Kategória: Kutatás.

A kiskereskedelmi forgalom csak Németországban, a Skandináv országokban és a Balti államokban nőtt a tavalyi év folyamán, a dél-európai országokban viszont nem várható tartósan pozitív fordulat a GfK Geomarketing legújabb, az European Shopping Center Trust megbízásából készült tanulmánya szerint. A kutatók úgy vélik, ha az északi országok forgalmi adatai ellenpontozni tudják a nehézségekkel küzdő déli államok forgalmi mutatóit, úgy 1,9 százalékkal bővülhet az európai kiskereskedelem 2013-ban.

Oroszország kiskereskedelmének rendkívül dinamikus fejlődése eredményeképpen most először áll készen arra, hogy Európa legmagasabb kiskereskedelmi forgalmát hozza. Ezzel szemben a dél-európai országokban azonban nem várható tartósan pozitív fordulat.

„Az európai kiskereskedelem újból nagyon eseménydús volt az elmúlt évben” – nyilatkozta Sebastian Müller és Manuel Jahn, a GfK kiskereskedelmi szakértői és a tanulmány szerzői. „Tavaly sokkal hangsúlyosabbá váltak az egyes európai országok és régiók közötti különbségek mint az azt megelőző években. Főleg azokban az országokban, ahol továbbra is megszorító intézkedések domináltak, ahol a fogyasztók nem számíthatnak hazájuk gazdasági fellendülésére és a fizetések emelkedésére, amiből kifolyólag a fogyasztás és vele együtt a kiskereskedelmi forgalom is csökkent. A virágzó és a továbbra is nehézségekkel küzdő európai nemzetek közötti különbség így tovább mélyül.”

A tanulmány egyik következtetése, hogy az adósságválság és a 27 tagország gazdasági fejlődésének bizonytalansága ellenére az európai háztartások rendelkezésre álló, elkölthető jövedelme 2011-ben nőtt, 2012-ben pedig mintegy 9,2 ezer milliárd euro állt rendelkezésre az európai vásárlók fogyasztása céljából. A vizsgált európai országok, valamint Oroszország és Törökország vásárlóereje nagyon eltérő trendet mutat a gazdasági fejlődés mértékétől függően. A legnagyobb növekedési ütem Oroszországban, Norvégiában, az Egyesült Királyságban, a Skandináv országokban és Balti államokban figyelhető meg. Míg Oroszországban és a Balti államokban tényleges gazdasági növekedést láthattunk, az Egyesült Királyság esetében ennél összetettebb a kép: a pozitív mutatók részben a valutaárfolyamok következményei és nem tükrözik London és az ország más területeinek eltéréseit.

Kiskereskedelmi összforgalom*, EU 27, 2012 (€ mrd)

kiekereskedelem_geomarketing_gfk

Forrás: GfK Geomarketing GmbH

A GfK Geomarketing előrejelzései szerint a vizsgált 32 országban a kiskereskedelmi forgalom 1,9 százalékkal növekedhet (€-ban mérve) 2013-ban. Ehhez azonban az szükséges, hogy az északkeleti országok pozitív forgalmi mutatói ellensúlyozni tudják a dél-európai országok romló forgalmi értékeit.
(BrandTrend)