Kategória: Kutatás.

Akkor, amikor a legtöbb pénzügyi mutató zuhan, a Top 100 értéke 4 százalékot nőtt az előző évhez képest, és 2010-ben meghaladja a 2 ezer milliárd dollárt. A BrandZ Top 100, az egyetlen olyan márka-rangsor, amely figyelembe veszi a fogyasztók véleményét és a márkák dollárban kifejezhető értékét.

Joanna Seddon a Millward Brown Optimor üzletágának vezetője szerint:  "Hanyatló gazdasági növekedés esetén régebben bevett dolog volt, hogy a cégvezetők azonnal megnyirbálták a marketing büdzsét. Napjainkban új trend van kialakulóban: a vállalatok fenntartják, sőt növelik a marketing költségvetést, hogy ne veszítsék el a nehezen felépített márkahűséget, a márkák iránt elkötelezett fogyasztókat."

brandZ

A legfőbb tanulságok:

A Technológiai cégek mindent vittek: Újabb bizonyíték arra, hogy a technológia milyen mértékben átszövi a hétköznapjainkat.  A világ legértékesebb márkaneve a Google 114 milliárd dollárt ér. Az IBM áll a második helyen 86 milliárd dollárral, a tavalyi évhez képest ez 30%-os növekedést jelent. Az Apple márkanév 83 milliárd dollárt ér – 32%-kal többet, mint 2009-ben. 76 milliárd dollárral negyedik helyezett a Microsoft.

"Arcunkba mászik" a Facebook: Ez az első év, hogy a Facebook is szerepel a listán, és mint új szereplő rögtön 5,5 milliárd dollárra értékelődött.  A közösségi oldalakat egyre több márka használja márkaépítésre. Egy itthon kevéssé ismert példa: nagyon népszerű a HSBC bank online közösségi oldala, amely ex-pateknek segít a kapcsolattartásban, kapcsolatépítésben (Expat Explorer).

A fejlődő / BRIC országok mind megérkeztek: 45. helyen debütált az első indiai márka: ICICI (Industrial Credit and Investment Corporation of India).  Az ICICI-t a Világbank kezdeményezésére, a közép és hosszú távú projektek finanszírozására hozták létre az indiai kormány és az indiai iparvállalatok vezető képviselői 1955-ben. Ezáltal a BRIC (Brazil, Russia, India, China) országok minden képviselője felkerült a 100-as listára.

Fektessen márkákba: Ha valaki 2006-ban a BrandZ lista 100 legerősebb márkájába fektetett 1000 dollárt, akkor annak 2010-re 1185 dollár lett a vagyona. Amennyiben valaki a Standard & Poor 500-as listája alapján fektette be az 1000 dollárját, akkor ő csak 885 dollár "boldog tulajdonosának" vallhatja magát. Tekintsük ezt bizonyítékként arra vonatkozóan, hogy a legnagyobb márkákat kevésbé érintette a recesszió – ha tőzsdézik valaki, akkor a szigorú pénzügyi mutatókon kívül a kevésbé megfogható "márkaerőt" is érdemes figyelembe venni – ami éppen a BrandZ lista által lesz megfogható.

Az erős márkák hamarabb talpra állnak: Az olyan márkák, mint a Samsung – amely a legnagyobb növekedést könyvelheti el – értékben 80%-ot-, vagy a Starbucks, amely 17 százalékot tudott növekedni – igazolják, hogy egy erős márka hamarabb ki tud mászni a kátyúból válság idején is. 

Melyek azok a márkák, amelyek lekerültek a Top100-as listáról 2010-ben?
Ariel, Canon, DHL, Esprit, ING, Nivea, Tide, Yahoo, KFC, Ikea.

Feitel Balázs, a Millward Brown Hungary Kft. ügyvezető igazgatója szerint: "A kutatás a márkák globális értékét és az azzal kapcsolatos trendeket mutatja, mégis sok tanulsággal szolgálhat a hazai szakemberek részére is. Azok a márkák képesek fejlődni a gazdasági nehézségek és az olcsó konkurencia egyre erősebb támadása közepette, amelyeket hosszú távú gondolkodással, a fogyasztói trendeknek és elvárásoknak megfelelően fejlesztenek. Így minden eddiginél fontosabb a rendelkezésre álló marketing költségek hatékony, konzisztens, a márkát erősítő felhasználása, amihez nagy segítséget tudnak nyújtani a fogyasztói kutatások."

A világ legértékesebb globális márkanevei 2010

top100_brandz
Forrás: Millward Brown

(BrandTrend)