Kategória: Hír és Kutatás.

Admin kategória: Hír.

Az átfogó nemzetközi kutatás célja, hogy nyomonkövesse a vállalkozói környezet, kultúra és hajlandóság változásait és trendjeit a részt vevő országokban, így Magyarországon is. A felmérés legfrissebb, idei eredményeit a Globális Vállalkozói Hét (GEW) eseménysorozat partnereként az Amway világszerte számos rendezvényen, Magyarországon a Fiatal Vállalkozók Hete keretében mutatta be, 2015. november 17-én.

Az adatokból kiderül: Magyarországnak nemzetközi összehasonlításban még bőven van hova fejlődnie a vállalkozóbarát környezet és klíma szempontjából. Az erős félelmek és az örök pesszimizmus ellenére azonban még mindig viszonylag nagy a nyitottság az önálló vállalkozás elindítása iránt a magyarok körében. A válaszadók kétharmada (61%) pozitívan áll a vállalkozói létformához, több mint harmaduk (35%) pedig gond nélkül el tudná magát képzelni vállalkozóként, amivel hasonló szinten állunk, mint pl. Norvégia (33%), Írország (37%) vagy éppen régiótársunk, Lengyelország (38%).

A kutatás arra is választ keresett, hogy mi áll a vállalkozói potenciál hátterében? Önmagunk főnökei lehetünk, jobban élhetünk, és azzal foglalkozhatunk, amivel igazán szeretnénk: a függetlenség (37%), a plusz jövedelem (32%) és az önmegvalósítás (31%) a legvonzóbb a vállalkozói létben a magyarok szerint. Fiatalok, diplomások és férfiak: nem meglepő, hogy a kutatás adatai alapján a potenciális vállalkozók leginkább közülük kerülnek ki ma, Magyarországon. A vállalkozási kedv a 35 év alattiak (50%) és az egyetemi diplomával rendelkezők (47%) körében a legnagyobb, a férfiak pedig továbbra is bátrabbak, és szívesebben indítanak vállalkozást (47%), mint a nők (29%).

Ha viszont az akadályokat vesszük szemügyre, azt látjuk, hogy leginkább a kudarctól való félelem (86%) gátol meg bennünket a saját vállalkozás indításában, és ez Magyarországon nagyobb akadályt jelent, mint bárhol a világon. A kudarctól való félelem egyes összetevőit vizsgálva a legnagyobb visszatartó erőt az akár csődhöz is vezető pénzügyi nehézségek (57%) és a gazdasági válságtól való félelem (42%) jelentik, de sokan tartanak a munkanélküliségtől (24%) és a jogi következményektől, perektől is (22%).

Az Amway kutatása bevezetett egy új mérőszámot, az ún. Amway Vállalkozási Hajlandóság Indexet is, amely az adott országra jellemző vállalkozásbarát közhangulat erősségét méri. Sajnos ebben nem állunk túl jól: a nemzetközileg mért 51-es mutatóhoz képest Magyarország csak 37-es értéket ért el. De miből fakad ez az eredmény? Az index három tényezőből áll össze: 1) Mennyire érezzük vonzó lehetőségnek, hogy vállalkozóként saját lábra álljunk? 2) Mennyire vagyunk felkészültek rá? 3) Mennyire vagyunk képesek ellenállni annak, hogy környezetünk lebeszéljen bennünket a saját vállalkozás indításáról? Azt látjuk, hogy míg világszinten e három tényező kiegyensúlyozott átlaga jellemzi az országokat, a hazai eredmények merőben mást mutatnak.

Sokan vágyunk a vállalkozóvá válásra, de a nemzetközi mutatókhoz képest (55%) ez a hajtóerő hazánkban még mindig nem kellően erős (38%). Óvatosságunk valószínűleg nem független attól, hogy önmagunkat, lehetőségeinket és a körülményeket nem mindig érezzük megfelelőnek ahhoz, hogy vállalkozási terveinket ténylegesen valóra váltsuk. Magyarországon csak 22% érzi reálisnak a vállalkozóként történő saját lábra állást, míg világszinten majdnem minden második megkérdezett (47%) optimista saját vállalkozói lehetőségeivel kapcsolatban. Amiben viszont nemhogy nem gyengébben, hanem még markánsabban is teljesítünk (52%) a világátlaghoz képest (49%), az az ellenállóképességünk, belső erőnk, amellyel késznek érezzük magunkat arra, hogy ha egyszer elhatározzuk, akkor is kitartsunk a vállalkozóvá válás mellett, ha a környezetünk, barátaink, családunk esetleg megpróbálna erről lebeszélni, eltántorítani minket.

Az Amway nemzetközi kutatásából az is kiderül, mennyire más kép él a vállalkozókról itthon és a világ más tájain. A magyarok szerint a vállalkozók elsősorban szeretnék élvezni az életet (88%), szeretnek kitűnni a tömegből és imponálni mások előtt (77%), kalandvágyók és kockázatvállalók (73%), szívesen tanulnak új dolgokat (72%), és szívesen vállalják a felelősséget is (59%). A vizsgált országokban azonban a vállalkozói lét külsődleges előnyei helyett inkább az állandó fejlődést, tanulást, változást, mint a vállalkozói lét legfontosabb motorját helyezte a közvélemény az előtérbe.

„Összefoglalóan elmondható tehát, hogy bennünk magyarokban – ha nem is annyira, mint más fejlettebb gazdaságok polgáraiban, de – megvan az önállósodásra, vállalkozóvá válásra való nyitottság és igény. Látjuk ugyanakkor ennek korlátait is, melyek közül a legerősebb talán a társadalmi környezet támogatásának hiánya. De tisztában vagyunk azzal, hogy ha egyszer elszánjuk magunkat, képesek vagyunk erővel, kitartással, a nehézségeket leküzdve megteremteni függetlenségünk és anyagi biztonságunk új, vállalkozói alapjait is” – mondta el Gárdus Péter, az Amway Hungária ügyvezető igazgatója.
(BrandTrend)