Kategória: Kutatás.

Az IAB Hungary megbízásából a PricewaterhouseCoopers Magyarország (PwC) végezte el idén is a digitális reklámköltések felmérését, a munkában közreműködött a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének (MAKSZ) Online szekciója.

Az IAB Adex 2012 felmérés átfogó, alapos és kontrollált módszertannal kíván pontos képet adni a digitális reklámköltések alakulásáról.

A hazai piaci folyamatok összhangban vannak az európaiakkal, folyamatos a digitális reklámköltések növekedése.

Itthon továbbra is a display szegmens a legnagyobb. 2012-ben az előző évhez képest a hazai és nemzetközi szereplőket egyaránt magába foglaló szegmens 12%-kal növekedett, a teljes költéshez viszonyított részaránya azonban így kis mértékben csökkent.  A teljes digitális költés növekedéséhez legnagyobb mértékben a továbbra is dinamikusan bővülő search szegmens (search és non-display PPC rendszerek) járult hozzá, ami így nem csupán abszolút értékben, de piaci részarányát tekintve is tovább erősödött. **

A listing szegmens stagnált, azon belül az ár-összehasonlító kivételével a többi alszegmens csökkent.

Az email marketingre fordított költések most először csökkentek, a mobil reklámozás ellenben töretlen dinamikával növekszik. ***

A digitális reklámköltés nagysága, aránya* a reklámtortából

digitalis_reklamkoltes_2012_1

Részletes adatok:

digitalis_reklamkoltes_2012_2

A digitális reklámköltésekre vonatkozó 2012-es net-net adat a Magyar Reklámszövetség reklámköltési összesítésének részeként fog megjelenni.

** Az IAB és a PwC törekszik minden részterületi adatot többkörös ellenőrzés után véglegesíteni (akár önbevallással, akár szakértői becsléssel került meghatározásra), azonban a Search szegmensben ez a többihez képest korlátozottan valósítható csak meg.

*** Változtattunk a mobil reklám költések felmérésén, az ún. mobil direkt (SMS, MMS, stb.) költéseket idén már nem vizsgáltuk, a mobil reklám kategória pedig kizárólag a mobil display és mobil search költéseket tartalmazza.

A felmérés piaci szereplők önbevallásán és szakértői becsléseken alapul.

Display: önbevallás és szakértői becslés (globális szereplők)
Search: önbevallás és szakértői becslés
Listing: szakértői becslés
Email: önbevallás és szakértői becslés
Mobil: önbevallás és szakértői becslés (mobil search)
Adatszolgáltatásban 30 médiacég és sales house, 20 ügynökség és több tucat piaci szakember vett részt.

Szegmens adatok:

digitalis_reklamkoltes_2012_szegmensek

Digitális reklámköltések megosztása:

digitalis_reklamkoltes_2012_megoszlas

A display szegmens változása:

digitalis_reklamkoltes_2012_display

A search szegmens változása:

digitalis_reklamkoltes_2012_search

A listing szegmens változása:

digitalis_reklamkoltes_2012_listing

A listing alszegmensek változása:

digitalis_reklamkoltes_2012_listing_alszegmensek

Az email szegmens változása:

digitalis_reklamkoltes_2012_email

Az mobil reklám szegmens változása:

digitalis_reklamkoltes_2012_mobil

Szezonalitás*:

digitalis_reklamkoltes_2012_szezonalitas

 

Net vs net-net:

Az IAB Adex reklámköltést vizsgál, ehhez a „net” áll legközelebb

Az Adex metodikája lehetővé teszi, hogy net-net adatot is szolgáltasson:

2012-ben a net-net digitális reklámköltés 33,6 md Ft-ra tehető.
Fontos:
A digitális költések jelentős részénél nem értelmezhető a „net vs net-net” (pl. search jelentős része),
ennek megfelelően eddig is csak a releváns szegmensekben alkalmazták a net-re emelést (pl. display – ügynökségi költések).

Melléklet: display módszertan:

digitalis_reklamkoltes_2012_melleklet

(BrandTrend)