Kategória: Kutatás.

A változás oka, hogy vannak olyan csatornák, melyek a vizsgált időszak részét vagy egészét alapul véve lemondták a Szpot adatbázis előfizetését, vagy éppen előfizettek arra.  A teljes piacot tekintve minden vizsgált mutató növekedést mutat.

A fentiek okán az elemzésben kétféle adatot fogunk összehasonlítani 2009 és 2010 első féléveiben: a teljes piac változását, illetve külön azokat a csatornákat, amelyek mindkét félévben az adatbázisban voltak (azonos csatornák).

Teljes piac
A teljes piacot tekintve minden vizsgált mutató növekedést mutat. 2010 első hat hónapjának összegzett adata 2009 első hat hónapjához képest a megjelenések számában másfélszeres, a blokkok számában és a sugárzott hossz tekintetében is néhány százalék híján 50%-os. Listaáras költésben a növekmény 15%. Lássunk néhány összesítő adatot 2010 első félévére, a teljes piacot alapul véve:

– Az eddig megszámolt hirdetések összege 1 406 861 darab. Ez várhatóan 3 000 000 körül lesz év végén.
– A sugárzott reklámidő 9600 órát tesz ki, ami 400 napnyi folyamatos reklámsugárzást jelentene.
– Az egy főre jutó napi reklámnézési idő a teljes lakosságot (9 218 000 fő) alapul véve 21 perc 17 másodperc, az ötven fölötti korosztályban egy perc híján fél óra.
– Egy reklámblokkban átlagosan 5,1 darab hirdetés szerepel, egy reklámfilm átlagos hossza 25 másodperc.
– Eddig 3 699 féle szpot került adásba, ebből 2 642 volt olyan, ami 2001. január 1. óta még egyszer sem szerepelt, azaz új reklám.
– Az egyes reklámfilmek átlagos megjelenésszáma 380, de 143 olyan reklámmal is találkoztunk, amit csak egyszer sugároztak.
– A leggyakrabban adásba kerülő hirdetés egy gyógytermék, mégpedig a „Nurofen Forte drazsé” 25 másodperces reklámja, ami eddig 11 000-szer (!) volt adásban, 15 különböző csatornán, az első félév négy hónapjában. Ezt a szpotot egy „átlag” honfitársunk (a teljes népességből) eddig átlagosan 19-szer látta.

Azonos csatornák
Ha a két időszak azonos csatornáit vizsgáljuk, a növekedés akkor is látható: a hirdetések száma 14,9%-kal több, a blokkok száma 6,4%-kal, az összesített reklámhossz 12,2%-kal lett nagyobb, a listaáras költés pedig 4,6%-kal nőtt.

A növekedés oka az azonos csatornák adatainak részletes elemzésekor derül ki: amíg a közszolgálati csatornákon 19 594 darabbal csökkent a megjelenések száma, addig a kereskedelmi csatornákon 151 800-zal nőtt. A három földi sugárzású csatorna 4565 darabbal kevesebb hirdetést sugárzott, ugyanakkor a tematikus kábelcsatornák 136 768 darabbal többet.

nielsen_spot_1

A tematikus kábelcsatornákon vetített szpotszám átlagosan 6 512 darabbal növekedett, és bár volt köztük olyan csatorna, amelyiken csökkent, de olyan is, amelyik 28 929-cel több reklámot sugárzott 2009 első hat hónapjához képest, ami több mint kétszeres növekedés a tavalyi esztendő ugyanilyen időszakát alapul véve.

A 2010 első félévében újként megjelent reklámok száma 2 642 darab. A legtöbb addig nem sugárzott hirdetés (13,6%) elsején jelenik meg, míg a legnagyobb aránnyal bíró naptípus a hétfő 45,0%-kal. Volt olyan nap, amikor 86 darab új reklám jelent meg, de kettő olyan is, amikor egy sem.

nielsen_spot_2

Cégünk Szpot adatbázisa minden egyes reklámfilmet besorol egy termékfába, így a hirdetett termékről szektor, kategória, termékosztály, hirdető és márka szerinti besorolás is elérhető. A két félév teljes piacának összehasonlításakor az derül ki, hogy továbbra is az élelmiszer – gyógytermék – szépségápolás trió vezet, melyek közül az élelmiszer és a szépségápolás növelte részesedését, a gyógyterméket hirdető reklámok aránya pedig kicsivel csökkent, de még így is megőrizte tavalyi második helyét. A háztartási cikk és a telekommunikáció az előző esztendő hasonló időszakához képest helyet cserélt. A piac koncentráltságát jelzi, hogy az öt legnagyobb szektor adja a teljes reklámpiac több mint 60%-át.

nielsen_spot_3

Érdemes megvizsgálni a szektorokon belüli kategóriákat, de még inkább a termékosztályokat: 282 közül 124-ben kevesebb hirdetés jelent meg, 158-ban pedig több. Van olyan is, amelyből majdnem 40 000-rel több hirdetés jelent meg az idei év első félévében, mint tavaly.

nielsen_spot_4

A hirdetőket vizsgálva azt látjuk, hogy a legnagyobb aktivitást mind megjelenések száma, mind pedig listaáras költés tekintetében ugyanaz az öt hirdető mutatja, a változótól függően más sorrendben. A táblázat a megjelenések száma szerinti csökkenő sorrendet mutatja, míg a zárójelben a listaáras költés sorrendje szerepel.

nielsen_spot_5
Forrás:Nielsen

őrsi Zoltán, AGB Nielsen Médiakutató

(BrandTrend)