Kategória: Hír és Kutatás.

2015 első negyedévében a teljes népesség naponta átlagosan 5 óra 7 percet töltött a tévékészülékek előtt, 4 perccel kevesebbet, mint az előző év ugyanezen időszakában.

Egy főre jutó napi tévénézési idő (Forrás: Nielsen Közönségmérés)

tv nezesi ido

A 4-17 éves gyerekek tévénézéssel töltött ideje 3 óra 16 perc volt, a 18-49 éves korcsoporté pedig 4 óra 17 perc, ami az előbbi korcsoport esetében 9 perces, az utóbbinál pedig 4 perces csökkenést jelent 2014 ugyanezen időszakához képest. Az 50 évesek és idősebbek átlagosan 6 órát és 45 percet töltöttek a televízió előtt, 2 perccel kevesebbet, mint egy évvel korábban.

Az időeltolásos tévénézésre (Time-shifted Viewing, TSV) irányuló kutatások szerint a teljes népesség a napi tévénézéssel töltött idejének 1.0%-át, azaz átlagosan 3.1 percet fordított időben eltolt televíziós tartalom fogyasztására 2015 első negyedévében.
A 4-17 és a 18-49 éves korosztály a tévénézésre fordított idejének 1.3%-át töltötte késleltetett tévés tartalom fogyasztásával, míg az 50 év felettieknél ez az arány mindössze 0.8% volt.

2015 első negyedévében az általános szórakoztató csatornák részesedése 19.0%-ról 20.2%-ra nőtt, de szintén az időszak „nyertesei” között vannak a filmcsatornák is, melyek közönségaránya 0.6 százalékponttal 9.6%-ra emelkedett tavalyhoz képest. Az ismeretterjesztő csatornák 5.8%-os aránya 0.7 százalékpontos növekedést jelentett, a hírcsatornák pedig 4.2%-ról 4.7%-ra növelték részesedésüket.

A közszolgálati csatornák közönségaránya 14.8% volt, míg az országos kereskedelmi csatornáké 26.6% (RTL Klub + TV2), amely mindkét esetben 1 százalékpontos csökkenést jelent. A gyerekcsatornák közönségaránya 4.5%-kal, a zenecsatornák és a sportcsatornák egyaránt 2.5%-kal, az életmódcsatornák pedig 2.0%-kal járultak hozzá a napi tévénézéshez 2015 első negyedévében, amely nagyjából stabilnak mondható 2014 ugyanezen időszakához viszonyítva.

Csatornatípusok közönségaránya (Forrás: Nielsen Közönségmérés)

kozonseg arany

A sugárzási időből és műsorfogyasztásból való részesedések az egyes műsortípusok esetében eltérően alakultak. A vizsgált időszakban a mozifilm műsoridőből való részesedése 11%-os volt, míg a műsorfogyasztás 17%-át tette ki. A sugárzáshoz képest több mint háromszoros arányban fogyasztották a „hírek, aktuálpolitika, gazdaság” tematikájú műsorokat, és ez az arány majdnem kétszeres volt az „információs” műsortípusok esetében is. Ellenkező irányú az eltérés a sporttal, zenével, művelődéssel, tudománnyal, kultúrával kapcsolatos valamint a reklámokat, műsorajánlókat is tartalmazó „egyéb” műsortípus esetében.

Műsortípusok sugárzása és fogyasztása (Forrás: Nielsen Közönségmérés)

sugarzas_fogyasztas

A napi fogyasztási cikkek (FMCG termékek) hirdetési rangsorában az első helyre a „szeletes csokoládé” került, második a „puding, tejalapú desszert”, a harmadik helyen pedig a „fogkrém” termékosztályának televíziós hirdetései állnak az első negyedéves, teljes népességre vonatkozó összes GRP alapján. (Az FMCG termékek körébe jelen kutatásban a babaápolás, az élelmiszer, az élvezeti cikk, a háztartási cikk és a szépségápolás szektorok tartoznak.)

FMCG top termékosztályok GRP alapján (Forrás: Nielsen Közönségmérés)

fmcg(BrandTrend)