Kategória: Képes hír és Kutatás.

Admin kategória: Képes hír.

Több éves érési folyamat után most végre elérkezett az alapvető változások ideje a napilapok üzleti modelljeiben.

A World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA) évenkénti World Press Trends kutatása szerint ebben az évszázadban először, a világszerte terjesztett napilap példányokból származó bevételek nagyobbak, mint a hirdetési bevételek.

„Az alapvető töltet a hírmédia üzleti modellben – a támogatás, amit a hirdetők kínáltak a hírtartalmak mellé – megszűnt”- mondta Larry Kilman, a WAN-IFRA főtitkára a 67. World Newspaper kongresszus illetve, a 22. World Editors Forum és a 25. World Advertising Forum keretében. „Nyugodtan mondhatjuk, hogy az olvasóközönség a kiadók legnagyobb bevételi forrásává vált.”

read print newspapers

2014-ben a napilapok 179 milliárd dollárra becsült forgalmat generáltak a terjesztési és  hirdetési árbevételből – magasabbat, mint a könyvkiadók, a zene vagy film iparágak. Kilencvenkét milliárd dollár származott a print és digitális formában terjesztett példányokból és 87 milliárd a hirdetésekből a felmérés szerint.

„Ez egy szeizmikus előrelépés egy erős B2B hangsúlyú modellből – a kiadók és a hirdetők üzleti kapcsolatából – egy növekvő klasszikusan fogyasztó hangsúlyos, kiadók az olvasóknak modell felé” – mondta Kilman.

A 20. század során, a hirdetési bevételek néhány piacon a bevételek 80 százalékát is elérték.  Az arány piacról-piacra változó: néhány európai és ázsiai piacon, a hirdetési bevételek a bevételek 40 százalékát tehetik ki.

circulation-advertising

A felmérés azonban megmutatta, hogy a napilapok hirdetési bevételei szinte mindenhol csökkennek, miközben a terjesztett példányszámokból származó bevételek viszonylag stabilak.

„A print egy volt a néhány hagyományos marketing csatorna közül, amelyet legszélesebb körben elterjedten alkalmaztak márkaerősítésre, egy logikus választás volt minden piaci szereplő számára. Ez a fajta kölcsönös függésen alapuló közvetlen kapcsolat többé nem létezik. A hirdetők manapság több mint 60 féle hirdetési médiacsatorna közül választhatnak.”

„Mindazonáltal az egyértelmű, hogy a napilap iparág nem csak mélységekből, magaslatokból és hanyatlásból áll. A napilapok világszerte sikeresen bizonyítják a hirdetőknek azt, hogy értékesek a fokozódó verseny ellenére is. Új piacokat fedeznek fel, új üzleti modelleket, amelyek éppen annyira alkalmasak hírközlésre, mint a hirdetés és példányszám eladásokból származó bevételek előteremtésére. Print napilap vállalatokból, igazi multi platform hírmédia vállalatokká alakultak.”

Bár a napilapokat most széles körben olvassák minden média platformon, eléréseik és hatásuk mérése továbbra is megragadt a 20. században. A mérések eredménye nagyban függ a terjesztett print példányszám adatoktól és számos, különálló, nem-sztenderdizált digitalis elérés számítási módszertől. Az a kihívás jelenleg  az iparág számára az, hogy meg tudja mérni a napilap tartalmak eléréseit az összes platformon, új mérési módszerrel.

A World Press Trends felmérés 70 ország adatait foglalja magában, lefedve a nemzetközi  piac több mint 90 százalékát. Az adatok összeállítása  egy hatalmas, számtalan országos lapot és hírmédia vállalatot egyesítő társulásnak köszönhető, valamint olyan nemzetközi adatszolgáltatóknak, mint  a: Zenith Optimedia, az IPSOS, a ComScore, és a Pew Research Center, a RAM, vagy az ITU.

newspapers

A felmérés, melyet évente tesznek közzé a nemzetközi sajtó csúcstalálkozóinak alkalmával, az alábbiakat tárta felWPT 2015

