Kategória: Kutatás.

A reklámkészítők által gyakran hangoztatott "szexszel mindent el lehet adni" elvet cáfolták meg a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának marketing szakos hallgatói az Országos Tudományos Diákköri Konferenciára végzett kutatásukban. A tanulmányi verseny zsűrije által különdíjjal jutalmazott tanulmány célja az volt, hogy feltárja a fogyasztók reklámokhoz való viszonyát, különösen tekintettel az erotikus, meztelenséget bemutató hirdetésekre.

A csaknem 200 fős mintán – kvalitatív és kvantitatív eszközökkel – végzett kutatás több tekintetben is meglepő eredményt hozott. A megkérdezettek nagy része nem ért egyet a szexualitás öncélú ábrázolásával, és csak indokolt esetekben például óvszer, fehérnemű vagy parfüm reklámban használnák az erotikát. A válaszadók többsége szerint a meztelenség sokkal inkább érzéki mivoltának köszönhetően figyelemfelkeltő, és nem azért mert tabu téma. Ugyanakkor kevesen vallották, hogy a szexualitással átitatott reklámok ösztönzőleg hatnak rájuk a különböző termékek, márkák tényleges vásárlásakor is. A reklámokban megjelenő meztelenség, tehát a legtöbb emberből kivált valamilyen ingert, de nem alkalmas eszköz a vásárlásösztönzésre.

A fiatalabb generáció és a férfiak nyitottabbak az erotikával fűszerezett hirdetésekre, de az emberek nagy része nem engedné teljesen leplezetlen testek bemutatását. Mindkét nem a természetes és vékony modelleket látja szívesen, míg a többség szerint az időseket még fürdőruhában sem illő megmutatni. További érdekesség, hogy a fürdőruhás és fehérneműs megjelenítést inkább a férfiak, míg a meztelen felsőtest látványát inkább a nők fogadják el nagyobb arányban.

A tanulmányt készítették:
Ádám Zsuzsa – Csovcsics Andrea – Kóródi Katalin: A reklámokban megjelenő meztelenség és szexualitás fogyasztói megítélése. Konzulens: Dr. Hetesi Erzsébet
(BrandTrend)