Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat.
Érzékelhetően nőtt a nyolc tojásos termékek forgalma, értékben 25 százalékról 27-re, egyik évről a másikra; főként a kereskedelmi márkás termékek terjedése következtében.
Miközben az élelmiszerek átlagára általában emelkedett az elmúlt évben, a tészta némileg olcsóbb lett. Egy kilogramm száraz tészta mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 509 forint, 2008. december-2009. novemberben. Ez 6 forinttal elmarad az egy évvel korábbi 515-től. A csökkenést elsősorban az magyarázza, hogy 2008-ban kiugróan nőtt a száraztészta alapanyagának ára, majd 2009-re stabilizálódott.
Az alacsonyabb átlagár további oka, hogy növekszik a kereslet az általában olcsóbb kereskedelmi márkák iránt. A láncok saját márkás tésztáinak értékben mért részaránya 27 százalékról 34-re emelkedett, egyik évről a másikra.
A vásárlási szokások változását jelzi továbbá, hogy a főleg diszkontokat és szupermarketeket magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna piaci részesedése 30-ról 33 százalékra nőtt, 2008. december-2009. novemberben, mennyiséget tekintve.
Figyelemre méltó a hagyományos üzletek átlagon felüli részaránya a tészta bolti eladásából. Az 51-400 négyzetméteres üzletek mennyiségben is, értékben is tudták tartani 31, illetve 34 százalékos részarányukat, egyik évről a másikra. Az 50 négyzetméteres és kisebb boltok viszont számottevően veszítettek fontosságukból.
A tészta az egyik legkedveltebb élelmiszer Magyarországon. A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória – értékben mért – forgalom szerinti ranglistáján a tizenegyedik helyen áll. Megelőzi többek között a hűtött szeletes édességet, margarint és táblás csokoládét.
A tésztánál kiszerelés méretek szerint legnépszerűbb a 251-500 grammos. Értékben stabilan az összes eladás kétharmadat jut rá. Utána a 250 grammos és kisebb csomagolás következik. Az 500 grammosnál nagyobb kiszerelés mutatója 5 százalék alatt marad, értékben.
Tészta – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmának megoszlása a különböző szegmensekben. Százalékban.
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Tészta – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
(BrandTrend)