Kategória: Képes hír és Kutatás.

Admin kategória: Képes hír.

Lezajlott a Black Friday: ezen a napon kezdett magasba szökni az adventi bevásárlási láz. Főként az időszak elején megvásárolt termékek esetében okozhat gondot, hogy az ajándékba vásárolt árut a fogyasztók karácsony után esetleg már nem vihetik vissza. Mivel hibátlan termék visszavételére általában semmilyen jogszabály nem kötelezi a kereskedőt, igen eltérő gyakorlat alakult ki az egyes termékfajtákat kínáló üzletláncoknál. E gyakorlat mentén segít eligazodni a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) és a CP Contact közös kutatásának alábbi összefoglalója.

Ha katalógus- vagy webáruházban, esetleg árubemutató keretében vásárolunk, 14 napig tudunk elállni a vásárlástól, ilyenkor a vételár is visszajár. Ha azonban hagyományos üzletben vásárolunk, a hibátlan áru cseréjét vagy vételárának visszatérítését jog szerint nem követelhetjük – akár rossz a méret, akár kettőt kaptunk belőle, vagy éppen csak nem tetszik nekünk a portéka.

Szerencsére az üzletek nagy része a vásárlók bizalmának elnyerése érdekében önként mégis vállalja, hogy megadott határidőig és feltételek mellett visszaveszi a nem kívánt termékeket. Ez azonban boltról boltra igen eltérő feltételek mellett zajlik, ezért karácsony előtt fontos a tájékozódás, hogy olyan üzletet próbáljunk választani, ahol – tekintettel a hosszú adventi időre – akár egy hónapon túl is elfogadják az ilyen igényünket.

deals-christmas-shopping

A CP Contact november 21-23 között, a FOME megbízásából elvégzett közös üzletlánc-kutatásának eredményei azt mutatják, hogy szektoronként igen jelentős eltérés van a határidőket illetően: különösen a műszaki- és a játékáruházak szabnak meg szűk időszakot (0-3 hét között) a visszavételre, és általában a karácsonyi időszakban sem tesznek kivételt. A ruházati és könyváruházak általában szintén néhány hét határidőt szabnak a visszavételre, ám ők karácsonykor ezt az időszakot a decemberben vásárolt termékek esetében kivételesen meghosszabbítják január második hetéig. Ahol eleve legalább egy hónap a határidő, általában nincs külön eljárás a karácsonyi időszakban.

A felmérés egyik fő tanulsága, hogy a felkeresett láncok 69 százaléka adott határidőn belül nem csupán a termék levásárlására ad lehetőséget, hanem kérésre a vételárat is visszatéríti. Ez jelentős előrelépést jelent a tavaly tapasztalt 44 százalékhoz képest. Ebben a tekintetben a ruházati, cipő-, sport- és bútoráruházak, illetve a hiper- és szupermarketek mutatkoztak a legrugalmasabbnak. A bútoráruházak egy része egy hónapig fogad el készpénz-visszatérítési igényt, a levásárlás lehetőségét azonban akár egy évig is biztosítja.

Bolthálózatonként külön feltételeket határoznak meg mind a visszavett árut, mind az ügyfélkapcsolat szorosságát tekintve: több helyen jóval kedvezőbb feltételek vonatkoznak a hűségkártyával rendelkező ügyfelekre, a termékek közül pedig negatívan különböztethetik meg az akciós, vagy a már nem sértetlen csomagolású darabokat.

„Az üzletek túlnyomó többsége igen korrekt feltételeket alkalmaz, akár hajlandó pénzvisszafizetésre, akár csupán a levásárlást engedi meg – mutat rá dr. Hajnal Zsolt, a FOME elnöke. – Mivel internetes vásárlás esetén 14 napos a fogyasztók elállási joga, a hagyományos üzletek (hogy versenyben maradjanak) minimum ezt az időszakot szintén biztosítani szokták már. Fontos követelmény azonban, hogy ezeket a feltételeket előzetesen, könnyen elérhető módon hozzák tudomására az ügyfeleknek, az egyedi elbírálásnak csak pozitív irányba engedve teret.”

Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere hozzátette: „Nem sokat ér a cég visszafogadási ajánlata, ha a vásárló erről nincsen kellő módon tájékoztatva. Ezen a területen még sok fejlődési lehetőséget látunk. A feltételeket pedig nagyon szigorúan be kell tartani: ha például egy cég arról tájékoztat, hogy 60 napig visszaveszi a hibátlan termékeket, ennek nem megfelelő teljesítése fogyasztóvédelmi szankciókat von maga után abban az esetben is, ha ezt a felajánlást az üzlet nem jogszabályi elvárás alapján, hanem önként tette.”
(BrandTrend)