Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
A legnagyobb, 10 milliárd forintot meghaladó bolti forgalmat a bitter, pálinka és vodka érte el. A kiskereskedelmi trendek nehezen hozhatók közös nevezőre, mert kategóriánként eltérően változtak a vásárlási és a fogyasztási szokások.
A bitter 15 milliárd feletti kiskereskedelmi eladása értékben 1 százalékkal emelkedett, míg mennyiségben 1 százalékkal csökkent, 2008. december-2009. novemberben, az előző évhez képest.
A magasabb árszínvonalú bitter italok bolti eladása emelkedett, főként a gyártók aktív akciói következtében. Így piaci részesedésük értékben eléri a 70 százalékot, a bitteren belül. A kommersz és a középes árszínvonalú szegmensek mutatója viszont 1-1 százalékponttal kisebb lett, és 15-15 százalékra módosult.
Erősek a gyártói márkák bitternél. Ugyanis a kereskedelmi márkák piaci részesedése értékben mindössze 4 százalék, az előző évi 3-mal szemben.
Az egy literre jutó, forgalommal súlyozott fogyasztói átlagár 3 558 forintról 3 618-ra változott.
A pálinka és pálinka jellegű italok éves piaca megközelíti a 15 milliárd forintot. Értékben 1 százalékkal nőtt a bolti eladásuk, mennyiségben viszont 8-cal csökkent.
Jelentősen nőtt a prémium pálinkák forgalma, kisebb mértékben a közepes árfekvésű, és csökkent a kommersz.
Az egy literre jutó forgalommal súlyozott fogyasztói átlagár 2 705-ről 2 945 forintra emelkedett, egyik évről a másikra. Ez 9 százalékot jelent.
A pálinka értékesítésében még mindig erős a 200 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek pozíciója. Amíg azonban az 51-200 négyzetméteresek piaci részesedés értékben maradt 20 százalék, addig az 50 négyzetméteres és kisebbek mutatója 26-ról 21 százalékra csökkent. Nyertes a hipermarket, amelynek részaránya 34 százalékra emelkedett.
A vodka forgalma túllépett a 11 milliárd forinton. A közepes árszínvonalú szegmens részesedése 45-ről 47 százalékra emelkedett, a prémiumé pedig 9-ről 10-re. Csökkent viszont a kommersz részaránya, 46-ról 43 százalékra.
A piac bővülése a 0,5 literes és a 0,7 literes növekedésének köszönhető. A többi szegmens forgalma ugyanis némileg csökkent.
A brandy bolti eladása értékben 7, mennyiségben 11 százalékkal csökkent. Az éves piac még meghaladja a 9 milliárd forintot.
A whisky 7 és a likőr 6 milliárd feletti éves forgalma értékben 3, illetve 13 százalékkal lett kisebb, egyik évről a másikra. Mennyiséget tekintve a változás mínusz 12, illetve 15 százalék.
A rum 4 milliárdot meghaladó éves forgalma szintén csökkent, 2 százalékkal. Mennyiséget tekintve a csökkenés mértéke 8 százalék.
A vermut éves bolti eladása 3 milliárd forint felett mozog, – lefelé. Értékben 8, míg mennyiségben 14 százalék mínuszt regisztrált a Nielsen.
A gin éves forgalma, a nagyarányú növekedés következtében meghaladja az 5 milliárd forintot, 2008. december-2009. novemberben.
Égetett szeszes italok – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmának változása 2008. december-2009. novemberben, az előző évhez képest. Százalékban.
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Pálinka – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
(BrandTrend)