Kategória: Kutatás.

Ezzel szemben a tartalomfogyasztásnak az online eltöltött idővel jellemezhető intenzitása már jelentős átalakuláson ment keresztül.

Míg a legtöbb célcsoport online tartalomfogyasztással töltött idejének átlaga csak kis mértékben növekedett, illetve az 50 év felettiek esetében még csökkent is, addig a 18-29 évesek, a szakmunkás végzettségűek, illetve általában az intenzív (havonta legalább 21 napon internetezők) online tartalomfogyasztásában  egyértelmű és markáns növekedést figyelhetünk meg. Mindenképp figyelemre méltó jelenség még, hogy csökkenés figyelhető meg a munkahelyi internetezésben.

chart1

A változás magyarázata a részletekben rejlik: az elmúlt év legnagyobb nyertesei a klasszikus közösségi oldalak és videómegosztók, míg a vesztesek a felnőtt tartalmat és az online játék lehetőségét kínáló weboldalak. E két utóbbi kategória weboldalai felhasználóinak száma gyakorlatilag stagnált az elmúlt évben, tehát a friss – feltehetően óvatos – belépők elkerülték ezeket a tartalmakat. De a már meglévő közönség fogyasztása is csökkent: jelentősen csökkent az ilyen jellegű oldalakon eltöltött idő csaknem minden célcsoport esetén, kivételt jelentenek ez alól az 50-59 évesek. Érdekesség, hogy a nők aránya a felnőtt tartalmat kínáló oldalakon néhány százalékpontos növekedést mutat és már az átlagosan eltöltött idő tekintetében sincs eltérés a férfiakhoz képest.

chart2

Ezzel szemben a közösségi és videómegosztó oldalakon csaknem minden célcsoport esetén növekedést látunk mind a közönség számában, mind pedig a használat intenzitásában.  A videómegosztó oldalak használatának intenzitása leginkább a 18 év alatti korosztályban nőtt igazán jelentősen, de a kicsit idősebb korosztályokban is komoly növekedésnek lehetünk tanúi. Az adatokból látható, hogy a 30-39 éves korosztály most kezdi "felfedezni" a videómegosztók világát. A hírportálok híreinek olvasásával töltött idő kisebb "válságot" mutat a 40-49 évesek körében és szintén egy kisebb hullámvölgyet láthatunk a klasszikus közösségi oldalakon töltött idő mutatónál is. Az adatokból úgy tűnik, hogy ez a kismértékű "elfordulás" leginkább a fórumoknak, blogoknak és a videómegosztóknak kedvezett.

chart3

Az elmúlt év tehát komoly tartalompiaci mozgásokat mutat, melyek feltehetően a jövőben tovább fognak erősödni: a klasszikus, de kissé férfias "tömegtartalmak" helyébe a közösségi oldalak, ezen belül kiemelten a videós site-ok kerülnek. A gemius/Ipsos Audience online közönségmérési rendszer (gIA) a Gemius SA és az Ipsos Zrt konzorciumában végzett site-centrikus és paneles mérésen alapuló kutatás, amely a 2009-es online közönségmérési pályáztatás eredményeképpen a piaci egyenértékes adatokat szolgáltatja.

(BrandTrend)