Kategória: Hír és Kutatás.

Admin kategória: Hír.

A GfK legújabb tanulmánya az elektronikai termékek esetében megfigyelhető vásárlási szokásokat térképezi fel. A GfK Elektro Shopping Monitor idei év elején felvett adatai azt mutatják, hogy az elmúlt két évben legtöbben számítástechnikai eszközt és kiegészítőt, illetve háztartási kisgépet vásároltak, a beszerzési tervek pedig ugyanebben a két kategóriában valószínűsítenek nagyobb keresletet az elkövetkező 12 hónapban. A termékválasztást befolyásoló tényezők közül kiemelkedik a minőség és megbízhatóság, míg a konkrét vásárlási döntést főleg az ár, a garancia és a korábbi tapasztalatok motiválják.

A GfK 2015 elején készített Elektro Shopping Monitor című online felmérése szerint az elmúlt két évben a kisméretű háztartási berendezések, valamint a számítástechnikai eszközök és kiegészítők kategóriájába tartozó termékekből vásároltak legtöbben. Számítástechnikai termékeket, valamint háztartási kisgépet és kiegészítőket a válaszok alapján a megkérdezettek közel azonos – 77 és 74 százalékos – arányban vásároltak.

Az egyes kategóriákból az elmúlt 2 évben vásárlók és a következő 12 hónapban vásárolni tervezők aránya, 2015 (az adatok százalékban kifejezve)

elektro shopping

A válaszadók nyilatkozatai szintén e két kategóriában vetítenek előre megnövekedett keresletet az elkövetkező 12 hónapra – számítástechnikai eszközök esetében 67 százalék, háztartási kisgépek esetében pedig 57 százalék fontolgat ezirányú beszerzést a következő egy évben.

Termékválasztást befolyásoló tényezők – Top 3 szempont

elektro shopping2

A termékválasztást befolyásoló tényezők közül a megkérdezettek a minőséget és megbízhatóságot emelték ki, mint a legfontosabbat mind a hét mért kategóriában. A második legtöbbet a technikai jellemzők és funkciók nyomták a latban, hiszen a hét kategóriából hat esetében ezt nevezték meg legtöbben. Egyedüli kivételként itt a nagyméretű háztartási berendezések kategóriában mutatkozott az energiatakarékosság és termékgarancia fontosabbnak. A harmadik helyen a termékgarancia, illetve a márka/gyártó szerepelt a fő szempontok között.

A termékválasztást befolyásoló árral kapcsolatos tényezők közül az árkedvezmény tűnik a legjelentősebbnek, míg az egyedi/speciális akció bizonyult a legkevésbé mérvadónak. Meglepő módon kevéssé adnak a megkérdezettek a bolti eladó véleményére, ajánlására és alig számít nekik a csomagajánlat/ingyenes termék vagy szolgáltatás a vásárláskor/kuponos promóció.

Boltválasztást befolyásoló tényezők közül a három legfőbb szempont közül első helyen az alacsony ár szerepel, amelyet a válaszadók közel fele említett. Ugyanakkor az egyedi/speciális akciók a legkevésbé mérvadó tényezők között végzett, ami arra utalhat, hogy a vásárlók inkább a tartósan alacsony árakat preferálják. A széles termékválaszték a második legfontosabb szempont, ezt a válaszadók 35 százaléka említette. A Szervíz- és garanciaszolgáltatás a TOP3 befolyásoló tényező között a válaszadók 28 százaléka számára jelentős szempont.

A korábbi tapasztalatok és az elérhető személyzet az üzletben az idősebbek körében, míg az online fizetés lehetősége és az ajánlások és kritikák a fiatalok körében számít népszerű szempontnak.

A boltválasztást legkevésbé a következő három tényező befolyásolja: (i) a törzsvásárlói program elérhetősége és pontgyűjtés lehetősége, (ii) hirdetések, és (iii) a műszaki termékek mellett mást is lehet vásárolni.

Néhány, a vásárlási döntést befolyásoló szempont és azok átlagos fontossága (1-től 4-ig terjedő skálán, ahol 1=rendkívül fontos és 4=nem fontos) Forrás: GfK Elektro Shopping Monitor, 2015

Átlagos fontosság
Termék ára 1,5
Termékre biztosított garancia 1,6
Korábbi tapasztalat a márkával/termékkel 1,9
Korábbi tapasztalat az üzlettel/webáruházzal 2,0
Termékinformáció a polcnál 2,3
Ár-összehasonlító oldalak 2,4
Termékkínálata 2,2
Házhozszállítás elérhetősége 2,3

A vásárlási döntés meghozatalakor kiemelt fontossággal bír a termék ára, a termékre biztosított garancia, valamint a korábbi tapasztalat a márkával/termékkel és a korábbi tapasztalat az üzlettel/ webáruházzal. A vásárlók a döntési folyamatban mérlegelik továbbá a termékről szóló információ elérhetőségét a polcnál, az ár-összehasonlító honlapok információit, az üzletek/szolgáltatók kínálatát és a házhozszállítás lehetőségét. Ugyanakkor bizonyos tényezők csak a társadalom egyes csoportjai esetében relevánsak: ilyenek például a mobiltelefonos fizetési lehetőség, okostelefonos vagy tabletes alkalmazások, e-mail-ben kapott prospektusok/szórólapok/reklámok, amelyek a 35 évnél fiatalabbak számára bírnak jelentőséggel.
(BrandTrend)