Kategória: Képes hír és Piac.
Admin kategória: Képes hír.

Bármely vállalat rendelkezhet hibátlan üzleti stratégiával; esetleg tökéletes struktúrával; lehet, hogy a felső vezetőség résztvevői makulátlan szakmai múlttal és erős tapasztalattal bírnak, de egy vállalati vezetőség csak annyira lesz erős mint a köztük megbúvó leggyengébb láncszem.

A coaching nem arról szól, hogy miként kutassuk fel a gyenge láncszemeket, hanem arról, hogy mely módon optimalizáljuk a vezetőség résztvevőinek hatékonyságát és ez által erősítsük a vállalatot mind egyéni, mind csapat kohéziós szinten. Meg kell alapozni a megfelelő vállalati gondolkodásmódot és a fel kell térképezni az egyének döntéshozatali mechanizmusát.

A struktúra buktatói

Egy vállalkozás irányítása önmagában is kellően összetett folyamat, ám mélyebbre ásva ezt az összetettséget tovább bonyolítja az egyének és csoportok személyeinek és szaktudásának összetétele. A felsővezetőknek és menedzsereknek már nincs idejük követni a gyorsan változó üzleti élet követelményeit, nem tudnak már oly könnyen a hibákból tanulni, és nem tudnak kilépni a kialakult komfortzónájukból, így a vállalat növekedése könnyen lelassulhat vagy akár le is épülhet.

Egy lelassult, vagy félresiklott vállalatot nem könnyű felismerni, és ezek a jelek nem fognak egyhamar piros zászlóként a cégvezetők előtt megjelenni a negyedéves kimutatásokban vagy a különböző auditok során. Igen, előfordulhat, hogy a számok nem tükrözik a hatékonyságában leépülő menedzsment életjeleit, és csak akkor vesszük észre a bajt amikor a probléma már csak drasztikus beavatkozásokkal orvosolható. Ezért szükséges igazán, hogy a mindennapokban is egy, az általuk lefedett területen professzionális szakmai tudással és tapasztalattal rendelkező üzleti coach-ot alkalmazzunk.

Optimalizált hatékonyság: a coaching folyamata

A számunkra legmegfelelőbb coach-ok az életük során megannyi céget láttak már belülről, így biztos, hogy hatékonyan tudnak segíteni ügyfeleiknek az üzleti és természetesen a személyes kihívásokban is. Minden vállalkozó és vállalati vezető egyedi, ahogy az üzleti életük fejlődési pályája és érzelmi intelligenciája is egyéni módon fejlődött ki. Fel kell térképezni, hogy mi működik az egyének számára és mi az amit a vállalat sikere megkövetel. Fel kell fedezni a személyes és üzleti életükben azokat a hézagokat amiket már nem tudnak átfedni jelenlegi tudásukkal, vagy egyszerűen magánéleti okokból képtelenek rá. Kommunikációs készségeiket csiszolni kell és felkészíteni őket az előttük álló akadályok vagy feladatok megugrására is.

Egy coach, ahhoz, hogy hatékonyan fejlesszen egy ügyfelet, személyre kell szabja a coaching folyamatot. Miután megismerte az ügyfél személyes és üzleti céljait, kialakít egy tervet a szakmai fejlődésre és a life coaching során új szemléletmódot és gyakorlati tudást mutat be az ügyfelének. Egyéni erőforrásra építve fejleszti az ügyfél kompetenciáit és képessé teszi a saját döntés-mechanizmusainak az elemzésére, hogy előre láthassa döntéseinek következményeit, illetve a szükséges kommunikációs formáit célorientáltabbá tegye.

Egy üzleti coach célja, hogy a vállalati vezetők felismerhessék a lehetőségeket, a  döntéshozatali és problémamegoldó képességeiket fejlesszék, illetve a személyes hozzáállásukat is fejlesszék. Fontos továbbá, hogy megfelelő szakértői támogatást kapjanak.

Businesswomen hugging while brainstorming with their team in an

A bizalmi kapcsolaton túl

Bár minden ügyfél-coach kapcsolat egy titoktartási szerződéssel kezdődik, a coach-ok szinte minden első alkalom során egyfajta szoros “kémiai-kötést” alakítanak ki az ügyfeleikkel, ami a coaching-folyamat során végig, és akár a folyamat befejezése után is tovább él.

Miután megtörtént az úgynevezett háromszög-beszélgetés a coach, a megbízó HR/szakmai vezető és az ügyfél között, további 10-12 alkalomra kell számítsunk vezetői coaching esetében. Kisebb, 3-6 alkalmas szekciókra is sor kerülhet, ha egy adott problémakörre fókuszál a coaching.

Általában a vezetői coaching-folyamatok során eldől, hogy szükséges-e további szekciókra bontani a fejlesztést. Ezek a szekciók foglalkozhatnak külön-külön a döntéshozatali mechanizmussal, a kommunikációval, a konfliktus és a stresszhelyzet kezelésével és akár arra is kitérhet, hogy miként gazdálkodhatunk jobban az időnkkel.

Van-e szükségem coach-ra?

Egy jó vezető mindig fontosnak tartja, hogy külső nézőpontból is helyt álljon az álláspontja. Nagyon nehéz a saját viselkedési mintáinkat feltérképezni és akárhogy igyekszünk, önismeretünk mindig kicsit torz lesz számunkra, ezért fontos egy szakszerű képet kapnunk magunkról. A szükséges változtatásokat pedig érdemes ugyan ebből az okból kifolyólag külsős szakember segítségével monitoringozni. Így egy coach segítségével egyéni tempóban, személyre szabottan tudunk fejlődni és mélyíteni önismeretünket, továbbá egy jó coach segíthet felismerni a bennünk rejlő lehetőségeket.

Üzlet és élet

Összetettségünk és a ránk szabott üzleti felelősségek illetve feladatok mátrixa összességében egy problémának tűnhet, mégis külön tekintünk az business coaching-ra és a life coachra-ra. Természetesen az üzleti coaching az üzleti problémahelyzetekre ad megoldást, míg a life coaching a magánéleti problémák területén ad útmutatást.

Meg kell említeni az üzleti coaching egy speciális formáját, az executive coaching-ot is. Ez a variáns, a nevéből adódóan, a felsővezetőkkel foglalkozó coaching-folyamatokat foglalja magába. Legegyszerűbben fogalmazva ez a folyamat a tehetségben kimagasló vezetők maximális teljesítményének az elérését célozza meg. Legyen az a vezető munkájában alapvetően kifogástalan, ezen folyamat által a coach a felszínre hozza az ügyfélben rejlő összes lehetőséget.

Ha munkánk kifogástalan is, szinte mindenki számára fontos, hogy a magánélete rendben legyen. Fontos, hogy a munkahelyi és a személyes életünk kiegyensúlyozott legyen, hogy leküzdjük a szorongást és a magánéletből származó problémák megelőzése érdekében azoknak megfelelő figyelmet szánjunk. Egy coach támogatást nyújthat a szorongó, stresszes kollégák és az őket környező csapat empatikus képességének fejlesztésében is. Segíthet egészségesen elkülöníteni az otthoni és a munkahelyi környezetet, még a home-office korszak idején is! – írják.