Kategória: Kutatás.

Többek között ezt tárta fel a Nielsen piackutató vállalat 54 országban, köztük Magyarországon végzett felmérése.

"A recept nélkül elérhető szereket az európai átlagnál (83 százalék) is többen használják Magyarországon (a megkérdezettek 85 százaléka). S a magyar válaszadók 57 százaléka nem változtat vásárlásain. Sőt, további tizenkét százalékuk többet szándékozik venni, mint eddig." – tájékoztat Osztoics Bernadett, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója.

Akik a következő évben kevesebbet szándékoznak költeni vény nélkül kapható gyógyszerre vagy gyógyhatású készítményre, legnagyobb arányban hagyományos, természetes gyógymódokhoz fordulnak (31 százalék) vagy olcsóbb termékre váltanak (18). A takarékoskodás további iránya, hogy kevesebb recept nélkül kapható terméket vesznek (16). Az eddigi vásárlók egy része inkább orvoshoz megy, ha nem jól érzi magát (7).

Világszerte továbbra is nagy növekedési potenciállal rendelkeznek a recept nélkül kapható gyógyszerek és gyógyászati készítmények, állapítja meg a Nielsen kutatási jelentése.

A fogyasztók ugyanis a recesszió időszakában tapasztalták: a készítmények árai nem annyira magasak, hogy személyes kiadásaikat jelentősen befolyásolnák. Ezzel kapcsolatban Osztoics Bernadett rámutat: "Mind a fejlett, mind a fejlődő országok fogyasztóinak egyre nagyobb része gondolja, hogy túl nagy kockázatot vállal, ha elhanyagolja az öngyógyítást és a betegség-megelőzést. Ugyanakkor egészségpolitikai kérdés is, hogy az emberek enyhe, múló panaszaikra hogyan reagálnak. Orvoshoz fordulnak, ami az állam számára igen költséges. Ha azonban hatékony tájékoztatást kapnak ahhoz, hogy vény nélküli szert vásároljanak, akkor annak használatával segítenek magukon. Ha a személyes jövedelmekben növekszik a szabadon elkölthető rész, akkor abból a vény nélkül kapható gyógyszerekre és gyógyhatású készítményekre is többet adnak ki."

Világszerte a recept nélkül kapható gyógyhatású készítmények és gyógyszerek forgalma tavaly 4,7 százalékkal emelkedett az előző évhez képest, és meghaladta a 95 milliárd dollárt, becslések szerint. Kiemelkedően, 24 százalékkal nőtt a fogyasztás Oroszországban, és 10 százalékot meghaladóan Brazíliában, Dél-Afrikában, Indiában és Törökországban.

A természetes, hagyományos gyógymódok népszerűsége hazánkban kiemelkedő. Használóik 31 százalékos arányát csak a lettek (42), románok (39), észtek (36), oroszok és ukránok (34-34) múlják felül. (Az európai átlag 22 százalék).

A kutatásban külön kérdés vonatkozott a vitaminokra és étrend kiegészítőkre. Használatukban Európa-rekorderek vagyunk: A válaszadó magyarok 86 százaléka használja ezeket a készítményeket. (Számarányuk azt is jelzi, hogy sokan az étrend kiegészítőt illetve vitaminokat nem sorolják a gyógyhatású készítmények közé).

Figyelemre méltó, hogy honfitársaink több mint fele (53 százaléka) alkalmanként Interneten keresztül vásárol vitamint vagy étrend kiegészítőt. Ez szintén a legmagasabb európai arány. Földrészünkön ugyanis az átlag 34 százalék.

Soha nem vásárol a neten vitamint vagy étrend kiegészítőt a magyarok 43 százaléka. Az európai átlag ennél magasabb, – 60 százalék.

A következő tizenkét hónap során, a pénzügyi válság hatására változtat ön vásárlási szokásain a vény nélkül kapható gyógyszerek és gyógyhatású készítményekkel kapcsolatban? Az igennel válaszolók aránya néhány európai országban. A válaszadók százalékában.

gyogyszer_nielsen_1
Forrás: Nielsen piackutató vállalat

A következő tizenkét hónap során főleg miben változtat a vény nélkül kapható gyógyszerek és gyógyhatású készítmények használatánál? A válaszadók százalékában.

gyogyszer_nielsen_2
Forrás: Nielsen piackutató vállalat

(BrandTrend)