Kategória: Kutatás.
Az éves eladás közel fele szeptember-decemberre koncentrálódik. Tavaly az  utolsó négy hónapban a gyógyszertárak megfázás elleni, recept nélküli termékekből 6 milliárd forint bevételt ért el, ami 19 százalékkal haladja meg az előző évi hasonló periódusét – tájékoztat Osztoics Bernadett, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója.
"Mennyiséget tekintve a legutóbbi szeptember-december eladásai 5 millió csomagolási egység felett mozogtak, és ezzel plusz 12 százalékot regisztráltunk, a tavalyelőtti hasonló időszakhoz viszonyítva."
A patikák forgalmán belül leginkább a torokfertőtlenítők és köptetők forgalma emelkedett. Előbbi szegmensben sikeres, új márka jelent meg a kínálatban, köptetőknél inkább a már piacon lévő márkákból adtak el többet. Múlt év szeptember-decemberben a patikán kívüli forgalom részaránya nem haladta meg a 2 százalékot a megfázás elleni OTC termékek piacán. A kategória patikán kívüli értékesítése nőtt, értéket tekintve 9 százalékkal. Négy hónap eladásai közelednek a 100 millió forinthoz. 
Osztoics Bernadett rámutat, hogy a gyógyszertárakban legkeresettebb általános megfázás elleni készítmények piacrésze értéket tekintve 45 százalékról 42-re csökkent, négy hónap összehasonlításában. A köptetők részaránya 30-ról 31 százalékra, a torokfertőtlenítőké pedig 20-ról 22-ra változott. A köhögéscsillapítók mutatója stabilan 5 százalék. 
Figyelemre méltó, hogy a patikán kívüli eladásnál értékben a köptetők érték el a legnagyobb piaci részesedést, 41 százalékot, tavaly az utolsó négy hónapban. A torokfertőtlenítőknél 40 százalékot regisztráltak a piackutatók.
Az átlagárak patikákban kisebb, patikán kívül nagyobb mértékben emelkedtek, egyik évről a másikra. A megfázás elleni OTC termékek mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára gyógyszertárakban, legutóbb szeptember-decemberben, csomagolási egységenként 1 080 forint. Ez 6 százalékkal magasabb, mint az előző évi hasonló időszakban. Ugyanakkor patikán kívül 1 180 forintot regisztrált a Nielsen, ami 11 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi, mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagárat. 

nielsen1

Kiszerelések között patikákban, értéket tekintve a tabletta vezet a legutóbbi adatok szerint (42 százalékos piacrésszel), a por (25%) előtt. Utánuk következik a szirup (18%). folyadék és granulátum (6%-6%), továbbá kapszula (3%).

nielsen2
(Nielsen)