Kategória: Kutatás.

Értékben a bitter már korábban átvette a vezetést, és második a pálinka. További sorrend, ebből a szempontból: vodka, brandy, whisky, likőr, rum, vermut és gin.

 Fontos megjegyezni, hogy az egyes italfajták bolti eladásának trendjei különböznek. Így a vodka és a bitter forgalma nem csak értékben, hanem mennyiségben is emelkedett 2008 október-2009 szeptemberben. 

Eltérő mértékben emelkedtek a mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagárak. A jövedéki adó 6,5 százalékkal nőtt idén júliusban. A legnagyobb forgalmú italok közül 14 százalékkal drágult a whisky idén augusztus-szeptemberben, az előző évi hasonló periódushoz képest. Pálinkánál 10 százalékos emelkedést regisztrált a Nielsen, vodkánál 7, bitternél 6, míg brandynél 5 százalékot.

A gyártói márkák általában erősek. Mennyiségben 78 százalék jutott rájuk, az augusztus-szeptemberi bolti forgalomból. Egy évvel korábban, a hasonló periódusban 79, tavalyelőtt pedig 80 százalék. Ez jóval magasabb, mint az élelmiszereknél mért 71 százalékos, idei augusztus-szeptemberi átlag. A többi rész a kereskedelmi márkákra jutott.

A mennyiségben legnagyobb szegmensre, pálinkára egyformán 19 százalék jutott a legutóbbi két évben, az égetett szeszesitalok bolti eladásából.

A pálinka ízei között továbbra is legnépszerűbb a körte, amelyre a mennyiségi eladások 30 százaléka jutott 2008 október-2009 szeptemberben. Ez 1 százalékponttal kevesebb, mint egy évvel korábban.

Utána a barack és a szilva következik, egyaránt 23 százalékkal. További sorrend: egyéb ízek 10, Vilmos körte 7, vegyes 5 és cseresznye 2 százalék.

Értékben viszont az égetett szeszes italok forgalom szerinti rangsorát a bitter vezeti, 22 százalékos piaci részesedéssel.

A többi ital közül figyelemre méltó, hogy a likőrök között jelentősen nőtt a krém likőr forgalma. Érzékelhetően csökkent ugyanakkor a nem desszert típusú likőr piaci részaránya.

Az égetett szeszes italok bolti forgalma általában kevésbé koncentrált, mint a többi élelmiszeré. A hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb üzletek részaránya a mennyiségi eladásokból 34 százalék, 2008 október-2009 szeptemberben. A 201-400 négyzetméteres szegmens 6 százalékkal részesedett. 
Lényegesen csökkent azonban az 50 négyzetméteresek és kisebbek jelentősége: Részarányuk a tavalyi 20 százalékról 16-ra változott, egyik évről a másikra.

A másik oldalon 2-2 százalékponttal emelkedett két modern csatorna piaci részesedése. A 401-2 500 négyzetméteres boltoké 29, míg a 2 500 négyzetméteresnél nagyobbaké 31 százalékra. A számok azt mutatják: Erőteljesen folytatódik a koncentráció.

Égetett szeszes italok – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a szegmensek piaci részesedése. Százalékban.
szesz_1
Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Égetett szeszes italok mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára az utóbbi időben. Forint/liter.
szesz_2
Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Égetett szeszes italok mennyiségi értékesítéséből a kereskedelmi márkák piaci részesedése. Százalékban.
szesz_3
Forrás: Nielsen piackutató vállalat

(BrandTrend)