Kategória: Kutatás.

Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat november-decemberi felmérése.

A magyar mutató most 7 ponttal alacsonyabb, mint a harmadik negyedévben mért 37-es index. Előtte, a 2011. második negyedévi, májusi felmérés 43 pontos eredményével megelőztük Portugáliát és az akkor sereghajtó Görögországot.

Az indexet a fogyasztók személyes pénzügyi helyzetére, illetve országukban a munkahelyi kilátásokra vonatkozó véleménye, valamint a jelen időszak vásárlás szempontjából való megítélése alapján számítják. Matematikailag 0-200 pont közé eshet az index. Ahol 100 pont fölé kerül, ott optimista a fogyasztói közhangulat, míg 100 alatt inkább pesszimista.

Magyarországon az index három összetevője közül viszonylag legkedvezőbb a helyzet az anyagiaknál: A harmadik negyedévi 13 százalékkal szemben, legutóbb a megkérdezett magyarok 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. "Nem olyan jó", vélekedett 37, illetve "rossz", mondta 51 százalék. További 3 százalék nem tudta eldönteni.

Hazánkban a munkahelyi kilátásokat, szintén az előttünk álló tizenkét hónapban a válaszadók közül senki sem tartja kitűnőnek, és csak 2 százalék jónak. Nem olyan jó 22, míg rossz 74 százalék szerint. "Nem tudom" – mondta 2 százalék.

"Tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel arra, hogy megvásárolja, amit szeretne és amire szüksége van?" A kérdésre a magyar megkérdezettek közül szintén senki sem válaszolta, hogy kitűnően alkalmas a jelenlegi időszak, 7 százalék szerint pedig jó. Viszont 36 százalék úgy látja, hogy nem olyan jó, 55 szerint pedig rossz. További 2 százalék nem tudta eldönteni.

"Amíg Európa nehéz gazdasági körülményei 2011 második negyedévében újra sebezhetővé és törékennyé tették a piacokat globálisan, addig a negyedik negyedév legpozitívabb híreinek egyike a világ két legnagyobb gazdaságából, az USA-ból és Kínából érkezett, ahol a bizalom szintje visszaugrott a 2011. első negyedévire – jelentette ki a felmérés eredményeivel kapcsolatban Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője.

Azzal kapcsolatban, hogy az Európában vizsgált 27 ország közül 24 piacán csökkent a fogyasztói bizalom, a harmadik negyedévhez viszonyítva, Dr. Bala megállapítja:
"A régió adósságválsága, valuta-problémák és Olaszország politikai, gazdasági bizonytalansága sokkoló hullámokat indítottak el az egész földrész, valamint a nemzetközi pénzpiacok irányába. Az eurózóna válsága, továbbá a szükséges új megszorítások befolyásolják a nagy európai gazdaságok helyzetét az év kezdetén, és a munkahelyi mellett a személyes pénzügyi kilátások törékenyek, sebezhetők maradnak az év hátralévő részében."

A fogyasztói bizalom a felmérés eddigi hat éve alatt legalacsonyabb mutatóját érte el 2011. negyedik negyedéve során, a következő nyolc országban: Magyarország mellett Belgium, Csehország, Horvátország, Írország, Olaszország, Portugália és Spanyolország.

Európában a legnagyobb bizalmi indexet a következő országokban mérte a Nielsen: Norvégia 98, Svájc 92, Ausztria 90, Dánia 89, Svédország 88, Németország 87, Hollandia 85, Oroszország 84 pont.

Globálisan a fogyasztói bizalom a vizsgált országok csaknem kétharmadában csökkent, azaz 56 ország közül 35-ben, ha a két legutóbbi negyedévet hasonlítjuk össze. Tizenkét országban regisztrált a Nielsen növekedést, míg kilencben változatlan maradt a mutató.

Világszerte a fogyasztók több mint fele (52 százaléka) jónak vagy kitűnőnek tartja személyes pénzügyi helyzetét, a 2012. évet tekintve. Arányuk a harmadik negyedévi 50 százalékhoz viszonyítva emelkedett. Viszont 65 százalék szerint
a jelenlegi időszak nem igazán alkalmas arra, hogy megvásárolja, amit szeretne vagy amire szüksége van. Az ő arányuk 1 százalékponttal nagyobb, az előző negyedével szemben.

"Általában a fogyasztók továbbra is visszafogottan adják ki a pénzüket, és  óvatosak maradnak 2012 első felében" – kommentálja a trendeket Dr. Bala. "Annak ellenére, hogy a fogyasztók személyes pénzügyi helyzetük alakulásánál  bizakodóbbak lettek, még mindig vonakodnak költeni, különösen Nyugaton. A Közép-Keleten növekvő feszültségek és hatásuk az üzemanyag árakra nyugtalaníthatja a világ fogyasztóit, és zavarhatja vásárlási terveiket."

Regionálisan Észak-Amerika könyvelheti el a bizalom legnagyobb, 5 százalékpontos növekedését 84-re, főleg azért, mert jelentősen javultak a következő évre vonatkozó személyes pénzügyi kilátások. A legoptimistább országok között továbbra is dominál Ázsia/Óceánia 99, valamint Latin-Amerika 98 pontos index-szel. Egy ponttal, 95-re csökkent Közép-Kelet/Afrika régiós átlaga. Európa három év legalacsonyabb átlagos bizalmi mutatóját érte el legutóbb; 71 pontot.

A világ legoptimistább piaca India, immár a nyolcadik egymást követő negyedévben, 122 ponttal. Az előző negyedévhez képest 1 pontos növekedéssel. Utána a sorrend: Indonézia és Fülöp-szigetek (117-117), Szaúd-Arábia (113), Brazília (112), Kína (108).

Fogyasztói bizalmi index a felmérés kezdete óta globálisan átlagosan és Magyarországon. Q1, Q2, Q3, Q4 az adott év negyedévének sorszámát jelenti.

fogyasztoi_bizalmi_indx_nielsen
Forrás: Nielsen piackutató vállalat

(BrandTrend)