Kategória: Kutatás.

Ezenkívül gyakorlatias képzésre vágynak, és arra, hogy csapatban is megtanuljanak működni, gondolkodni. A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola (BKF) „Mire vágyik a főiskolás?” ranglistája következik.

Gondolkodni. Kreatívan gondolkodni.

A friss felméréséből az derült ki, hogy a megkérdezett hallgatók majdnem 90 %-ának nincs olyan felmenője, akinek hasonló a szakmája, mint amit jelenleg ő tanul. Alig látni tehát generációkon átívelést. Ennek egyik oka, hogy rettentően felgyorsult az új szakmák kialakulása, elég példának a kommunikációs területet említeni: hol volt még pár éve mondjuk a „social media manager” vagy a „digitális marketinges”? „Azt persze nem tudja senki, hogy mi várható öt év múlva, hogy mely szakmák lesznek keresettek 2020-ban, vagy hogy milyen újak alakulnak majd ki a következő években, de egy dolog biztos: a kreativitás, a gyors helyzetfelismerés és alkalmazkodás elengedhetetlen lesz.” – mondja Dr. habil. Vass László, a BKF rektora.

Menjek vagy maradjak?

A felmérés szerint a hallgatók fele tervezi, hogy hazai tanulmányai után külföldön vállal majd munkát. Arányuk a turizmus-vendéglátás szakosok körében a legmagasabb, közülük háromból ketten is mennének. A szakértők szerint ráadásul a külföldi munkavállalás iránti kedv a közeljövőben még inkább nőni fog. Akár más országban, akár itthon – mondjuk, egy multinacionális környezetben – szeretne majd valaki friss diplomásként helytállni, aktív nyelvtudásra biztosan szüksége lesz. Tisztában vannak ezzel a hallgatók: a BKF-esek kiemelték, hogy egy középfokú nyelvvizsga megszerzése nekik kötelező, és a tanulmányi idő alatt minimum egy tárgyat idegen nyelven kell hallgatnia mindenkinek. De a főiskola nem csak kér, ad is: például külföldi ösztöndíj-lehetőségeket vagy ingyenes nyelvórákat. Az aktív hallgatók egyébként nem meglepő módon az angolt ismerik a legjobban: a nyelvet saját értékelésük szerint jól vagy nagyon jól beszélők aránya 70,2 %. A válaszadó főiskolások több mint fele két idegen nyelven is tud valamilyen szinten.

A gyakorlat veri az elméletet

Érdekes adat az is, hogy a hallgatók kétharmada már dolgozik a főiskolai tanulmányai mellett, ami látványos emelkedés a 2013-as (57,9 százalék) és 2012-es (53,7 százalék) adatokhoz képest. A fiatalok a magas fordulatszámon pörgő, gyorsan változó világhoz igazodva azt szeretnék, hogy amit ma elméletben megtanulnak, azt holnap már élesben ki is próbálhassák.

Egyedül nem megy

A hallgatók – saját meglátásuk szerint – kiemelkedően jól tudnak önállóan munkát végezni és kitartóak. Azt vallják, hogy ahhoz, hogy a vágyott munkahelyet megszerezzék majd, a problémamegoldás és a csapatban való munkavégzés képessége a legfontosabbak. Éppen ezért szívesen veszik, ha rendszeresen találkoznak tréningekkel, vagy olyan projektfeladattal a főiskolai évek alatt, ahol modellezik a gazdasági életet, és ahol csapatban, kollaborációban kell együtt dolgozniuk.

A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola friss felmérésének eredményei a 2013/14 második szemeszterében, online felvett adatrögzítésen alapulnak. A felmérésben 754, a BKF-en tanulmányaikat folytató alap- illetve mesterszakos hallgatót kérdeztek meg, hogy válaszaik segítséget nyújtsanak a „kívül” és a „belül” összehangolásához, azaz közelebb kerüljön egymáshoz a felsőoktatás utáni élet és az iskolapad, másképp fogalmazva, hogy a felsőoktatási képzés még jobban alkalmazkodhassanak a hallgatók gondolkodásmódjához és a mai munkaerő-piaci igényekhez.
(BrandTrend)