A mobil a jövő

– 10 okostelefon felhasználó közül 8 ébredés után, 15 percen belül megnézi telefonját. Harc folyik az olvasóközönség figyelméért és a mobil ennek a harcnak komoly részese.

smartphone users

– Nemzetközi szinten, a fogyasztók átlagosan közel 2,2 órát töltenek mobil médiával, mobilozással naponta (97 percet) és táblagépezéssel (37 percet), melyek összesen 37 százalékát teszik ki a a teljes médiára szánt idejüknek, megelőzve a televíziót (81 perc) az asztali számítógépet (70 perc) és a rádiót (44 perc), illetve a printet (33 perc), derül ki az InMobi mobil média fogyasztási tanulmányából.

smartphone 97 min

– Az applikációk használata közel a felét teszik ki a mobilokkal való lekötődésnek, a vezető média cégek azzal szembesülnek, hogy havi olvasóközönségük 30 százaléka kizárólagosan a mobil platformokról érkezik.

– Most először az asztali számítógépek közönségének száma esik. Az okostelefonok használatára fordított idő meghaladja a számítógépekét az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és Olaszországban. A 25 top amerikai napilap weboldala közül 19 weboldal mobilforgalma megelőzte az asztali számítógépekét legalább 10 százalékkal, a Pew Research szerint. A Newspaper Association of America egyik tanulmánya szerint azoknak a száma, akik csak mobil eszközöket használnak a napilapok digitális tartalmainak fogyasztására 53 százalékkal növekedett 2015 márciusára, az elmúlt év azonos időszakához képest.

„Új bevétel témában, az elmúlt tíz évben folyamatosan a mobil évéről beszéltünk – mondta Mr. Kilman. Most végre valóban megtörtént. 2014-ben, az asztali számítógépen való internet használat csökkent a mobil javára, illetve a mobil applikáció használat egyre inkább meghatározó az összes digitális média aktivitás között az USA-ban.”

A print forgalom keleten felkel, és nyugaton lenyugszik

A digitális forgalom nő

– Világszerte közel 2,7 milliárd ember olvas print napilapot, több mint 770 millió asztali digitális platformon. Mindennek ellenére növekvő számú bizonyíték van arra – azokból az országokból, ahol fejlett és stabil mérések működnek – hogy a print és a digitális együtt növeli a napilapok olvasóközönségét világszerte. Ausztrál adatok mutatják például, hogy a felnőtt lakosság közel 86 százaléka olvas napilapot valamilyen platformon. Az Egyesült Királyságban ez az adat 83 százalék. Chilében közel 82 százalék.

– A print példányszám emelkedett 6,4 százalékkal nemzetközi szinten 2014-re az előző évhez képest, öt év alatt az emelkedés 16,5 százalék. Ez nagyban, az Indiában és más ázsiai piacokon történő emelkedések eredménye; a napilap ágazat még mindig Indiában a legegészségesebb a világon. A naprakész adatok melyek Indiából érkeznek jelentősen befolyásolták a globális képet, ez részben a növekvő számú indiai kiadványoknak köszönhető.

A terjesztett példányszámok változása régiónként

daily print circulation change

– A terjesztett példányszám 9,8 százalékkal nőtt Ázsiában 2014-ben az előző évhez képest, 1,2 százalékkal a Közel Keleten és Afrikában; csökkentek 0,6 százalékkal Latin Amerikában, 1,3 százalékkal Észak Amerikában, 4,5 százalékkal Európában és 5,3 százalékkal Ausztráliában és Óceániában. 5 év alatt a napilap példányszám 32,7 százalékkal emelkedett Ázsiában, 3,7 százalékkal a Közel Keleten és Afrikában és közel 3 százalékkal Latin Amerikában; 8,8 százalékkal Észak Amerikában; 21,3 százalékkal Európában és 22,3 százalékkal Ausztráliában és Óceániában.

– Az érett piacokon a lapok stratégiákat adoptálnak annak érdekében, hogy több bevételre tegyenek szert kevesebb előfizetővel is. Ezek magukban foglalják az eladási ár emelkedését illetve a költségek csökkentését is azáltal, hogy csökkentik a megjelenés gyakoriságát. Ezek a gyakorlatok azonban azzal a kockázattal járnak, hogy bevételeik növeléséért cserébe elidegenítik olvasóközönségük néhány szegmensét.

