Kategória: Kutatás.

Noha a hazai kiskereskedelem forgalmából még csak 3 százalékos szeletet hasít is ki az online kereskedelem, mégis egy dinamikusan növekvő területről van szó. A növekedés okai között olyan tényezők szerepelnek, mint hogy egyre több új vásárló lép az online piacra, aki vásárolt korábban, és most egyre gyakrabban teszi ezt. Az egy vásárlásra elköltött összegek változását nagyban befolyásolja a külföldi webshopokban elköltött pénz nagyságrendje.

A ma Magyarországon online valaha vásárlók aránya 79 százalékra tehető a 18-49 éves, hetente internetező korosztályban (2012-ben 74 százalék, míg 2013-ban 76 százalék volt). Az interneten havonta vásárlók aránya 28 százalék, amely érték nem nőtt tavaly óta. Nőtt viszont a havonta online vásárlók és egyben elektronikusan is fizetők aránya 24 százalékra a tavalyi 20 százalékról. Úgy tűnik, csökken a fogyasztók aggodalma a készpénzmentes fizetésekkel kapcsolatban.

Az online vásárlók megoszlása a 18-49-es korosztályban, valamint a férfiak és nők körében, 2014 (az adatok százalékban kifejezve) Forrás: Digital Connected Consumer 2014, GfK

18-49

Férfiak

Nők

Online vásárlók

79

80

78

Havonta online vásárlók

28

31

25

Havonta online vásárlók, akik elektronikusan fizetnek

24

28

21

A GfK legfrissebb, Digital Connected Consumer (DCC) tanulmánya szerint az amúgy online vásárlók 20 százaléka szokott legalább alkalmanként külföldi oldalakról vásárolni és 7 százalékuk többnyire a külföldi oldalakon vásárol és egyáltalán nem a hazai oldalakat preferálja. Négyből három külföldi oldalakon vásárló fő indoka az, hogy a külföldi oldalakon kedvezőbb árakat lehet elérni, míg háromból kettő külföldön vásárlónak a szélesebb választék, vagyis a Magyarországon nem elérhető termékek köre a fontos.

Az online vásárlók többsége, még mindig inkább a hazai webshopokat részesíti előnyben, ennek hátterében leginkább a kockázatminimalizálást, mint indokot lehet felfedezni. A hazai online boltokban vásárló minden második fogyasztónak a hazai garancia, illetve annak érvényesíthetősége fontos, továbbá minden negyedik hazai webáruházban vásárló tart a nem forintban történő fizetéstől. Az online vásárlók egyharmadának gondot okoz az idegen nyelvek aktív használata, azt mondják, hogy nem beszélnek (elég jól) idegen nyelveken ahhoz, hogy külföldi oldalról vásároljanak. A hazai vásárlással kapcsolatban említett másik előny, hogy a csak itthonról vásárlók egyharmada úgy érzi, gyorsabban megkapja a megrendelt árut.

Teaser E-Commerce

A kutatás alapján úgy látszik, mind a férfiak, mind a nők közel egyforma arányban vásárolnak hazai, illetve külföldi oldalakról.

A két nem között azonban van néhány szembetűnő különbség. A férfi és a női vásárlók között jelentős különbségek mutatkoznak az online vásárlás és költés tekintetében: míg a férfiak jellemzően nagyobb értékben vásárolnak, a nők több vásárlási alkalmat „produkálnak”. Az egy vásárlásra eső átlagköltés a férfiak esetében eléri a 15.700 forintot, a nőknél ez az érték 10.500 forint. Ugyanakkor a vizsgált időszakban egy átlag nő közel 10 százalékkal többször vásárolt, mint egy átlag férfi. A nők hajlamosabbak másnak vásárolni szívességből és ajándékot, mint maguknak, míg a férfiak jelentősebb arányban vásárolnak saját maguknak.

A top10 kategória, amelyet a 18-49 éves korosztály inkább online vásárol, mint üzletben, 2014 (az adatok százalékban kifejezve) Forrás: Digital Connected Consumer, GfK

Könyv

33

Üdülés, utazás

27

Biztosítás

26

Színház-, mozi-, koncertjegy

26

Telekommunikációs eszközök, kiegészítők

25

Számítástechnikai eszközök, kiegészítők

23

Melegétel rendelés

23

Mobiletelefon feltöltés

22

Repülőjegy

20

Fotókidolgozás, előhívás

19

Az online vásárolt termékek toplistáját a kulturális termékek vezetik, úgymint CD, könyv, színház- vagy mozijegy, ezeket szorosan követik a technológiai újdonságok, úgymint a telekommunikációs és számítástechnikai eszközök és kiegészítők. A szolgáltatások közül azok is jelentősek, amelyek leginkább versenyképes árukkal és az ajánlatok összehasonlításával hódítanak, mint például a biztosításkötés, a repülőjegy-rendelés, vagy akár a melegétel-rendelés.
(BrandTrend)