Tamás fiatal influencer.
(BrandTrend)