– A fizetett, digitálisan terjesztett példányszám 56 százalékkal emelkedett 2014-ben és több mint 1.420 százalékkal az elmúlt öt évben, a PwC szerint. Egy tíz országot magában foglaló a Reuters Instutue Digital által végzett News Report felmérésben, tízből egy ember azt nyilatkozta, hogy fizet a digitális tartalomért. Az arányok a brazil 22 százalék és az egyesült királysági 7 százalék között mozognak.

A print még mindig jövedelmező

– Globálisan a napilapok összbevételeinek 93 százaléka még mindig a printből származik és a print továbbra is meghatározó bevételi forrás marad még sok-sok évig. Ugyanakkor a lapok világszerte egyre innovatívabbak, rengeteg erőt fektetnek a kétdimenziós modellből a multi dimenziós modellre való áttérésbe.

– Miközben a digitális hirdetések kis szeletét képezik a teljes napilap bevételeknek, továbbra is meghatározó emelkedést mutatnak, 8 százalékos növekedést 2014-ben és 59 százalékot öt év alatt, a PricewaterhouseCoopers szerint. A fő haszonélvezői a digitális költéseknek azonban továbbra is a közösségi média és a tech. cégek. A Google rendelkezik a legnagyobb részesedéssel, 38 százalékkal (USD 19,3 milliárd) a digitális bevételekből. A Facebook 10 százalékot tudhatott magáénak 2014-ben és ő a legfőbb címzettje a teljes digitális megjelenítésű és mobil megjelenítésű hirdetési bevételeknek is.

A TV kapta a legnagyobb falatot a hirdetésekből, de az internet és a mobil is részesedik

share of global ad spend

– A televízió továbbra is a legnagyobb részese a globális hirdetési bevételeknek, éppen csak 40 százalék alatt. Őt követi az asztali számítógépes és a mobil internet több mint 24 százalékkal, a napilapok 15 százalékkal, a magazinok 7,3 százalékkal, az outdoor és a rádió közel 7 százalékkal és a mozi fél százalékkal.

 

– A printhirdetések világszerte estek 5,17 százalékkal 2014-ben az egy évvel korábbihoz képest és 17,51 százalékkal öt év távlatában. Az 1990-es évekbeli indulása óta az Internet hirdetések (az asztali számítógépes és mobil) száma meghatározóan nőtt a print rovására.

A print napilap hirdetések régiónként 2010-2014

newspaper print advertising

– A print napilaphirdetések nőttek 4,86 százalékkal Latin Amerikában 2014-ben, az egy évvel azelőttihez hasonlítva és 2,21 százalékkal a Közel Keleten és Észak Amerikában. Zuhantak azonban minden más régióban: 6,54 százalékkal Ázsiában és a csendes óceáni régióban, 7,5 százalékkal Észak Amerikában és 5,01 százalékkal Európában. Öt év alatt a print napilaphirdetések nőttek 27,68 százalékkal Latin Amerikában. Estek 28,22 százalékkal Észak Amerikában 23,1 százalékkal Európában, 22,11 százalékkal a Közel Keleten és Afrikában és 7,3 százalékkal Ázsiában és a csendes óceáni régiókban.

– Az internetes költések megelőzték a napilapokban és a magazinokban költött teljes reklámköltést 2014-ben. Tíz év alatt az internet hirdetések részesedése a teljes globális költésből 4 százalékról 24 százalékra emelkedett. Ugyanebben az időszakban a napilapok részesedése a globális költésből a felére csökkent 30 százalékról 15 százalékra, miközben a magazinok visszaestek 13 százalékról 7,3 százalékra.

Napilapok digitális hirdetési bevételei 2010-2014

newspaper digital advertising revenues

– A napilapok digitális hirdetési bevételei nem helyettesítik a magas hozamú print bevételeket, de meghatározóan nőnek. A napilapok digitális hirdetései 8,5 százalékkal nőttek 2014-ben és közel 60 százalékkal öt év alatt.
(BrandTrend)