Kategória: Kutatás.

A Nézőpont Intézet Médiaműhely kutatása során a szakértők kimutatták, hogy az összes vizsgált hír 37,5 százaléka magyar politikai tartalommal bírt, amely a TV2, az RTL Klub, az m1, a Duna Televízió és a Kossuth Rádió esti főhíradóinak első negyedéves híreit vizsgálta. A kutatás során a műsorokban megjelent 8954 hírt elemezték kvantitatív módszerrel.

nezopont_hiradok_2013Forrás: Nézőpont Intézet Médiaműhely

Az elemzésből az is kiderül, hogy a magyar politikai tartalommal bíró tudósítások aránya a Kossuth Rádió műsorában volt a legmagasabb (59,7 százalék), míg a legalacsonyabb a TV2-nél (12,8 százalék). A belpolitikai témájú hírek többsége szakpolitikai témát dolgozott fel, míg a második helyen a gazdaságpolitika, a harmadik helyen pedig a pártpolitika állt.

A Nézőpont Intézet Médiaműhely vizsgálta a politikai hírekben megjelenő szereplőket is; megállapításuk szerint a kormányzat álláspontja jelent meg legtöbbször a hírekben (a politikai hírek 24,2 százalékában), majd a Fidesz véleménye (10,6 százalék). Az ellenzéki pártok közül az MSZP hírei jelentek meg leggyakrabban a médiában (7,9 százalék), a Jobbik a második helyen állt (5,8 százalék), míg a Demokratikus Koalíció szerepelt a legkevesebbet az első negyedévben (1,1 százalék). Az elemzésből az is kiderült, hogy a pártok közül a TV2 kivételével minden csatornán a Fidesz kapta a legtöbb megjelenési lehetőséget, míg az említett médiumban az MSZP.

Az első negyedéves hírek vizsgálata kiterjedt a hírek mennyiségére és részletes tematikájára is: a legtöbb tudósítást (1994 darabot) az RTL Klub tette közzé, a legkevesebbet pedig a Duna Televízió (1614 darabot). Arányaiban a legtöbb balesettel és bűnügyekkel foglalkozó hír a TV2 műsorában kapott helyet (az összes hír 41,4 százalékában), a legkevesebb pedig a Duna Televízióban (5 százalék). A kutatás szerint a legtöbb bulvártartalmat a TV2 jelentette meg (az összes hír 17,8 százalékában), míg a Kossuth Rádió számolt be a legkevesebbről (1,2 százalék).

Nézőpont Intézet Médiaműhely szakértői minden negyedévben elkészítik majd a híradóelemzést, hogy a későbbiek folyamán a trendeket is meg tudják vizsgálni; az elemzett médiumok körét pedig akár bővíthetik is.

Nezopont_Intezet_Mediamuhely_Antal_Zsolt
A Nézőpont Intézet Médiaműhely vezetője Antal Zsolt médiakutató, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem adjunktusa. (Fotó: Földesi Máté)

A kutatás teljes anyaga ITT

(BrandTrend)